Min pojkvän är bara 23 och lider av enorm rökhosta. Men han slutar inte röka :(
Finns en bra bok som heter "äntligen rökfri". Många har slutat när de läst den.
Finns en bra bok som heter "äntligen rökfri". Många har slutat när de läst den.
En av mina bästa vänner dog förra året vid en ålder av 34. Hon fick rökhosta runt 22 och fortsatte röka. Det var lungemfysem som till slut tog hennes liv. Så onödigt
Vad är han mest rädd för? Att drabbas av KOL och lungcancer? Tror inte det. Sånt drabbar andra, inte mig, tänker han.
Att prata om de allvarliga sjukdomarna en rökare kan drabbas av är som att prata om att det finns farliga hajar i havet. Jaha. De finns där och de är läskiga men jag är ju här nu och här kan de inte bita mig.
Att lukta illa däremot brukar de flesta människor ha lite fobi för så jag tycker att det är just den biten som du ska ta upp med honom. Fast inte säga rakt ut att han luktar illa. Nej, det ska vara finkänsligt såklart. Nämn ofta att du känner att det luktar rök vid olika tillfällen när ni är ute någonstans och att du tycker att det är lite äckligt. Det ska inte vara direkt riktat mot din karl utan testa till exempel att säga "kände du vad gubben luktade rök!" och se besvärad och lite illamående ut.
Vädra mera hemma och när han undrar varför (för det är ju iskallt nu tycker han) så säg att du tycker att det luktade lite unket hemma.
Till slut kanske han börjar fundera på om han luktar tillräckligt fräscht för att du ska trivas eftersom du brukar vara känslig för dofter och då börjar han kanske att inse att han borde sluta röka.
Kan funka. Värt ett försök i alla fall tycker jag. :)
Tjat om att sluta röka ger motsatt effekt. Sluta med det.