• Sassa A

Bra mellanmål åt bebis på snart 8 mån

Hejsan, Vill ha lite tips på bra mellanmål då sonen börjat tröttna på ersättningen. Han äter välling mellan 6-7 och vanligtvis får han lite ersättning som mellanmål kl 9.30-10 Som han sedan sover gott på. Vad kan man ge honom nu istället ? Som han blir mätt på o kan sova på. Har testat med lite frukt.. Äpple banan o apelsin.. Men än så länge är det lite svårt för han att tugga ordentligt och banan blir han lite hård i magen av.. Tips önskas!! :)

• Svar på tråden Bra mellanmål åt bebis på snart 8 mån
  • Euphoria
    Sassa A skrev 2011-01-26 08:04:38 följande:
    Tack så mycket...

en sak till... om man ger hallon... måste man sila bort alla småfrön???
    Neeej

• La Lola
    Sassa A skrev 2011-01-26 08:04:38 följande:
    Tack så mycket...

en sak till... om man ger hallon... måste man sila bort alla småfrön???
    Om du tror att ditt barn inte vill äta de så.....

Är det frysta köpa hallon du tänkt ge isf eller självplockade?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    Sassa A skrev 2011-01-26 08:11:04 följande:
    egenplockade blåbär då??
    Ja, såna kan du ge.
  • Euphoria
    Sassa A skrev 2011-01-26 08:11:04 följande:
    egenplockade blåbär då??
    Grejt!

Alternativt kokar du de köpta hallonen innan användning, så dör eventuella tarmbakterier (rätta mig gärna om jag har fel här!) 
  • La Lola
    Euphoria skrev 2011-01-26 08:12:28 följande:
    Grejt!

Alternativt kokar du de köpta hallonen innan användning, så dör eventuella tarmbakterier (rätta mig gärna om jag har fel här!) 
    Stämmer.
    Efter odentlig upphettning är det ingen fara.
  • Sassa A

Hmm det va så mycket vätska i blåbären så allt vart mer som smoothie.. hur ska jag göra för att få det mer som yoghurt?

Dessutom så tänkte jag inte på att jag matade lillen med blåbär... han hade sin nya vita pyjamasen på ... o så klart kom den massa blåbärsfläckar :( Kan man få bort det??

• Pia och Elna
    Sassa A skrev 2011-01-26 09:03:36 följande:
    Hmm det va så mycket vätska i blåbären så allt vart mer som smoothie.. hur ska jag göra för att få det mer som yoghurt?

Dessutom så tänkte jag inte på att jag matade lillen med blåbär... han hade sin nya vita pyjamasen på ... o så klart kom den massa blåbärsfläckar :( Kan man få bort det??
    Sila dem efter att du har mosat dem.

Ha på Vanish, Ta bort eller liknade fläckborttagning på en gång låt det verka typ 20 min och in i tvättmaskinen.
  • Gurkan

Jag brukar ge:
    - Smörgås med leverpastej eller mjukost
    - Risifrutti (antingen kokt ris + vispad grädde + yoghurt + fruktmos eller risgrynsgröt + yoghurt + fruktmos)
    - Kalla plättar
    - Yoghurt och fruktmos

• Ferrari72

Gröt! Rekomendation från bvc.

Svar på tråden Bra mellanmål åt bebis på snart 8 mån