• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • Viggo och pyrets mamma

Jag svarade Ja annat, då jag blev igångsatt efter drygt 36 timmar med pinvärkar hemma efter att vattnet gått, så var jag rejält trött redan innan förlossningen satte igång på riktigt. Fick värkstimulerande dropp och ganska snabbt efter det bad jag om EDA. Jag hade värkar som man skulle men det hände inget, så ca 43 timmar efter att vattnet gått så beslutade man om kejsarsnitt för då var jag bara öppen ca 4 cm. Läkaren kunde inte avgöra om min avsaknad av progress berodde på att jag helt enkelt var för trött efter alla timmar med pinvärkar eller om det hade med EDA:n att göra. Jag har redan nu beslut i min journal om att jag kan få planerat kejsarsnitt med nästa barn om jag vill. Min EDA funkade tyvärr inte så bra som man kan önska då det inte tog mer än ca 1 1/2 timme förrän jag hade fruktansvärt ont av mina värkar igen, så OM det hade varit så att EDA:n var det som stannade av min progress så hade jag nästan önskat att jag inte tagit den, men å andra sidan kan jag ju inte veta det säkert. Jag har varit tvärsäker på a fram tils nu att jag om vi skulle ha ett barn till så vill jag ha planerat kejsarsnitt, men nu är jag inte lika säker längre....   

-Mammas älskling 080425-
  • LilaFjäril

Fick EDA under min första förlossning. För mig kändes det som det bästa just då. Slapp smärtan och kunde vara "med" igen. Hade inga problem med biverkningar eller liknande. Den tog jättebra.
    Är gravid och kommer att be om den igen.

• Charmeuse

När min första dotter föddes hade jag EDA och tyckte förlossningen gick som på räls, hade knappt ont alls. Nu när min andra dotter föddes hann jag inte få det eftersom jag härdade ut för länge Det va ganska så jobbigt kan jag lova. 11 timmar på förlossningen med första och 7 med andra. Skillnaden mellan dom förlossningarna va som mellan natt och dag. Tror inte jag vill föda utan smärtlindring igen...

Fick värkstimulerande med båda så tror inte EDA stoppade upp processen så mycket. Däremot kände jag krystvärkarna sämre när jag fick EDA.

• Annaloo

Jag ville absolut inte ha EDA eftersom jag hört att det kunde få värkarbetet att avstanna, men när jag hade haft pinvärkar utan paus i 5 timmar och var öppen 2 cm bad jag om EDA. SÅ UNDERBART!!!
    Nästa gång vill jag ha det igen! Tror jag

• GulTussilago

Fick EDA+lustgas under min första förlossning. Fungerade halvbra men jag behövde få värkstimulerande.

Vid andra förlossningen klarade jag mig fint med TENS och lustgas. Fungerade minst lika bra som EDA tycker jag

• Små fingrar

Tack alla ni som delar med er av era förlossningshistorier och erfarenheter!
    Jag beundrar er alla som har kämpat igenom era förlossningar, med eller utan EDA!

Det ska verkligen bli en spännande resa! Tyvärr är det ibland svårt att se vad som händer direkt efter förlossningen, att man äntligen får lära känna det underbara liv man burit och älskat under 9 månader... Men jag ska verkligen försöka fokusera på att det är dit jag ska komma.. inte förlossningen i sig.

Tack för alla lyckönskningar! Solig

• ElizaDay

Jag anv mig av Eda, tack och lov! Det var min räddning kan jag säga, hade aldrig klarat mig utan den och ska absolut körd på det denna gång också

• drömmaromsmått

Tog ingen eda.

När jag kom in var jag öppen 7-8cm och hade hur ont som helst men efter att ha fått kvaddlar och lustgas 50/50 så var det helt klart hanterbart för mig.
    Körde lustgas fram till krystfasen och när den var igång hann jag inte med att andas i masken längre så därifrån var det bedövningsfritt, tog ungefär en timme att krysta för mig, det som gjorde mest ont var när barnmorskan skulle hjälpa till, vet inte vad hon gjorde men hon satte fingrarna i kanten och höll emot varje gång jag krystade, ont men förmodligen nödvändigt och i efterhand kändes det inte som om det var så farligt det heller =)

Hade en ganska snabb och enkel förlossning, var som sagt öppen rätt mycket vid ankomst till förlossningen och det tog 4 timmar och 45 minuter innan dottern var född.
    Ifall jag hade behövt hålla på längre så kanske att jag tagit eda.. svårt att säga för jag är rätt envis, min mamma och min man fick tvinga in mig till förlossningen för jag sa bestämt att jag inte skulle föda än för det hade inte börjat, samtidigt stod jag dubbelvikt mot tvn, dansade med höfterna och brummade som en brunstig älg med värkintervall på 1,5 minut, om älgar nu brummar..

• MizzTez

Hade eda under båda förlossningarna, absolut det bästa jag varit med om!!
    Enda som var lite jobbigt men ändå skönt var att nu när nummer 2 skulle komma så hade jag grymma värkar i ca 2 dagar innan och när jag väl får eda så försvinner värkarna.. Jag och min karl fick en stunds sömn innan jag började dansa så de kom igång igen, det var väl det som var lite jobbigt men skönt ändå!
    Annars måste jag rekomendera att bada med lustgasen!! Fast inte guppa omkring på rygg utan ligga i badet på mage med armarna på kanten, så underbart!! Fast min bm höll på skratta ihjäl sig när hon såg mig, hon hade aldrig sett någon bada så.

• Dr Mupp

Har testat EDA en gång och gör inte om det. Värkarna försvann helt så de var tvugna att koppla dropp. Ändå fick jag dålig smärtlindring och fick tillsist krysta forcerat eftersom jag inte fick några riktiga krystvärkar. Bebisen mådde dåligt av förlossningen och fick sättas i CPAP. Just jag, blev tillfälligt rullstolsburen de första 12 timmarna efter förlossningen eftersom benen inte bar.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?