• FinastE2010

Ska de verkligen kunna detta?

Har en såndär låda med olikformade hål o klossar där man ska lägga rätt från 6 mån, min son är snart 10 mån men fattar inte att han ska lägga klossarna i lådan (utan den där grejen med olika hål på) Ska bebisar verkligen klara av det vid den här åldern? Eller iaf lägga klossarna i lådan?

När han leker vänder han mest upp och ner på allt, skakar, biter och slår med armarna. ;) Hur gör era små?

• Svar på tråden Ska de verkligen kunna detta?
  • Renrot

Nej men så små är dom väl inte när dom ska kunna det?
    Jag tror dom menar att barn från 6 mån kan leka med det utan att det är farligt.

Min son är 1 år & 9 mån gammal och förstår ännu inte riktigt det där. Han kan få i någon enstaka men det är inget han har full koll på.

• Primrose

Nej, det kan nog inte många 6-månaders klara av. Min son har haft sin sedan han var c:a 6 månader och lekt med den, men inte gjort "rätt". Nu har han fyllt 2 år och kan det.

• ivasal2010

så olika det där. Mitt första klarade sådan vid ca 9 månader. Mitt andra 1,4 år och nu tredje vet inte för han är 5 månader och verkar inte han klarar sådant än.

• Rubia

Mina barn aldrig brytt sig om de där lådorna. Det står så mycket i böckerna.

• kakmamman

ska jag vara ärlig så tror jag inte ens en  3åring sätter sig ner med en såndär och "kan"..  haha, eller jo kanske =)

Men de tär ju så olika, just barn under 1 år är väldigt smarta och duktiga på saker, men den motoriska utvecklingen är stor och det är mycket mer soännande att använda benen eller utforska saker på höjd (nu när man precis lärt sig det)..än å sitta still och pillra med något =)

Men alla barn är olika..

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Miss Cee

Jag vet inte. Vår son har inte ens sett en sån leksak. Han har däremot kollat på ett sånt där superenkelt pussel nån gång men mest varit intresserad av att äta bitarna ;) Han är 13 månader för övrigt.

Jag tror faktiskt inte att han skulle förstå poängen med en sån leksak. De där bitarna skulle han använda till annat. Att sitta och prova runt för att krångla ner dem i en låda tror jag inte att han skulle bry sig om. Han hade nog föredraigt att springa ut och kasta dem i toaletten eller försökt mata katten med dem :)

• FinastE2010

Ok ja verkar som det är rätt olika ändå men skönt det inte ska kunna klara av det, ibland undrar man. Men på vilket sätt leker era små med leksakerna de har?b Min son som sagt stoppar mestallting i munnen, vrider o vänder på leksakerna, vevar med armarna o kastar iväg dom. :P

• kakmamman
    FinastE2010 skrev 2010-12-06 11:49:10 följande:
    Ok ja verkar som det är rätt olika ändå men skönt det inte ska kunna klara av det, ibland undrar man. Men på vilket sätt leker era små med leksakerna de har?b Min son som sagt stoppar mestallting i munnen, vrider o vänder på leksakerna, vevar med armarna o kastar iväg dom. :P
    Min snart 9 månaders stoppar typ allt i munnen, "vinkar" med dom..eller skakar och vevar så dom ibland flyger in i ansiktet, det e tydligen bra för finmotoriken..att bedöma avstånd osv =)

Ibland leker han på golvet, ibland med figurerna på mattan haha, och ibland med något annat..
    Jag undrar när han ska börja "leka själv" och hålla på med något mer än 1 minut haha
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Miss Cee
    FinastE2010 skrev 2010-12-06 11:49:10 följande:
    Tja han har några leksaker med snören som kan rulla på golvet och de är roliga att dra efter sig nu när han kan gå.
    Har också några bilar som han gärna puttar iväg på golvet.
    Mjuka klossar som han mest bär runt på och lägger på så höga hyllor som möjligt, ibland staplar han dem och river ner dem. Men för att han skulle komma på att de kunde staplas så fick vi visa honom det säkert 100 gånger och han satt bredvid och rev ner dem :)

Annars är det mycket tittut-lekar med filtar och sånt. Han tycker att det är jättekul att prova mössor både på sig och på oss. Köksredskapen hämtar han gärna och placeras överallt i lägenheten. Tex hittar man ringvispar på toagolvet och träslevar i sängen.

I den här åldern så är ju "Lek" mer att undersöka hur saker ser ut, luktar, smakar och funkar. Och det kan man ju göra med vad som helst i hemmet.
  • Snooz

Vår son tog tag i locket till lådan, glodde på det å la undan det. Sedan stoppade han bitarna direkt i lådan! Glad Då var han nog omkring 1 år.

• FinastE2010
    Snooz skrev 2010-12-08 10:25:27 följande:
    Vår son tog tag i locket till lådan, glodde på det å la undan det. Sedan stoppade han bitarna direkt i lådan! Glad Då var han nog omkring 1 år.
    Hehe ok, ja som sonen då han brukar ta tag i locket  o käka lite på det och kastar ibland leksakerna lite nonchalant över axeln, haha! Börjar alltid skratta när han gör så, ser så himla kul ut. :P

Han lägger dock inte bitarna i lådan, har fått han att göra det ngn enstaka gång men det kanske mest var slumpen..
  • September

Oj min dotter var sen med sånna där grejer, kunde t.e.x inte slå ihop 2 klossar på 10 månaderskontrollen. Det där är jätteolika. Men nu kan hon det iallafall, hon är 2 och ett halvt :D

Svar på tråden Ska de verkligen kunna detta?