Varför jamar katten? Mår den dåligt?
Min sambo hade en katt när vi blev tillsammans, de första 4 åren gillade han INTE mej, och det måste ha varit svartsjuka för han och min sambo var väldigt tajta :). Men när vi flyttade ihop 06 så insåg han väl att han inte blir av med mej, så då blev han snäll helt plötsligt :). Men han kunde gå runt och jama så där klagande ibland, och jag tror att det var tristess. Vi köpte en kattkompis till honom och det vart väl lite bättre.
Sambons katt fick vi ta bort i somras och då blev den kattkompisen ensam, det gick bra i början men sen började han också gå runt och jama, så vi köpte en till kattkompis, och ja, kanske lite bättre igen, men det händer ju att han går runt och jamar ibland ändå. Då brukar jag försöka avbryta (för han "skenar" iväg, kan inte sluta), leka med honom eller gosa med honom.
Sen har vi prövat en grej som vi också tyckte hjälpte ganska bra, dels för honom när han var ensam men även för att ta bort "revirandet" mellan två katter. Feliway heter det, det är en grej som man sätter i ett kontaktuttag, och så är det en behållare som man skruvar dit, som det är feromoner i, det ska vara lugnande för katter. Kostar kanske 450 kr eller något sånt dock, går att köpa hos veterinären, kanske även djuraffärer och djuravdelningen på apoteket.
Den nu stora kissen jamade massor på natten ett tag också, då skrev jag på ett kattforum och fick då tipset att bara totalignorera, han gjorde så för att han var uttråkad och tyckte att vi skulle gå upp, genom att jama så att vi vaknade och gick upp för att säga till honom så fick han som han ville. Vi ignorerade någon vecka kanske, och sen slutade han faktiskt med det.
Lycka till :)