vittra skrev 2010-12-03 20:59:37 följande:
Alltså jag tycker det låter väldigt riskabelt att experimentera med gröt och välling i ersättningen på det där sättet... det finns ju en anledning till att man alls har tagit fram modersmjölksersättning, annars hade man ju lika gärna kunnat ge gröt och välling från födseln. Det är inte tillräckligt för så små bebisar att äta gröt och välling. Det de behöver är ersättning, det är en perfekt sammansättning av proteiner, fett osv som är anpassade för bebisar. Välling och gröt innehåller inte i närheten av samma fett- och proteinsammansättning! Det är ju i princip bara kolhydrater! Din bebis kanske inte har problem med magen som du märker just nu, men med största sannolikhet är det inte bra för hans hälsa att leva på gröt och välling! Det är i allra högsta grad en missuppfattning att han inte blir mätt på ersättning, blir han inte mätt så ger du mer! Du börjar inte experimentera med en massa du inte vet något om!
Har du öht pratat med någon på tex bvc om detta?
Lille vän, nu är det såhär att givetvis har jag kontaktat BVC o fått grönt ifrån dom till och med beröm.
Jag vet att ersättningen är en perfekt sammansättning som min bebis behöver.
Han får bara 3 msk gröt i sin ersättning för att göra den tjockare o mer mättande, tror inte du att jag har gett honom mer, men som jag skrev innan som du kanske missa klarade han inte av att behålla den mängden i magen och det kom upp igen, det är borta nu när han får gröt i.
Man kan inte ge det från födsen eftersom deras magar inte är tillräcklight utvecklade. Han mage krånglar inte nu..längre den har till o med blivit bättre med det fiber som finns i gört o välling så det problemet är borta.
Det som du talar om för mig kan man läsa sigt till på paketet. Men visste du att om du frågar orologen så rekommenderar dom att man börjar med mat vid 3mån ålder, så det så därför fick jag beröm på BVC eftersom jag gör helt rätt. Han får smaka lite gröt, välling o fruktpurer i sin nappflaska. Det visste du antagligen inte, nu vet du det ,;)
Sen det där om ålder, innan var det så att dom paketen som det står 6mån på stod det innan 4mån på. Och den enda anledningen till att dom har bytata ålder är för att i Sverige så vill man att man ska amma i mint 6mån, Sverige vill inte "konkurera" med amning därför ändra rekomenderad ålder. I Norige o Danmark säljs exakt samma produkt o märke med lägsta rekomendation 4mån.