Anne69 skrev 2010-11-22 20:55:36 följande:
Nix, han kan inte ta ut föräldrapenning - varken för det här barnet eller något annat!
Vårdnadsbidraget är knutet till den kommunalt finansierade barnomsorgen, nyttjar man inte den kan man få vårdnadsbidrag. Och sen måste man ha tagit 250 sgi-dagar......ja! Och ni får inte ta ut föräldrapenning. Men om ni är lite finurliga nu så tar ni ut massor med föräldrapenning i ett svep och sen tar ni vårdnadsbidrag. Ni kan stå som bidragsmottagare båda två o på så vis skydda er sgi. Börja räkna på det så ser du snart hur ni ska göra. Det blir hur som helst mer pengar så här!
Ja, det lät ju lite för bra

.
Vi kommer att ansöka om vårdnadsbidrag fr.o.m. april är tanken.....då kommer vi att ha gjort av med 250-dagar. Jag trodde att man fick räkna LN-dagar också, så det var ju bra att jag fick reda på det. Färre SGI-dagar kvar då till senare....det var ju synd. Jag ska börja jobba i augusti sedan då det är tänkt att vi ska skola in yngsta......men nu börjar man ju fundera lite. Det blir nog väldigt knapert att jobba halvtid båda två.....fast kanske skulle vi klara det med vårdnadsbidraget i ett halvår t.ex.......sedan skulle ju sambon kunna börja ta ut FP-dagar och jag antingen fortsätta halvtid läsåret ut eller gå upp lite i tjänst beroende på vad min arbetsgivare går med på....på så sätt skulle vi ju kunna skjuta upp förskolan ett halvår med yngsta.....det hade ju inte varit dumt.....då skulle han också få vara hemma tills han nästan är 3......
Måste diskkutera med sambon....och så får vi räkna.....och ringa kommunen också så att det inte finns några oklarheter......
Det är verkligen ett pusslande det här med FP och föräldraledighet......