lugna gatan skrev 2011-02-02 14:32:06 följande:
Mina trillingflickor föddes i v 29. Nu på 2½-årskontrollen har den största tjejen hamnat på bvc's "mittenkurva" okorrigerad (16kg!). De andra två är fortfarande mycket mindre 10 och 11 kg, men skjuter iväg på längden, och det viktigaste av allt: de följer sina egna kurvor! "Ikapp" (som jag egentligen inte gillar att kalla det) kommer de nog inte vara förrän de är färdigväxta.
När de var i dina barns ålder så räknade vi alla framsteg i korrigerad ålder, för när de är under 2 år så tycker jag att varje liten månad spelar in. Första tjejen att gå var bara 11 mån korrigerad (13½), och sista ca 15 korrigerad (17½), det är ju så himla individuellt det där även för barn födda till tiden. Sen beror det ju mycket på deras individuella nyföddhetskomplikationer oxå, varje barn får utvecklas i sin egen takt. Men klart att man blir lite orolig ibland när det skiljer sina barn flera månader i hur de utvecklas.
Ibland får man dåligt samvete över att man inte hinner med dem en och en och att de säkert fått mer träning om de varit enlingar, då är det positivt att man ser att de peppar varandra mycket. Ska en göra nåt, så hakar de andra två på, ständigt utmanar de varandra på ett helt annat sätt än vanliga syskon :O) (Vi har två killar 6 och 10 år oxå, så vi har ju att jämföra med).
Lycka till med dina fina killar :)
" 1/2 år och 16 kg?? WOW! Är det normalvikt? Det lät mycket...