• Comolla

Bf 19e jan.. Livrädd!

Gick genom min första förlossning feb 08.
    Jag och sambon var överens om att det var once in a lifetime! Ingen av oss ville någonsin tillbaka.

Nu sitter vi här och har 13 dagar kvar till bf. Inte planerad bebis men självklart välkommen ändå!

Det första jag tänkte när jag fick + på stickan var "shit hur ska jag klara förlossningen..."
    Varit rädd till o från sen dess. Gick och pratade med Aurorabarnmorska och kände mig ganska redo. Vet att jag gjort det en gång förut så varför skulle jag inte klara det nu?!

Men så igår... När jag gått och lagt mig började tankarna snurra iväg och huxflux var jag tillbaka i förlossningssalen. Kände verkligen hur det kändes sist och jag fick panik! Jag vill inte! Jag klarar det inte... ! Hur ska det gå... Gråter
    Mått så dåligt idag och vet inte hur jag ska hantera det. Istället för att prata om det så skäller jag på sambon om allt annat. Inte varit speciellt trevlig idag!

Inom tre veckor kommer jag ligga på förlossningen och hur jag ska ta mig igenom den har jag ingen aning om Rynkar på näsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-06 20:44
    Ska tilläggas kanske att förlossningen tog 22.5 timmar från första värken.
    Hade intalat mig att det skulle ta lång tid då jag var rädd innan den förlossningen också.
    Var glad över att de iaf inte klipper längre (Vet inte varför jag eg. var rädd för det) Blev ett slag i ansiktet när läkaren kommer in och konstaterar, efter 14 h på sjukan, att det inte ser bra ut och att det måste klippas. Typiskt!
    De beslutade sig för att ta sugklocka till slut. Har inga tankar om det egentligen, bara glad att jag fick hjälp till slut! Att barnmorskan hoppade upp bredvid mig, snodde lakan runt magen på mig och hängde var desto värre :(
  • Svar på tråden Bf 19e jan.. Livrädd!
  • sommartjejen1

Du kommer fixa det!! Fast man har ont så man ska dö och man tror att man inte klarar det så gör man det. Fick mitt första barn den 11 augusti i år med 2,5 dygn kraftiga förvärkar innan sen en 11 timmars lång förlossning....fast det va så lång tid har det inte skrämt en.

Jag va rädd och nervös innan men när jag låg där så tänkte jag bara tanken herregud min kropp är gjord för detta och det finns kvinnor som föder utan bedövning(iof had ejag bara lustgas) ute i djunglen och dom fixar det då fixar vi det också som kan få alla möjliga hjälpmedel!

Du kommer fixa det denna gången också!! Tänk snart har du din underbara guldklimp i famnen.... Det är värt allt....och du fixar det.-...din kropp är gjord till att föda barn........ut kommer barnet på ett eller annat sätt förr eller senare!!

Skickare styrkekramar!.......Lycka till du fixar det!! Det är ju en sådan fruktansvärt häftig känsla...tänk vad männen går miste om!!!........Häftigt är  det

• Hanna 77

Kan du inte få prata med Aurorabm igen?

Du kommer att klara det! Jag ligger här och ammar min 13 dagar gamla tös och det är mitt andra barn. Den andra förlossningen var tusen gånger enklare än den första och den första var ändå en helt normal förlossning. Du kommer att klara det med glans!

• Stor mamma

Ring o prata med din BM eller aurora om dessa tankar i morgon, bra att bearbeta. Men håller med om att det är en häftig känsla-efteråt....

Du kommer klara detta galant, och mysa efteråt med ditt gull

Prata med din sambo om dessa tankar-bra att få någon att bolla med när man sitter hemma i soffan,eller ligger i sängen. Det är då tankana kan dyka upp och man känner sig liten o rädd.

Lycka till med gull-klimpen nu

• ladyshady

Kan du inte be att få besöka förlossningen innan med din aurorabarnmorska? Det fick jag göra, pga två negativa förlossningar och panikångest för att bara gå in på förlossningsmottnagningen bara och salen var ett stort NO NO!
    men efter att ha fått ta mig från undersökningsrummet til förlossningssalen innan själva förlossningen, tog mig ca 3 timmar med min auroraBM. Men det var tårar, panik, magknip och illamående på vägen.

Men jag födde utan panik och rädsla efteråt, ca två veckor senare. Ring din AuroraBM så fort du kan och se om det går att ordna. En postiv upplevelse i slutändan för mig vart det iaf.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att allt går bra.

* Elin 2004 * * Malin 2007 * *Jenny 2010*
  • Duudi

Det låter som att du och pappan behöver bearbeta ena känslor från förra förlossningen ytterligare. Prata med aurora igen! Om din kille dessutom känner sig otrygg så blir det ju dubbel rädsla. Finns det någon mer person som ni kan ha med till förlossningen, som vet hur ni känner och är ett tryggt stöd? Kanske en doula?

• Li79

Min andra förlossning var mycket enklare än första..
    Fick mycket hjälp av boken 'att föda utan rädsla' av Susan Heli. En doula är ju en toppenide, om det går att ordna så kort inpå..

• Duudi

www.doula.nu kan du hitta doulor i hela landet. Jag är också doula och håller till på www.vastkustdoulorna.se
    Det finns doulor som ställer upp på kort notis. Maila gärna om du behöver någon att prata med. /Jenny

Svar på tråden Bf 19e jan.. Livrädd!