• black sun

Varför jamar katten? Mår den dåligt?

Min pojkvän har en hankatt som bott hos honom sen den var liten. Nu är den 2-3 år gammal. Katten är innekatt och träffar inte så mkt människor i vanliga fall. Nu har min pojkvän tagit katten till mig eftersom den blir så mkt ensam då han oftast är hos mig. Jag har två barn, sex och tio år gamla.
    Problemet är att katten börjat jama "klagande" lite nu och då. Han har varit här i några dagar nu så han borde ha vant sig. han går runt i lägenheten  och kommer till oss och gosar korta stunder men ibland går han bara runt och jamar och vill inte bli gosad med.
    Lådan är rengjord och han äter som vanligt. Han verkar inte ha ont nånstans och jamar inte hela tiden, men vi funderar varför han gör det ibland. Han låter ledsen när han jamar sådär.

Kan katter vara svartsjuka? Vi har bara varit tillsammans ca 3 månader så han kanske reagerar på att inte få ha sin husse själv längre?

Andra teorier? Nån som kan katter som kan svara?

• Svar på tråden Varför jamar katten? Mår den dåligt?
  • black sun

Ingen som vet eller har nån teori?

• soozii

För vissa katter kan det ta lite längre tid att vänja sig.
    Jag har själv flyttat 2 gånger med mina katter, och just det där klagande jamandet är för mig ganska vanligt under just den perioden. De känner sig inte hemma på direkten, utan behöver lugn och ro för att hitta sin plats och känna sig hemma i sitt nya hem.

• felicityporter

Det beror med största sannolikhet på osäkerhet p.g.a. flytten, han har ju bara bott hos dig i några dagar och eftersom katter är vanedjur kan det ta ett bra tag innan han känner sig hemma hos dig, särskilt m.t.p. att han inte bara bytte miljö utan också familj.

• felicityporter

Ett tips är att skämma bort honom extra mycket, ge honom godsaker han vanligtvis sällan får och ägna mycket tid åt honom med bus och kel.

• black sun
    soozii skrev 2010-11-29 07:30:22 följande:
    För vissa katter kan det ta lite längre tid att vänja sig.
    Jag har själv flyttat 2 gånger med mina katter, och just det där klagande jamandet är för mig ganska vanligt under just den perioden. De känner sig inte hemma på direkten, utan behöver lugn och ro för att hitta sin plats och känna sig hemma i sitt nya hem.
    Ok, jo det beror nog på det. Vi försöker ge honom så mkt lugn och ro som det går. Tack för ditt svar1
  • black sun
    felicityporter skrev 2010-11-29 08:24:05 följande:
    Ett tips är att skämma bort honom extra mycket, ge honom godsaker han vanligtvis sällan får och ägna mycket tid åt honom med bus och kel.
    Tack för tipset! Det ska vi göra!
  • PetraK

Min sambo hade en katt när vi blev tillsammans, de första 4 åren gillade han INTE mej, och det måste ha varit svartsjuka för han och min sambo var väldigt tajta :). Men när vi flyttade ihop 06 så insåg han väl att han inte blir av med mej, så då blev han snäll helt plötsligt :). Men han kunde gå runt och jama så där klagande ibland, och jag tror att det var tristess. Vi köpte en kattkompis till honom och det vart väl lite bättre.
    Sambons katt fick vi ta bort i somras och då blev den kattkompisen ensam, det gick bra i början men sen började han också gå runt och jama, så vi köpte en till kattkompis, och ja, kanske lite bättre igen, men det händer ju att han går runt och jamar ibland ändå. Då brukar jag försöka avbryta (för han "skenar" iväg, kan inte sluta), leka med honom eller gosa med honom.

Sen har vi prövat en grej som vi också tyckte hjälpte ganska bra, dels för honom när han var ensam men även för att ta bort "revirandet" mellan två katter. Feliway heter det, det är en grej som man sätter i ett kontaktuttag, och så är det en behållare som man skruvar dit, som det är feromoner i, det ska vara lugnande för katter. Kostar kanske 450 kr eller något sånt dock, går att köpa hos veterinären, kanske även djuraffärer och djuravdelningen på apoteket.

Den nu stora kissen jamade massor på natten ett tag också, då skrev jag på ett kattforum och fick då tipset att bara totalignorera, han gjorde så för att han var uttråkad och tyckte att vi skulle gå upp, genom att jama så att vi vaknade och gick upp för att säga till honom så fick han som han ville. Vi ignorerade någon vecka kanske, och sen slutade han faktiskt med det.

Lycka till :)

• black sun
    PetraK skrev 2010-11-29 10:03:59 följande:
    Min sambo hade en katt när vi blev tillsammans, de första 4 åren gillade han INTE mej, och det måste ha varit svartsjuka för han och min sambo var väldigt tajta :). Men när vi flyttade ihop 06 så insåg han väl att han inte blir av med mej, så då blev han snäll helt plötsligt :). Men han kunde gå runt och jama så där klagande ibland, och jag tror att det var tristess. Vi köpte en kattkompis till honom och det vart väl lite bättre.
    Sambons katt fick vi ta bort i somras och då blev den kattkompisen ensam, det gick bra i början men sen började han också gå runt och jama, så vi köpte en till kattkompis, och ja, kanske lite bättre igen, men det händer ju att han går runt och jamar ibland ändå. Då brukar jag försöka avbryta (för han "skenar" iväg, kan inte sluta), leka med honom eller gosa med honom.

Sen har vi prövat en grej som vi också tyckte hjälpte ganska bra, dels för honom när han var ensam men även för att ta bort "revirandet" mellan två katter. Feliway heter det, det är en grej som man sätter i ett kontaktuttag, och så är det en behållare som man skruvar dit, som det är feromoner i, det ska vara lugnande för katter. Kostar kanske 450 kr eller något sånt dock, går att köpa hos veterinären, kanske även djuraffärer och djuravdelningen på apoteket.

Den nu stora kissen jamade massor på natten ett tag också, då skrev jag på ett kattforum och fick då tipset att bara totalignorera, han gjorde så för att han var uttråkad och tyckte att vi skulle gå upp, genom att jama så att vi vaknade och gick upp för att säga till honom så fick han som han ville. Vi ignorerade någon vecka kanske, och sen slutade han faktiskt med det.

Lycka till :)
    Jättebra tips! Tack
  • Kultist

Är katten kastrerad? Hankatter som inte är det tenderar att jama en hel del, särskilt om de har exempelvis lite oriental eller liknande i sig.

Men annars håller jag nog med alla övriga; tid, mer uppmärksamhet och kanske en kattkompis (skaffar man en unge brukar det inte uppstå någon direkt rivalitet från äldre katter).

• Havanna82

Katter kan inte känna svartsjuka på det sätt vi definierar svartsjuka. Däremot reagerar katter på saker som förändras i deras omgivning och på som bryter deras vanor och mönster.
    Därför tror jag också han är osäker pga flytten, det kan vara lukter han inte är van och måste därför "patrullera" sitt område för att säkra det från inkräktare.

• Kultist

Haha. "Katter kan inte känna svartsjuka". Försök säga det till min äldsta hankatt som direkt hatat alla pojkvänner och flickvänner jag någonsin haft, men som aldrig haft något mot kompisar (varken manliga eller kvinnliga).

Den enda han någonsin accepterat var min make, som lyckligtvis var förvarnad och lyckades med lite kattpsykologi.

• black sun
    Kultist skrev 2010-11-29 18:49:24 följande:
    Är katten kastrerad? Hankatter som inte är det tenderar att jama en hel del, särskilt om de har exempelvis lite oriental eller liknande i sig.

Men annars håller jag nog med alla övriga; tid, mer uppmärksamhet och kanske en kattkompis (skaffar man en unge brukar det inte uppstå någon direkt rivalitet från äldre katter).
    Ja han är kastrerad så det kan inte vara det..
  • black sun
    Kultist skrev 2010-11-29 22:40:26 följande:
    Haha. "Katter kan inte känna svartsjuka". Försök säga det till min äldsta hankatt som direkt hatat alla pojkvänner och flickvänner jag någonsin haft, men som aldrig haft något mot kompisar (varken manliga eller kvinnliga).

Den enda han någonsin accepterat var min make, som lyckligtvis var förvarnad och lyckades med lite kattpsykologi.
    Han verkar gilla mig, han kommer ibland och lägger sig bredvid mig och vill bli klappad. Han gör det oftare när inte min pojkvän är hemma. Men han kan ju vara svartsjuk ändå iofs, fast han gillar mig
  • Kultist

Då verkar ju svartsjuka i alla fall inte vara problemet heller. Nej, ge det lite tid helt enkelt så kommer ni nog trivas allihop till sist! =)

• Snöflingan1

Min Lilleman håller också på och jamar till och från,han är 1år gammal ochhar sällskap av min andra katt. Jag är 98% säker på att hon uppfostrar Lilleman som om det skulle vara hennes unge. Lilleman är pigg och leker både med den äldre katten och leksaker,hoppar i klätterträdet, ja allt är som det ska. Jag har studerat Lilleman när han jamar och när han gör det så tittar han oftast upp i taket eller spanar nån annanstans och det är flugorna han letar efter. Lilleman är en ungtupp och har ju sin jakt instinkt även om han är kastrerad.
    förhoppningsvis lugnar det sig med jamandet så småningom.

Svar på tråden Varför jamar katten? Mår den dåligt?