• yran

Varför har Rektangeln på södermalm dåligt rykte?

Hej!
    Står i kö till förskolan Rektangeln ovanpå Ringenhuset på södermalm. Gick in och läste en gammal tråd på nätet där användare skriver att förskolan liknar en sekt, att det är jättehög personalomsättning och att föreståndaren är värdelös. Flera skriver att det absolut INTE kan rekommendera förskolan. Är det någon som har sina barn här och som kan kommentera detta så skulle jag bli fantastiskt tacksam. 

• Svar på tråden Varför har Rektangeln på södermalm dåligt rykte?
  • Wolfclaw
    Jobbar på Rektangeln skrev 2011-06-20 15:24:50 följande:
    ... Och jag tänker på det som "garib" skriver; att "om det vore så illa borde väl utbildningsförvaltningen ingripa.." Ja visst. Och vi går ju igenom grundliga inspektioner precis som alla andra förskolor.
    Läser man inspektionen från utbildningsförvaltningen så kan jag tycka det de har ganska allvarliga brister. Den allvarligaste är att de inte har en utarbetad likabehandlingsplan, vilket är lagkrav. Vidare tycks bristerna man pekade på i inspektionen 2006 inte varit åtgärdade vid inspektionen 2010. Jag undrar varför man inte åtgärdat det som påpekats när man haft fyra år på sig.
  • smulan16

Min dotter har gått på rektangeln och vi var MYCKET nöjda. Personalen är helt underbara! Varma, tillmötesgående och rättvisa! Jag förstår inte alls kritiken!

• Wolfclaw

Medarbetare och förskolechefen på Rektangeln har bemött kritiken som kommit utifrån inläggen i tråden. Jag är mer intresserad på hur samma personer bemöter kritiken i rapporten från 2010 och varför man under fyra år inte åtgärdat det som togs upp i inspektionen 2006.

• Susanne03

Hej Wolfclaw!
    Vänd dig till förskolans ledningsgrupp så kan du säkert få svar på dina frågor. Att förskolan har en likabehandlingsplan som håller på att uppdateras, framgår av förskolechefens svar ovan.
    Lycka till!
    Susanne

• Wolfclaw
    Susanne03 skrev 2011-09-07 22:44:33 följande:
    Hej Wolfclaw!
    Vänd dig till förskolans ledningsgrupp så kan du säkert få svar på dina frågor. Att förskolan har en likabehandlingsplan som håller på att uppdateras, framgår av förskolechefens svar ovan.
    Lycka till!
    Susanne
    Det var ju inga problem att svara i tråden på inläggen, varför inte kunna svara på frågor om rapporten här också?
  • eckin
    Förskolechef på Rektangeln skrev 2011-09-05 16:49:49 följande:

”Morran 78” ger emellertid en uppenbart osann och förvrängd bild av vår verksamhet. Elin på Rektangeln, som är en av dem som bemött ”Morrans” inlägg, avslutar med en undran om vad som ligger bakom hennes upplevelse av vår verksamhet. Själva signaturen ”Morran” leder tankarna till Tove Janssons böcker om muminfamiljen där den mycket ensamma och iskalla Mårran sprider skräck i Mumindalen. Denna Tove Janssons i grunden mycket olyckliga Mårra hade säkert blivit skräckslagen inför tanken att behöva delta i det dynamiska samspel med barnen och de vuxna på vår förskola som handledningen syftar till att skapa förutsättningar för.

Jag har ingen som helst kunskap om förskolan ifråga men jag är förvånad över att en förskolechef uttrycker sig så här på ett öppet forum. Jag skulle ärligt talat inte vilja ha mitt barn på en förskola med en förskolechef som uttrycker sig så här helt öppet. Hur kan det då inte vara i mer slutna sammanhang?

För övrigt behöver Morran inte ha något som helst med Tove Janssons karaktärer att göra.
  • lelotta

Hej,
    jag har också arbetat där och har exakt samma bild av Rektangeln som "Morran78". Jag ställer mig också frågande till hur många av pedagogerna som har läst läroplanen?!

• caliningrad
    Wolfclaw skrev 2011-09-05 17:39:33 följande:
    Läser man inspektionen från utbildningsförvaltningen så kan jag tycka det de har ganska allvarliga brister. Den allvarligaste är att de inte har en utarbetad likabehandlingsplan, vilket är lagkrav. Vidare tycks bristerna man pekade på i inspektionen 2006 inte varit åtgärdade vid inspektionen 2010. Jag undrar varför man inte åtgärdat det som påpekats när man haft fyra år på sig.
    De kanske har ingen likabehandlingsplan eftersom de tycker att det ar en sjalvklarhet att alla ar likvardiga (inte lika dock) och ska darfor behandlas lika?

De kanske har valt att arbeta med riktiga amnen istallet, sa som lasning, matematik istf att koncentrera pa flummiga krav?

• Wolfclaw
    caliningrad skrev 2011-10-05 05:48:53 följande:
    De kanske har ingen likabehandlingsplan eftersom de tycker att det ar en sjalvklarhet att alla ar likvardiga (inte lika dock) och ska darfor behandlas lika?

De kanske har valt att arbeta med riktiga amnen istallet, sa som lasning, matematik istf att koncentrera pa flummiga krav?

Så de kan alltså på eget initiativ välja att inte följa i svensk skollag för att de tycker så?

"Jag tycker lagkraven är för flummiga så jag väljer att strunta i dem."
  • caliningrad
    Wolfclaw skrev 2011-10-05 09:38:38 följande:
    Så de kan alltså på eget initiativ välja att inte följa i svensk skollag för att de tycker så?

"Jag tycker lagkraven är för flummiga så jag väljer att strunta i dem."
    Det vore bra!! 

Da kanske skulle skolorna sluta se ut som nojesparker. 
  • LillaLotta
    yran skrev 2011-01-13 20:57:23 följande:
    Hej!
    Står i kö till förskolan Rektangeln ovanpå Ringenhuset på södermalm. Gick in och läste en gammal tråd på nätet där användare skriver att förskolan liknar en sekt, att det är jättehög personalomsättning och att föreståndaren är värdelös. Flera skriver att det absolut INTE kan rekommendera förskolan. Är det någon som har sina barn här och som kan kommentera detta så skulle jag bli fantastiskt tacksam. 

Har också arbetat på denna förskola och måste tyvärr säga att Morran 78 har helt rätt i det hon säger. Det är så det ser ut. Sort omsättning på personal , hemska handledningen som är tvång att gå på  (" rena sekten ") Och som faktiskt knäckt många anställda,även  behandlingen av personal är obehagligt. Trevligt och bra  så länge man dansar efter föreståndaren pipa.

Skulle aldrig rekommendera denna förskola till någon och till de som tror att detta bara är lögner eller påhitt kan kanske gå in och titta på hur många anmäningar förskolan har, både från personal och föräldrar och även vad dom handlar om. Och lite "komiskt "att det får så väldigt mycket negativa inlägg och  kommentarer överallt om förskolan skulle vara bra.
Svar på tråden Varför har Rektangeln på södermalm dåligt rykte?