• Jkpg Deluxe

    Ljust bajs som luktar jäst!!! :P

    Har era bebisar haft så nån gång? Fick ni reda på vad det berott på?

    Vi har gjort pricktest för mjölkallergi men det var negativt. En del hävdar att det KAN vara mjölkallergi ändå! Verkar dock som att vårdcentralen är nöjda med enbart pricktest....så där är det nog stopp.

    Sonens bajs är typ aldrig normalt känns det som...endera svart/grönt, förstoppad, eller så ljust och märkligt och illaluktande. Ibland brunt med vita klumpar i....det hade läkaren på Vårdcentralen ALDRIG hört talas om förut....happ....

    Nu är han förkyld (inte extremt på nått sätt) och verkar ha nya tänder på gång...men kan bajset lukta Jäst/alkohol och sur spya pga. en liten förkylning/nya tänder???

    Nån med erfarenheter i detta?? :S

     

  • Svar på tråden Ljust bajs som luktar jäst!!! :P
  • 4mychildren

    Min son får sånt bajs när han är förkyld eller behöver mer fett i maten. Mest när han är förkyld. Då blir det som lös senap och luktar verkligen apa. Det brukar dock gå över samtidigt som snoret släpper. Men det låter ju lite konstigt att din gosse typ alltid är konstig i magen. Stackare! Hoppas ni hittar orsaken snart, kan ju inte vara roligt för honom heller.


    Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • Rosielou

    Skrev precis en tråd om förstoppning. Min son har liknande bajs ömsom grötigt ljusbrunt/ mörkt och torrt. Ibland har det luktat lite jäst. Jag delammar honom men har på senare tid ökat på med ersättning (han är 5,5 mån). Jag har inte misstänkt någon allergi då detta endast pågått i drygt en vecka men det kanske man ska....

    Har gett hoom semper magdroppar sedan tidigare för att stabilisera tarmfloran som rubbades efter en förkylning då han fick vattnigt/grönaktigt bajs.

    Nu vet jag inte hur jag ska häva förstoppningen och inga tips förutom katrinplommon och temtpricket fick jag av bvc.. 

  • Jkpg Deluxe

    fett i maten får han....jag gillar smör/olivolja/rapsolja själv... :)

    som sagt han är lite förkyld nu men inte så värst...tuggar dock på ALLT!!!
    gasig i magen och pruttar 1 miljon ggr/dagen.... :P

    har även sett att han är torr/röd/har typ utslag på låren...??? 

  • Jkpg Deluxe
    4mychildren skrev 2010-11-27 18:53:07 följande:
    Min son får sånt bajs när han är förkyld eller behöver mer fett i maten. Mest när han är förkyld. Då blir det som lös senap och luktar verkligen apa. Det brukar dock gå över samtidigt som snoret släpper. Men det låter ju lite konstigt att din gosse typ alltid är konstig i magen. Stackare! Hoppas ni hittar orsaken snart, kan ju inte vara roligt för honom heller.
    sonens bajs är inte löst som senap, utan grötigt och tjockt/tungt och väldigt väldigt ljust...beiget....
  • 4mychildren
    Jkpg Deluxe skrev 2010-11-27 19:02:37 följande:
    sonens bajs är inte löst som senap, utan grötigt och tjockt/tungt och väldigt väldigt ljust...beiget....
    Men usch då, blä. Men i alla fall, hoppas ni hittar problemet! Glad
    Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • Rosa socka
    Jkpg Deluxe skrev 2010-11-27 19:02:37 följande:
    sonens bajs är inte löst som senap, utan grötigt och tjockt/tungt och väldigt väldigt ljust...beiget....
    Låter som min sons bajs, han är 19 månader och haft så i snart tre veckor.
    Har varit på BVC men så länge allmäntillståndet är bra så är det inget säger de där men ja jag vet inte vad. Flera gånger per dag bajsar han när han tidigare bara gjorde det en gång, vet inte hur länge vi ska vänta ut det heller innan vi går till BVC igen och frågar om det.

    Jag tyckte också det var konstigt med ljust bajs och vita klumpar i men den jag pratade med verkade inte tycka det var konstigt.
    ❤ Oliver april -09 , Minikorv BF 101227 ❤
  • Jkpg Deluxe
    Rosa socka skrev 2010-11-27 19:09:08 följande:
    Låter som min sons bajs, han är 19 månader och haft så i snart tre veckor.
    Har varit på BVC men så länge allmäntillståndet är bra så är det inget säger de där men ja jag vet inte vad. Flera gånger per dag bajsar han när han tidigare bara gjorde det en gång, vet inte hur länge vi ska vänta ut det heller innan vi går till BVC igen och frågar om det.

    Jag tyckte också det var konstigt med ljust bajs och vita klumpar i men den jag pratade med verkade inte tycka det var konstigt.
    okej! Har han aldrig haft så innan? då han var lite mindre menar jag...? 
    Vår pojke har "alltid" bajsat 1 gång per dag....gjort så i flera MÅNADERs tid....men som du beskriver så bajsar han nu också mycket oftare!! Luktar din sons bajs också jäst typ?! :P

    3 veckor med sånt bajs är väl ändå ganska länge?! Borde inte BVC ha NÅGRA idéer om vad det kan bero på? eller är det pga. tänder och förkylning enbart....det låter så märkligt i mina öron men det kan ju va så ändå....?

    Nä av sjukvärden får man inte mkt hjälp här iaf....upplever jag, det är bara "återvändsgränder" hela tiden :(
    Har din son också haft vita klumpar i?? visst är det väl ändå lite kontigt...eller? Vår barnläkare hade som sagt aldrig hört det av någon annan förälder förut....så hon kunde inte säga så mkt om det....men i min värld är ju bajs iaf INTE VITT.....!!!  
  • Rosa socka

    Nej han har inte haft så som det är nu tidigare, inte så här länge iaf så jag kan komma ihåg det så om det varit har det bara varit max en dag.
    Och ja det luktar typ jäst fast äckligare haha, det har en väldigt konstig lukt.

    Små barn kan ha dirre upp till tre veckor utan anledning, han har tänder på G men det började före bajseriet så jag tror inte det är det. Alla andra tänder har han inte reagerat alls på så jag tror inte det har påverkat den här gången heller.

    Och jo han har vita klumpar i bajset ibland, det kan vara riktigt blekt och se jättekonstigt ut. Som gröt i konsistensen och även slem i det.
    Jag tycker inte det ser rätt ut men BVC säger bara att avföringen kan variera såå mycket och det har jag ju sett tidigare men det här känns som något annat, det hänger heller inte ihop med någon speciell mat utan det är lika vad han än äter. Konstigt tycker jag.

    Jag hoppas det går över snart för det är förjäkla jobbigt att behöva byta blöja efter nästan varje fis..


    ❤ Oliver april -09 , Minikorv BF 101227 ❤
  • mammi 76

    Min dotter har också jätte konstig avföring... bajsar mkt med slem i. Så länge hon går upp i vikt ska de inte va ngn fara säger de.

  • NinaP

    Nämen! Bara precis häromdan så luktade det just jäst när grabben gjort sitt.
    Kanske inte är så ovanligt då...
    Fast man blir ju nyfiken på varför det blir så...

  • Jkpg Deluxe

    ja vikten är iaf inget problem här, han väger 12,5kilo....är 10mån+... men det eviga fisandet är ju inte så mysigt och VARFÖR är hans bajs typ ALDRIG brunt?! 


    mammi 76 skrev 2010-11-27 20:07:00 följande:
    Min dotter har också jätte konstig avföring... bajsar mkt med slem i. Så länge hon går upp i vikt ska de inte va ngn fara säger de
    slemmigt bajs hade han ofta då han var mindre....tror jag googlade på det då men jag minns inte vad jag fick fram för info.... 
  • Jkpg Deluxe
    Rosa socka skrev 2010-11-27 19:46:36 följande:
    Nej han har inte haft så som det är nu tidigare, inte så här länge iaf så jag kan komma ihåg det så om det varit har det bara varit max en dag.
    Och ja det luktar typ jäst fast äckligare haha, det har en väldigt konstig lukt.

    Små barn kan ha dirre upp till tre veckor utan anledning, han har tänder på G men det började före bajseriet så jag tror inte det är det. Alla andra tänder har han inte reagerat alls på så jag tror inte det har påverkat den här gången heller.

    Och jo han har vita klumpar i bajset ibland, det kan vara riktigt blekt och se jättekonstigt ut. Som gröt i konsistensen och även slem i det.
    Jag tycker inte det ser rätt ut men BVC säger bara att avföringen kan variera såå mycket och det har jag ju sett tidigare men det här känns som något annat, det hänger heller inte ihop med någon speciell mat utan det är lika vad han än äter. Konstigt tycker jag.

    Jag hoppas det går över snart för det är förjäkla jobbigt att behöva byta blöja efter nästan varje fis..
    Jag förstår det...blöjbyten ofta är inte kul å inte heller särskilt ekonomiskt ;) men vad ska man göra?? 
    säg gärna till om det blir bättre och om du märker att det berott på tänder eller någon speciell mat....!!
  • Rosa socka

    Hur har det gått för er?

    Vi har träffat läkare två gånger genom BVC eftersom vi märkte att våran son har en knöl på magen, efter en magsjuka i mitten av februari blev han bra i magen och bajsar nu normalt. Konstigt.
    Det höll alltså i sig sen början av november till mitten av februari och vi märkte inget samband med något han åt eller någon sjukdom eller liknande utan det var bara dåligt bajs.
    Knölen på magen är mest troligt bråck och vi ska till läkare i april igen och då ska en remiss skickas till barnmedicin för att se om något ska göras.


    ❤ Oliver april -09 , Lova december -10 ❤
  • Sofia 81

    Hittade just er tråd och ser att den är gammal, men undrar också hur det har gått för er? Vår son är 13 månader och har också fått ljust bajs, inga vita prickar dock, men gul/beige färg. Det började med förkylning (ingen kraftig alls, bara snorig), han har också tänder på gång (men har inte haft detta vid tidigare tandsprickning) plus han är torr/har utslag på låren. Har inte kontaktat BVC eller läkare än men tänkte göra det imorgon. Men vore intressant att höra om ni andra kom fram till vad det var? 

Svar på tråden Ljust bajs som luktar jäst!!! :P