Vårdnadsbidraget.....någon kunnig?
Hej hej!
Läste att vårdnadsbidraget kunde kombineras med förvärvsarbete.....någon som vet hur det fungerar?
Hej hej!
Läste att vårdnadsbidraget kunde kombineras med förvärvsarbete.....någon som vet hur det fungerar?
Det är väl så länge du inte får betalt för annat arbete/sysselsättning?
www.regeringen.se/sb/d/10218
Japp det går. Det går att läsa på länken som Lyktan lade upp.
"Kan vårdnadsbidraget kombineras med förvärvsarbete?
Det är möjligt att kombinera vårdnadsbidraget med förvärvsarbete om t ex vården av barnet ordnas på ett annat sätt."
Det är möjligt att kombinera vårdnadsbidraget med förvärvsarbete om t ex vården av barnet ordnas på ett annat sätt."
Jajamensan - om barnet inte har kommunalt finansierad barnomsorg så kan ni få vårdnadsbidrag. En sak att tänka på är att ni ska ha hunnit ta ut 250 fp-dagar på sgi-nivå för barnet + att det fyllt ett år men ej 3 år. Dessutom gäller att ingen av föräldrarna kan ta ut föräldrapenning under tid med vårdnadsbidrag, varken för det aktuella barnet eller för något annat barn. I övrigt är det 3000 pix rakt in på kontot men det kräver lite planering. Och tid med vårdnadsbidrag ger som sagt sgi-skydd.
Det brukar faktiskt funka om man har bestämt sig och du har ju fördelen att ditt jobb ganska enkelt låter sig plockas ner i olika andelar. För oss var det en omöjlighet att jobba deltid, även om jag tror att det hade varit toppen. Men vi var ju också hemma ganska länge, tills barnen var 2 o 4 år. Man kan klara sig rätt länge med tuffa prioriteringar och vårdnadsbidraget ger ju lite extra iallfall. Egentligen handlar det ju mest om likviditet - pengar nu o pengar sen. Men lite pengar måste man ju ha nu Men Thailandsresorna kan man skippa.....för ett tag iallfall.
Om detta med fsk så tycker jag att om de väl är där kan de vara där hela dagen......vi har förvisso bara kort erfarenhet (de började i augusti) men jag tycker att det är bättre för alla att ta lediga dagar istället för att satsa på att hämta tidigt/lämna sent. Sen är november speciellt - mina barn är såååå trötta nu och då får de sova istället för att jaga iväg tidigt. Men vi tar oss ändå dit till 08.30 o då har det gått i deras takt Till nästa år ska jag göra en ännu bättre novemberplanering som tar hänsyn till sömnsjukan.