Ni som har barn födda 10 veckor för tidigt
Min kille föddes 29+6. Han vägde 1825 gick ner till 1698gr som minst,41 cm lång. Han kom ikapp viktmässigt när han var någonstans kring 5-6 månader . Längdmässigt tog det nästan 1 år innan han var ikapp. Utvecklingsmässigt har han varit hyggligt tidig. Han ställde sig upp när han var lite mindre än 10 månader och ungskrället trodde vid 11 månader att han kunde gå! Han försökte och försökte,vi fick passa honom helaaa tiden. Han ramlade massor av ggr och gav då upp försöken. Sen gick han när han var 14,5 månad alltså nästan på pricken då han skulle ha fötts! Han drog iväg över hela köket på en gång,sisådär 70 steg
Han har nyligt fyllt 2 år (29 dec) och är väl inom vissa områden ganska jämn med sina jämnåriga. Pratar som en kvarn hela tiden men är vad jag tycker lite "barnslig" ännu. Han är otroligt ruschig av sig,vill hinna överallt,rör och petar i allt hela tiden mm mm. Det där med att jämföra är svårt tycker jag. Att jämföra min kille med ett barn som är född första kvartalet 2008 går ju inte liksom. Dem är ju mil före honom i utvecklingen. Den skillnaden är ju tydlig oavsett man är prematur eller inte. Jag väntar och ser...Oturligt nog blev han ett helt år äldre på kuppen dessutom. Föddes dec 2008 skulle fötts mars 2009. Nog illa att vara född så sent på året och dessutom premis..jag tänker såhär..hinner han inte ikapp innan 6 årsverksamhet får han gå kvar på förskolan ett år. Inte mer med det liksom...Min större kille är född i v 36 och där har jag aldrig sett någon skillnad,han har hängt med i allt. veckorna är av avgörande betydelse verkar det som. Lycka till!