• Anonym (Behöver svar)

Umgänge , schema och krångel ettåring????

Har en tjej som fyller två i juni. Pappan och jag har strandat hos FR och kommer hamna i TR under våren. Pappan har stort agg till mig ända sen jag gjorde slut för två år sen.

Stoora samarbetsproblem pga. detta och i nuläget finns ingen kommunikation alls. Pappan har just meddelat att han endast  vill ha varannan helg fr-må "eftersom jag inte vill ge honom GV". Har ensam sedan födseln, det var redan slut mellan oss då.

Vi kom fram till ett "normalt" schema för hennes ålder hos FR, men det är han nu inte villig att följa längre pga. att jag vägrar honom GV. Så då väljer han bort henne och skyller på mig.

Lång historia men han har visat på en massa olika sätt att han inte är lämplig ( just nu ) eftersom hans agg och hat präglar allt som händer och sker - han vägrar se till hennes bästa.

Nu har han inte sett henne på nästan fyra veckor pga. detta och svarar inte på mail från mig om eller när de ska träffas. Har i stället fått mail från hans ombud att han önskar besked om två veckor om jag går med på deras schema.

Jag kommer inte gå med på att han ska ha henne så långt emellan för det är alldeles för långt och samtidigt för sällan för en så liten tjej.Två veckor mellan gångerna och tre övernattningar på raken? Han vill även ha henne en vecka i sträck i sommar. Annars endast varannan helg.

Jag vill ha ett schema från mars med tex som under och tills dess med två övernattningar per vecka

to-fr
    må-ti
    lö-må

H / L förskolan

Hur har ni andra med grava samarbetsproblem det, och hur brukar TR resonera? Vi bor i samma kvarter och har nu haft umgänge måndag kväll och torsdag med övernattning. H / L på förskolan och det skulle vara så enkelt för honom att träffa henne kontinuerligt och normalt.

Han har pga. trakasserier inte längre mitt telefonnummer eller privata mail. Mitt ombud vidarebefordrar mina mail.

Ni som haft liknande situationer, hur löste ni det med schema - och hur går det i TR om en pappa stämmer på mindre och mera sällan-umgänge som uppenbart är sämre för barnet???

• Svar på tråden Umgänge , schema och krångel ettåring????
  • Anonym (insatt)

Pappan har inget att vinna på att ta saken till domstol! Låt saken ha sin gång och skaffa dig ett eget ombud ....

• Anonym (Behöver svar)

Jag tycker att det är så svårt att handskas med honom! Det verkar som om vi ska ha den "kommunikationen" just nu att:

1. Han svarar inte alls på konkreta mail kring dottern.
    2. Hans ombud kräver svar på hans idiot-schema.

Även om han inte har svarat, tänker jag nu skicka honom ett förslag på tills-vidare-schema. då har jag väl gjort vad jag har kunnat i alla fall?

Sedan är det väl upp till honom att höra av sig om han vill träffa henne alls. Skulle jag bara vara helt självisk skulle jag önska att han bara lämnade oss ifred :(

• Anonym (?)

Varför är du inte bara tyst och tacksam att han vill ha henne så lite, då får ju du ha henne mer? Visst är tre övernattningar mycket men kräv då att det bara blir två och strunta i att erbjuda mer om han nu inte vill ha det? Jag skulle aldrig jaga mitt barns pappa med blåslampa om han själv valde att ha henne mindre, tvärtom...

• Anonym (Så har vi det)

Vi har grava samarbetsproblem, flicka på 14 månader. Hon träffar sin pappa 2 ggr /vecka, 3 eller 4 timmar per gång, inga övernattningar. Ser inte heller några övernattningar framför mig på rätt länge än - samarbetet är så undermåligt. 
    Just nu lämnas och hämtas hon av oss, men det går så dåligt att FR är inkopplade för att försöka tala honom till rätta - det blir konflikt varje gång som barnet märker.  

En fråga, TS: du och många andra pratar om sina ombud. Var får man ett sådant? Är det samma som en advokat, som alltså kostar pengar för varenda sak som görs - vidarebefordra mail kostar några hundra? Eller var hittar man dem ? 

• Anonym (Behöver svar)

Nej, jag har verkligen inte lust att jaga honom med blåslampa :) Jag vill helt enkelt att det inte går så långt emellan gångerna för att min dotter ska kunna känna sig trygg med sin pappa. Det är ju jättelångt för en så liten tjej att träffa någon med övernattningar som "bara" i nuläget är en bekant för henne.

JAG skulle tycka att det var skönt - men det är inte bäst för henne.

Det där med två övernattningar var ju ett bra förslag till en början. Han vill ha fr-må för att slippa träffa mig helt enkelt så att umgänget ska kunna ske via dagis. Det känns som en bättre lösning helt klart på sikt - men med upptrappning förstås i hennes takt. Nu är hon för liten för det.

Jo, ombud kostar!  Vi här på familjeliv med dessa problem borde kanske "byta" mejl och sköta varandras ex i stället. Billigare :)  Smirk.

• Anonym (Mamma)

Hur gick det? Jag har också en 14 månaders där pappan inte träffat sin pappa på 6 månader pga våld. Blev det rätten? Hur reagerade dom?

Anonym (Behöver svar) skrev 2011-01-16 20:03:55 följande:
    Nej, jag har verkligen inte lust att jaga honom med blåslampa :) Jag vill helt enkelt att det inte går så långt emellan gångerna för att min dotter ska kunna känna sig trygg med sin pappa. Det är ju jättelångt för en så liten tjej att träffa någon med övernattningar som "bara" i nuläget är en bekant för henne. JAG skulle tycka att det var skönt - men det är inte bäst för henne. Det där med två övernattningar var ju ett bra förslag till en början. Han vill ha fr-må för att slippa träffa mig helt enkelt så att umgänget ska kunna ske via dagis. Det känns som en bättre lösning helt klart på sikt - men med upptrappning förstås i hennes takt. Nu är hon för liten för det. Jo, ombud kostar!  Vi här på familjeliv med dessa problem borde kanske "byta" mejl och sköta varandras ex i stället. Billigare :)  Smirk.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Så har vi det) skrev 2011-01-16 19:18:22 följande:
    Vi har grava samarbetsproblem, flicka på 14 månader. Hon träffar sin pappa 2 ggr /vecka, 3 eller 4 timmar per gång, inga övernattningar. Ser inte heller några övernattningar framför mig på rätt länge än - samarbetet är så undermåligt. 
    Just nu lämnas och hämtas hon av oss, men det går så dåligt att FR är inkopplade för att försöka tala honom till rätta - det blir konflikt varje gång som barnet märker.  

En fråga, TS: du och många andra pratar om sina ombud. Var får man ett sådant? Är det samma som en advokat, som alltså kostar pengar för varenda sak som görs - vidarebefordra mail kostar några hundra? Eller var hittar man dem ? 

Hur har det gått?`Jag har en son i samma ålder där pappan inte har träffat honom på dryga 6mån pga våld. Har familjerätten sagt att det inte är bra med övernnattningar? Jag ska dit på möte snart och dom ska göra en utredning inför en vårdnadstvist. Har du några tips eller råd eller vill du bara dela med dig om vad dom sade till dig och hur det gick?
Svar på tråden Umgänge , schema och krångel ettåring????