• Flickan och kråkan

Vårdnadsbidraget.....någon kunnig?

Hej hej!

Läste att vårdnadsbidraget kunde kombineras med förvärvsarbete.....någon som vet hur det fungerar?

• Svar på tråden Vårdnadsbidraget.....någon kunnig?
  • vita stenen

Japp det går. Det går att läsa på länken som Lyktan lade upp.

"Kan vårdnadsbidraget kombineras med förvärvsarbete?

Det är möjligt att kombinera vårdnadsbidraget med förvärvsarbete om t ex vården av barnet ordnas på ett annat sätt."

• Flickan och kråkan
    Lyktan skrev 2010-11-22 12:06:46 följande:
    Det är väl så länge du inte får betalt för annat arbete/sysselsättning?

www.regeringen.se/sb/d/10218
    Nu förstår jag inte vad du menar. Det står ju på den sida du länkar till att vårdnadsbidraget kan kombineras med förvärvsarbet. Jag undrar hur?
  • Lyktan
    Flickan och kråkan skrev 2010-11-22 12:11:22 följande:
    Nu förstår jag inte vad du menar. Det står ju på den sida du länkar till att vårdnadsbidraget kan kombineras med förvärvsarbet. Jag undrar hur?
    Ja! Du får om du inte utnyttjar kommunal omsorg för barnen!
  • Flickan och kråkan
    vita stenen skrev 2010-11-22 12:09:29 följande:
    Japp det går. Det går att läsa på länken som Lyktan lade upp.

"Kan vårdnadsbidraget kombineras med förvärvsarbete?

Det är möjligt att kombinera vårdnadsbidraget med förvärvsarbete om t ex vården av barnet ordnas på ett annat sätt."

Ja, det var precis det jag menade. Om barnet inte går på förskola kan man då få vårdnadsbidrag ändå....och vilka regler gäller då för exempelvis sambon? Handlar det om reducerat bidrag, eller inte? Om det är ett reducerat bidrag kan sambon ta ut FP under samma period för exempelvis annat banr....eller för samma barn, men då jag arbetar exempelvis.....?
  • Lyktan
    Flickan och kråkan skrev 2010-11-22 12:13:40 följande:
    Ja, det var precis det jag menade. Om barnet inte går på förskola kan man då få vårdnadsbidrag ändå....och vilka regler gäller då för exempelvis sambon? Handlar det om reducerat bidrag, eller inte? Om det är ett reducerat bidrag kan sambon ta ut FP under samma period för exempelvis annat banr....eller för samma barn, men då jag arbetar exempelvis.....?
    vårdnadsbidraget kan inte kombineras med ex föräldrarpenning. Så hur dom bedömer din sambos roll vet jag inte.
    Men annars är det väl bara och ringa och höra efter.
  • Flickan och kråkan
    Lyktan skrev 2010-11-22 12:12:51 följande:
    Ja! Du får om du inte utnyttjar kommunal omsorg för barnen!
    Såg att vissa kommuner har den möjligheten också....reducerat vårdnadsbidrag i kombination med kort tid i kommunal förskola. Jösses vilken djungel.....! Och sedan är det ju enbart det barn som man söker vårdnadbidrag för som inte får vara i kommunal omsorg.
  • Lyktan
    Flickan och kråkan skrev 2010-11-22 12:17:24 följande:
    Såg att vissa kommuner har den möjligheten också....reducerat vårdnadsbidrag i kombination med kort tid i kommunal förskola. Jösses vilken djungel.....! Och sedan är det ju enbart det barn som man söker vårdnadbidrag för som inte får vara i kommunal omsorg.
    Jag försökte sätta mig in i det där, men sen såg jag att det bara gällde max 3000:- i månaden med diverse eventuella avdrag.. så jag sket i det helt enkelt. Alldeles för lite mödan värt liksom.
    Men lycka till. Mitt tips är att ringa och fråga.
  • Flickan och kråkan
    Lyktan skrev 2010-11-22 12:23:03 följande:
    Jag försökte sätta mig in i det där, men sen såg jag att det bara gällde max 3000:- i månaden med diverse eventuella avdrag.. så jag sket i det helt enkelt. Alldeles för lite mödan värt liksom.
    Men lycka till. Mitt tips är att ringa och fråga.
    Ja, jag får göra det, ta kontakt med dem helt enkelt. Nej, det är ingen jättesumma men ändå lite....och jag ska gå ner i tjänst så kan jag skydda SGI på det sättet så är det ju också värdefullt. Pappa kommer att vara föräldraledig också så det är möjligt att det faller på det.
  • Anne69

Jajamensan - om barnet inte har kommunalt finansierad barnomsorg så kan ni få vårdnadsbidrag. En sak att tänka på är att ni ska ha hunnit ta ut 250 fp-dagar på sgi-nivå för barnet + att det fyllt ett år men ej 3 år. Dessutom gäller att ingen av föräldrarna kan ta ut föräldrapenning under tid med vårdnadsbidrag, varken för det aktuella barnet eller för något annat barn. I övrigt är det 3000 pix rakt in på kontot men det kräver lite planering. Och tid med vårdnadsbidrag ger som sagt sgi-skydd.

• Flickan och kråkan
    Anne69 skrev 2010-11-22 14:18:47 följande:
    Jajamensan - om barnet inte har kommunalt finansierad barnomsorg så kan ni få vårdnadsbidrag. En sak att tänka på är att ni ska ha hunnit ta ut 250 fp-dagar på sgi-nivå för barnet + att det fyllt ett år men ej 3 år. Dessutom gäller att ingen av föräldrarna kan ta ut föräldrapenning under tid med vårdnadsbidrag, varken för det aktuella barnet eller för något annat barn. I övrigt är det 3000 pix rakt in på kontot men det kräver lite planering. Och tid med vårdnadsbidrag ger som sagt sgi-skydd.
    Menar du alltså vi får fullt vårdnadsbidrag om vårt barn är hemma, sambon tar ut 2½ dag i fp och jag jobbar 50% =  jag är den som söker vårdnadsbidrag?

Är det 250 SGI-dagar? När jag läser på vår kommuns information så står det enbart 250-dagar med föräldrapenning....ospecificerat.....
  • 1977a
    Flickan och kråkan skrev 2010-11-22 14:35:38 följande:
    Menar du alltså vi får fullt vårdnadsbidrag om vårt barn är hemma, sambon tar ut 2½ dag i fp och jag jobbar 50% =  jag är den som söker vårdnadsbidrag?

Är det 250 SGI-dagar? När jag läser på vår kommuns information så står det enbart 250-dagar med föräldrapenning....ospecificerat.....
    Din sambo kan inte ta ut föräldrapenning samma kalendermånad som du tar vårdnadsbidrag. För att ha rätt till vårdnadsbidrag får ingen av föräldrarna ta ut föräldrapenning eller a-kassa. Det finns vissa begränsningar kring hur länge man får vara sjukskriven också.
  • Anne69
    Flickan och kråkan skrev 2010-11-22 14:35:38 följande:

Nix, han kan inte ta ut föräldrapenning - varken för det här barnet eller något annat!

Vårdnadsbidraget är knutet till den kommunalt finansierade barnomsorgen, nyttjar man inte den kan man få vårdnadsbidrag. Och sen måste man ha tagit 250 sgi-dagar......ja! Och ni får inte ta ut föräldrapenning. Men om ni är lite finurliga nu så tar ni ut massor med föräldrapenning i ett svep och sen tar ni vårdnadsbidrag. Ni kan stå som bidragsmottagare båda två o på så vis skydda er sgi. Börja räkna på det så ser du snart hur ni ska göra. Det blir hur som helst mer pengar så här!
  • Flickan och kråkan
    Anne69 skrev 2010-11-22 20:55:36 följande:
    Nix, han kan inte ta ut föräldrapenning - varken för det här barnet eller något annat!

Vårdnadsbidraget är knutet till den kommunalt finansierade barnomsorgen, nyttjar man inte den kan man få vårdnadsbidrag. Och sen måste man ha tagit 250 sgi-dagar......ja! Och ni får inte ta ut föräldrapenning. Men om ni är lite finurliga nu så tar ni ut massor med föräldrapenning i ett svep och sen tar ni vårdnadsbidrag. Ni kan stå som bidragsmottagare båda två o på så vis skydda er sgi. Börja räkna på det så ser du snart hur ni ska göra. Det blir hur som helst mer pengar så här!
    Ja, det lät ju lite för bra .

Vi kommer att ansöka om vårdnadsbidrag fr.o.m. april är tanken.....då kommer vi att ha gjort av med 250-dagar. Jag trodde att man fick räkna LN-dagar också, så det var ju bra att jag fick reda på det. Färre SGI-dagar kvar då till senare....det var ju synd. Jag ska börja jobba i augusti sedan då det är tänkt att vi ska skola in yngsta......men nu börjar man ju fundera lite. Det blir nog väldigt knapert att jobba halvtid båda två.....fast kanske skulle vi klara det med vårdnadsbidraget i ett halvår t.ex.......sedan skulle ju sambon kunna börja ta ut FP-dagar och jag antingen fortsätta halvtid läsåret ut eller gå upp lite i tjänst beroende på vad min arbetsgivare går med på....på så sätt skulle vi ju kunna skjuta upp förskolan ett halvår med yngsta.....det hade ju inte varit dumt.....då skulle han också få vara hemma tills han nästan är 3......

Måste diskkutera med sambon....och så får vi räkna.....och ringa kommunen också så att det inte finns några oklarheter......

Det är verkligen ett pusslande det här med FP och föräldraledighet......
  • Anne69

Det brukar faktiskt funka om man har bestämt sig och du har ju fördelen att ditt jobb ganska enkelt låter sig plockas ner i olika andelar. För oss var det en omöjlighet att jobba deltid, även om jag tror att det hade varit toppen. Men vi var ju också hemma ganska länge, tills barnen var 2 o 4 år. Man kan klara sig rätt länge med tuffa prioriteringar och vårdnadsbidraget ger ju lite extra iallfall. Egentligen handlar det ju mest om likviditet - pengar nu o pengar sen. Men lite pengar måste man ju ha nu Men Thailandsresorna kan man skippa.....för ett tag iallfall.

Om detta med fsk så tycker jag att om de väl är där kan de vara där hela dagen......vi har förvisso bara kort erfarenhet (de började i augusti) men jag tycker att det är bättre för alla att ta lediga dagar istället för att satsa på att hämta tidigt/lämna sent. Sen är november speciellt - mina barn är såååå trötta nu och då får de sova istället för att jaga iväg tidigt. Men vi tar oss ändå dit till 08.30 o då har det gått i deras takt Till nästa år ska jag göra en ännu bättre novemberplanering som tar hänsyn till sömnsjukan.

Svar på tråden Vårdnadsbidraget.....någon kunnig?