• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • Maxbox
    Lindreas skrev 2011-02-28 14:09:06 följande:
    Vet du om det kan påverka? Jag låg ner när jag fick den, och jag upplevde inte att den var sådär himmelsk att jag ville dansa och lösa korsord...
    Japp, det kan det. Narkosläkaren frågade om jag ville ligga, eller sitta. Ligga sa jag, men undrade om det eg. spelade någon roll. Han svarade att det är lättare att sätta den rätt när man sitter och därmed också ge bättre effekt. Därför satte jag mig upp denna gång.
  • Habaladabala

Nix det hanns inte med. Första gången ville jag ha men det hanns inte med. (förlossningen tog 6 timmar, varav vi var på förlossningen i 3) Andra gången tog förlossningen bara 2,5 timme varav vi var inne knappt en timme så då hann jag nog knappt be om det. 
    Jag fick lustgas båda gångerna....

Skulle vilja prova föda barn med EDA en gång bara för att få veta skillnaden men det lär inte hända då vi inte ska ha fler barn.

• EmelieLT

Nej jag gjorde inte det med mitt första barn och tänker inte göra det nu heller (BF i maj).. Jag hade redan innan planerat att endast använda mig av lustgasen och så blev det. Den hjälpte mig otroligt mycket och jag tog mig igenom värkarna tack vare den. Tror det kan vara bra att vara öppen för olika alternativ, framför allt om man innan förlossningen är orolig. Jag var superlugn innan och fick en otroligt lätt förlossning. Men känner man oro och osäkerhet så kan det vara bra att ha olika alternativ och känna en trygghet i det. Men tro mig, det är härligt att föda barn. Det häftigaste du någonsin kommer få uppleva! Se fram emot det försöka att tänka positivt. Tror det kommer gå toppen! :)

• virre85

Röstade ja, tog den vid min första heeelt underbar! hade skrivit i förlossningsbrevet att jag ville ha en.
    Skrev tydligt i mitt andra förlossningsbrev att jag ville ha en eda, att jag var rädd för att inte hinna osv..
    Men tyvärr hann jag inte på andra, det gick ju bra men gjorde betydligt ondare.

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Siie

Lindreas: Japp jag gnuggade fötterna.. Jag koncentrerade mig på ett speciellt mönster så varje gång det kom en värk gjorde jag mönstret mer intensivt det fick mig att tänka på annat..

Istället för att fokusera på det onda, även om det ändå gjorde ont så fokuserade jag på fötterna och andningen.. Och det var ingen profylax andning utan en vanlig hedlig in genom näsan ut genom munnen andning i lugn takt..

Det kommer jag försöka köra med denna gång igen och ingen EDA.. Det var en väldigt lugn och harmoniskt förlossning sist, blundade, gnuggade och andades hela förlossningen..

• Espem

Jag tog EDA och det var både positivt och negativt. Ville försöka utan pga att jag var rädd för att krystningsskedet skulle hindras men var beredd att ta den om jag kände ett akut behov.

Innan förlossningen tränade jag mycket yoga och förberedde mig med att läsa på om dykmetoden och liknande. Det hade jag jättestor hjälp av.... ( + bra stöd från sambo) i ca 15 timmar.

Men då var jag fortfarande bara öppen 4-5 cm, hade inte sovit eller ätit på väldigt länge - blev yr av lustgasen och smärtorna och min mentala ork var helt SLUT och jag var rätt väck mentalt. Slutade öppna mig, fick EDA (upplevde det inte ett dugg obehagligt).

Ta da - back to life! Jag kunde tänka igen, äta igen (kräktes tyvärr upp allt 10 min senare) och slumrade till ibland under de kommande timmarna. Och började öppna mig igen, ca 1 cm/timme. Utan smärtor! 

Nackdel: kunde inte kissa, behövde kateter två gånger. Och krystningsskedet blev lite segt och rörigt - men förstår inte hur jag skulle orkat utan pausen jag fick mha EDAn. Inget kejsarsnitt behövdes dock. 

Nästa gång? vet inte, lämnar det öppet nästa gång också. Kommer försöka utan, för tror att krystningsskedet blev påverkat. Om jag blir för trött och orolig den gången också tar jag den igen, det tror jag absolut. 

• Hettie

Jag tog EDA. Hade bestämt mig för att försöka klara mig utan men när jag var öppen 6-7 cm ville jag ha den i alla fall. Upplevde att lokalbedövningen som man får var något av det värsta under hela förlossningen. ( I alla fall något som fastnade i minnet som fruktansvärt. ) Satt sedan och väntade på den efterlängtade effekten som uteblev. Bad att de skulle pumpa i mer medicin, för det funkade ju inte. Fick ett nej. Sedan blir allt suddigt, jag var väldigt smärtpåverkad. Sedan kunde jag tydligen inte krysta och så blev det sugklocka och så sprack jag ungefär ner till knäna (mild överdrift) och så fick jag bli sövd och sys. Jag är inte helt positiv till upplevelsen. Faktum är att jag är rätt bitter...

• Små fingrar
    Tack till alla som skrivit och peppat! Solig

Det blev en liten pojke den 2 Mars!
    Jag klarade mig med smärtlindringsmetoderna:
    Sambos hand, lustgas och sparkande fötter (ja det var som någon skrev tidigare, det hjälper lite att hålla tankarna på sina rörliga fötter).

Det var en väldigt positiv överraskning att själva töjningsprocessen i underlivet vid framfödandet inte blev värre med tiden, det gjorde helt enkelt lika ont vid varje krystvärk och töjningen stannade kvar. Däremot när de drog o bände för att göra mig större, då var man inte så kaxig.

En nästa förlossning ska jag förhoppningsvis inte vara lika orolig inför även om det är den största smärta jag någonsin upplevt. =)
  • Siie

Grattis till pojken..

Var nog jag som skrev om fötterna, känns skönt att höra att det funkade för andra med :)

• silvermåne
    Maxbox skrev 2011-02-28 17:35:32 följande:
    Japp, det kan det. Narkosläkaren frågade om jag ville ligga, eller sitta. Ligga sa jag, men undrade om det eg. spelade någon roll. Han svarade att det är lättare att sätta den rätt när man sitter och därmed också ge bättre effekt. Därför satte jag mig upp denna gång.
    jaha kanske var det därför den tog snett på mig, för jag låg ner när jag fick EDA. Ska sitta upp nästa gång!
    Den som är allas vän är ingens.
  • J1983

Med första barnet ja, dock väldigt sent under den låmga förlossningen.
    Fördel: smärtfri, fivk vila innan krystningen
    Nackdel: den tog inte som den skulle och fick läggas om, långt och utdraget krystskeede då jag inte kände krystvärkarna pga bedövningen men det hela slutade väl o jag ångrar inte bedövningen, tror den var nödvändig då.

Med andra barnet nej, det gick fort o jag använde bara lustgas.

• Aniko

Jag kan inte rösta från min iPhone men jag använde Eda vid min förra förlossning. Hade haft jobbiga pinvärkar i två dygn utan att öppna mig och i princip inte sovit så när det väl satt igång var det skönt att få Eda.

Vid inskrivning var jag öppen 5 centimeter, efter 2 timmar hade jag bara öppnat mig 1/2 cm till så det gick trögt minst sagt. När jag fått Edan öppnade jag mig fullt ut på en timme och jag kunde rentav sova under tiden!!

Nackdelen var ju att krystvärkarna försvann så jag fick värkstimulerande dropp och bli instruerad av barnmorskan hur och när jag skulle krysta. Kändes jobbigt också med skalpelektrodren och att hjärtljuden föll flera gånger på sonen

Men sammantaget var det positivt och jag kan tänka mig Eda igen - om jag är trött, svag med mera - men inte som förstahandsval pga biverkningarna

Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?