• Anonym (orolig)

Min pojkvän är bara 23 och lider av enorm rökhosta. Men han slutar inte röka :(

Har hela tiden ansett att det är min killes egna val om han ska sluta röka eller inte.
    Men på senare tiden har han börjat hosta jättemycket. Det låter verkligen inte bra och jag är orolig att han kommer få kol.
    Hans storasyster har det, hon är 32. Väldigt ung ålder så varför skulle inte han också kunna drabbas liksom.. ?

Jag försöker uppmuntra honom till att sluta, men han säger bara åt mig att sluta tjata istället.
    Eller så svarar han bara "äh, det är inte rökhosta. Jag är säkert förkyld"
    Men jag hör ju att det definitivt inte är någon förkylningshosta.

Jag vill inte låta som en morsa åt honom, men jag börjar bli jätteorolig att det är illa eller snart kommer bli det om inte annat. Hur ska jag få honom att förstå allvaret?

• Svar på tråden Min pojkvän är bara 23 och lider av enorm rökhosta. Men han slutar inte röka :(
  • Anonym (..)

Stackare. Jag förstår att du är orolig. Men du kan inte påverka honom till att sluta röka. Han måste vilja det själv och beslutet måste komma inom honom.

Jag förstår att du vill få honom att sluta. Men jag kan inte komma på hur du skulle kunna fixa det. Alla jag känner har reagerat tvärtemot om man har tjatat, då ska de minsann röka ännu mer.

När jag själv rökte så hade jag också rökhosta till slut. Det var jättejobbigt att hosta så mycket och att ha slem när jag vaknade på morgonen. Det var mycket därför som jag slutade. Det var ingen annan som påverkade mig.

Jag köpte en bok som hjälpte mig en del, jag minns inte nu vad den hette, men det finns nog många som är bra.
    Idag är jag helt fri från besvär av rökningen, vad jag vet om i alla fall.

• Anonym

Finns en bra bok som heter "äntligen rökfri". Många har slutat när de läst den.

• Anonym (..)

Du kan ju påpeka att "rökhosta" med slem egentligen är ett tidigt symptom på kol.

• Anonym (orolig)

Åh, tack för tipset. Kanske ska köpa den till honom i julklapp, hihi ;P

Jag vet att jag inte kan påverka honom så mycket, det är ju hans val.
    Men det är så tråkigt att han inte tar hostan på allvar , utan bara viftar bort den.
    Det är ju ändå ett tecken från kroppen att den inte mår bra.

• Rakad Apa
    Anonym (orolig) skrev 2010-11-26 23:22:34 följande:
    Har hela tiden ansett att det är min killes egna val om han ska sluta röka eller inte.
    Men på senare tiden har han börjat hosta jättemycket. Det låter verkligen inte bra och jag är orolig att han kommer få kol.
    Hans storasyster har det, hon är 32. Väldigt ung ålder så varför skulle inte han också kunna drabbas liksom.. ?

Jag försöker uppmuntra honom till att sluta, men han säger bara åt mig att sluta tjata istället.
    Eller så svarar han bara "äh, det är inte rökhosta. Jag är säkert förkyld"
    Men jag hör ju att det definitivt inte är någon förkylningshosta.

Jag vill inte låta som en morsa åt honom, men jag börjar bli jätteorolig att det är illa eller snart kommer bli det om inte annat. Hur ska jag få honom att förstå allvaret? 
    Han verkar förneka problemen. Min mormor gjorde samma sak, hon dog av lungemfysem pga rökningen. När hon började bli anfådd och få svårt att andas så skyllde hon på astma trots att det var uppenbart att det var rökningen som var boven i dramat.
  • Anonym

En av mina bästa vänner dog förra året vid en ålder av 34. Hon fick rökhosta runt 22 och fortsatte röka. Det var lungemfysem som till slut tog hennes liv. Så onödigt

• Trollet Ludenben

förstår att detta är jättejobbigt för dig. Tyvärr är det värsta du kan göra att tjata. Upplever han dig som tjatig så röker han ännu mer. Det att sluta måste komma inifrån honom själv. Han måste på egen hand komma till insikt. Det är det som är så jobbigt med att vara partner till en rökare, du kan inte göra mycket än att hoppas. Tar han dig som tjatig, då är det kört med hans vilja.

Älskade ungar
  • Moth

Han ser ut att ha fått kanske bronkit och sådant kan under en lång tid leda till KOL. Försök att övertala honom att i alla fall minska på rökningen och kanske börja snusa, använda plåster etc.

Jag tycker att han borde beställa tid till en läkare, för att testa lungfunktionen med spirometri och få det svart och vitt (sådant går inte att finna som tjat).

• Moth

Kanske du kan ge honom snus, plåster och en tid till en läkare i julklapp. ; )

• Anonym (nej..)
    Moth skrev 2010-11-29 18:12:16 följande:
    Han ser ut att ha fått kanske bronkit och sådant kan under en lång tid leda till KOL. 
    Bronkit är som lunginflammation, det ger feber och ett helvete i ett par veckor. Men det leder inte till KOL.
  • Anonym (..)

Jag har tänkt lite och jag tror att det bästa du kan göra är att köpa portionssnus till honom. Jag kunde sluta tack vare snuset egentligen, men jag hade glömt det. Snus är ju inte heller bra men för mig gjorde det att jag bröt ett psykologiskt beroende till ciggen. Jag snusade i säkert 5 år innan jag slutade smålängta efter cigg. Efter ytterligare nått år med snus så kunde jag sluta med snuset också ganska problemfritt och nu längtar jag aldrig efter nikotin.

• Anonym

Vad är han mest rädd för? Att drabbas av KOL och lungcancer? Tror inte det. Sånt drabbar andra, inte mig, tänker han. 

Att prata om de allvarliga sjukdomarna en rökare kan drabbas av är som att prata om att det finns farliga hajar i havet. Jaha. De finns där och de är läskiga men jag är ju här nu och här kan de inte bita mig.

Att lukta illa däremot brukar de flesta människor ha lite fobi för så jag tycker att det är just den biten som du ska ta upp med honom. Fast inte säga rakt ut att han luktar illa. Nej, det ska vara finkänsligt såklart. Nämn ofta att du känner att det luktar rök vid olika tillfällen när ni är ute någonstans och att du tycker att det är lite äckligt. Det ska inte vara direkt riktat mot din karl utan testa till exempel att säga "kände du vad gubben luktade rök!" och se besvärad och lite illamående ut.
    Vädra mera hemma och när han undrar varför (för det är ju iskallt nu tycker han) så säg att du tycker att det luktade lite unket hemma.

Till slut kanske han börjar fundera på om han luktar tillräckligt fräscht för att du ska trivas eftersom du brukar vara känslig för dofter och då börjar han kanske att inse att han borde sluta röka.

Kan funka. Värt ett försök i alla fall tycker jag. :)

Tjat om att sluta röka ger motsatt effekt. Sluta med det.

• ronsjo

Hej i så unga år är det nog inte troligt att detta beror på cigg men däremot för mkt cannabisrökning orsakar detta hostande även på yngre personer kanske är ett drogtest på sin plats!!

• Anonym (Wtf)

Ställ ultimatum! Fimpa eller dra.

Då får du samtidigt en värdemätare på hur intresserad han är att behålla dig.

Svar på tråden Min pojkvän är bara 23 och lider av enorm rökhosta. Men han slutar inte röka :(