• Baby Doll

Ni som har barn födda 10 veckor för tidigt

Mina tvilling pojkar föddes 10 veckor för tidigt och är nu 9 månader.
    Tänkte fråga hur era barn som är födda 10 veckor för tidigt utvecklas?
    Skiljer det sig mycket i vikt än fullt gågna barn? Utvecklingen?

www.mybabydolls.blogg.se

4 barn under 2 år www.mybabydolls.blogg.se
  • Svar på tråden Ni som har barn födda 10 veckor för tidigt
  • Ida04Emma06Thea09

Hej! Min första prematur Ida är ju född i v29+4, men hon var ju tillväxthämmad så hon vägde ju bara 980g när hon föddes, så när hon var runt året så vägde hon 7kg så Jag tycker nog att dina pojkar har kommit ikapp riktigt bra Ida kunde sitta själv och krypa och hade fått 2-3 tänder när hon var 7-8mån (alltså igentligen 10-11mån)

• cajsagve

Min kille föddes 29+6. Han vägde 1825 gick ner till 1698gr som minst,41 cm lång. Han kom ikapp viktmässigt när han var någonstans kring 5-6 månader . Längdmässigt tog det nästan 1 år innan han var ikapp. Utvecklingsmässigt har han varit hyggligt tidig. Han ställde sig upp när han var lite mindre än 10 månader och ungskrället trodde vid 11 månader att han kunde gå! Han försökte och försökte,vi fick passa honom helaaa tiden. Han ramlade massor av ggr och gav då upp försöken. Sen gick han när han var 14,5 månad alltså nästan på pricken då han skulle ha fötts! Han drog iväg över hela köket på en gång,sisådär 70 steg
    Han har nyligt fyllt 2 år (29 dec) och är väl inom vissa områden ganska jämn med sina jämnåriga. Pratar som en kvarn hela tiden men är vad jag tycker lite "barnslig" ännu. Han är otroligt ruschig av sig,vill hinna överallt,rör och petar i allt hela tiden mm mm. Det där med att jämföra är svårt tycker jag. Att jämföra min kille med ett barn som är född första kvartalet 2008 går ju inte liksom. Dem är ju mil före honom i utvecklingen. Den skillnaden är ju tydlig oavsett man är prematur eller inte. Jag väntar och ser...Oturligt nog blev han ett helt år äldre på kuppen dessutom. Föddes dec 2008 skulle fötts mars 2009. Nog illa att vara född så sent på året och dessutom premis..jag tänker såhär..hinner han inte ikapp innan 6 årsverksamhet får han gå kvar på förskolan ett år. Inte mer med det liksom...Min större kille är född i v 36 och där har jag aldrig sett någon skillnad,han har hängt med i allt. veckorna är av avgörande betydelse verkar det som. Lycka till!

• SaJo81

Mina grabbar kom vecka 30+1 och vägde då 1580 resp 1280 i jämförelse med många andra barn låg dom aningen efter med att sitta, krypa, stå etc... Idag är dom 17månader och minstingen har precis örjat gå ordentligt, storebror går bara några steg o sen kryper han igen för det går snabbare... Dom säger några ord typ mamma, pappa, tack, nej, mjau oså vidare och känns ganska normala för åldern:)

• lugna gatan

Mina trillingflickor föddes i v 29. Nu på 2½-årskontrollen har den största tjejen hamnat på bvc's "mittenkurva" okorrigerad (16kg!). De andra två är fortfarande mycket mindre 10 och 11 kg, men skjuter iväg på längden, och det viktigaste av allt: de följer sina egna kurvor! "Ikapp" (som jag egentligen inte gillar att kalla det) kommer de nog inte vara förrän de är färdigväxta.
    När de var i dina barns ålder så räknade vi alla framsteg i korrigerad ålder, för när de är under 2 år så tycker jag att varje liten månad spelar in. Första tjejen att gå var bara 11 mån korrigerad (13½), och sista ca 15 korrigerad (17½), det är ju så himla individuellt det där även för barn födda till tiden. Sen beror det ju mycket på deras individuella nyföddhetskomplikationer oxå, varje barn får utvecklas i sin egen takt. Men klart att man blir lite orolig ibland när det skiljer sina barn flera månader i hur de utvecklas.
     Ibland får man dåligt samvete över att man inte hinner med dem en och en och att de säkert fått mer träning om de varit enlingar, då är det positivt att man ser att de peppar varandra mycket. Ska en göra nåt, så hakar de andra två på, ständigt utmanar de varandra på ett helt annat sätt än vanliga syskon :O) (Vi har två killar 6 och 10 år oxå, så vi har ju att jämföra med).
    Lycka till med dina fina killar :)

• cajsagve
    lugna gatan skrev 2011-02-02 14:32:06 följande:
    Mina trillingflickor föddes i v 29. Nu på 2½-årskontrollen har den största tjejen hamnat på bvc's "mittenkurva" okorrigerad (16kg!). De andra två är fortfarande mycket mindre 10 och 11 kg, men skjuter iväg på längden, och det viktigaste av allt: de följer sina egna kurvor! "Ikapp" (som jag egentligen inte gillar att kalla det) kommer de nog inte vara förrän de är färdigväxta.
    När de var i dina barns ålder så räknade vi alla framsteg i korrigerad ålder, för när de är under 2 år så tycker jag att varje liten månad spelar in. Första tjejen att gå var bara 11 mån korrigerad (13½), och sista ca 15 korrigerad (17½), det är ju så himla individuellt det där även för barn födda till tiden. Sen beror det ju mycket på deras individuella nyföddhetskomplikationer oxå, varje barn får utvecklas i sin egen takt. Men klart att man blir lite orolig ibland när det skiljer sina barn flera månader i hur de utvecklas.
     Ibland får man dåligt samvete över att man inte hinner med dem en och en och att de säkert fått mer träning om de varit enlingar, då är det positivt att man ser att de peppar varandra mycket. Ska en göra nåt, så hakar de andra två på, ständigt utmanar de varandra på ett helt annat sätt än vanliga syskon :O) (Vi har två killar 6 och 10 år oxå, så vi har ju att jämföra med).
    Lycka till med dina fina killar :)
    " 1/2 år och 16 kg?? WOW! Är det normalvikt? Det lät mycket...
  • cajsagve
    cajsagve skrev 2011-02-08 20:33:39 följande:
    " 1/2 år och 16 kg?? WOW! Är det normalvikt? Det lät mycket...
    Jag menar 2 1/2 år förstås
  • christina99

Hej har tvillingpojkar på 9 år, snart 10 år, och de föddes v 29+2 och var små och sjuka i det ena och den andra. Nu idag när de går i 3:an är en av killarna lika bra som alla andra 3:or för sin ålder medan hans bror behöver lite lässtöd och extra träning med ordbild, men i sport, kompisar, aktivieter, simmar, fotboll osv är de precis som alla andra. i vikt och längd är de också i kapp (men feta vore ju en över drift, ha ha  dvs de har inte mga gram fett på kroppen fast de äter massor).

• Baby Doll

Va skönt att höra!
    Här närmar våra grabbar sig sitt första år och kryper för full, mnen jag tror att det kommer att dröja innan dem börjar gå!

www.mybabydolls.blogg.se

Snart 3 (TRE!) 1-åringar och en 2-åring här hemma...
  • melvil

Jag lånar tråden lite om det går bra. Tidigt i morse födde jag mina tvillingflickor i v. 29+6! Allt gick så fort och lilla 1:an föddes i mina armar på förlossnings toaletten. 2:an tog lång tid på sig (3h) och kom med fötterna först. Dom vägde 1512 och 1674 g. Ligger nu i kuvös med cpap men mår under omständigheterna bra! Jag är helt förvirrad! Detta är vårt 3:e o 4:e barn men känner mig som förstagångs förälder. Grabbarna kom på övertid och vägde 4,5 resp 5 kg! Har hundra frågor men svårt att få ut dom i vettiga former. Kan inte ni bjuda på er erfarenhet? Hur länge fick ni vara kvar på neo? Fick ni några bakslag? Mm mm... Tack från en förvirrad nybliven 4- barns mamma

• Baby Doll

Hej Melvil och GRATTIS!!!!

Du får jätte gärna kika in på min blogg med alla frågor, jag svarar på allt! Har också vår förlossning och tiden på NEO där.

Jag var också helt förvirrad när grabbarna föddes, dom kom i vecka 30+3 och jag var helt oförberedd. Men allting gick bra. Vi fick vara kvar på NEO i 3 veckor, dom ville att man skulle vara över vecka 33 "egentligen" innan man fick åka hem.
    Tvillingarna var också mina 3 och 4:de barn :)

Fråga gärna på mera, och lycka till!

www.mybabydolls.blogg.se

TRE (!) 1-åringar och en 2 åring!
Svar på tråden Ni som har barn födda 10 veckor för tidigt