• Knabbo

Katt som ändrat beteende

Ville höra mig för om det finns någon som skulle kunna hjälpa oss med vår lilla Bruce....Han har helt plötsligt börjat ändra beteende och börjat morra, fräsa o slå mot dom andra två katterna...
    Lite snabb info:
    Vi har tre stycken katter, Bruce och Jason...dom har bott ihop hos oss sen dom var kattungar, gått hur bra som helst, dom är som bröder vekrligen fast dom inte kommer från samma kull...försvarar varandra från andra katter osv...
    sedan fick vi barn i januari, o självklart vart dom lite svartsjuka, men det har gått över så vitt vi vet :) Dom har accepterat henne...
    sedan så i våras så tog vi hem sambons brors katt då han inte hade plats för honom längre...efter lite morrande o fräsande så blev alla tre kompisar....
    Sedan så flyttade vi till annat boende där vi kunde börja släppa ut dom o det älskar dom verkligen, oftast är dom ute hela dar...

Allt bra so far...men sen så över en dag så ändrade Bruce beteende, jag märkte att han drog sig undan mer, kommer inte när man ropar honom längre, och fram för allt han började fräsa åt dom andra två katterna...o ska slå dom om dom kommer för nära....det räcker med att han ligger på golvet o så kommer nån av dom andra i närheten (inte ens det ibland) o så fräser han o morrar o börjar liksom varna för att dom inte ska komma närmre...förstår inte alls vad som hänt...o han skäms om han blir påkommen med att morra el fräsa, vi försöker att låta dom sköta det hela...men så säger vi till o springer han o gömmer sig...

Skulle så gärna vilja veta vad som hänt o varför han beter sig såhär...han är ju vanligtvis världens underbaraste o gosigaste katt...han ska tex alltid ligga i mitt knä o slicka, slicka o åter slicka på mig...men aldrig på min sambo...så sover han antingen bredvid mig i sängen eller nedanför min sida av sängen...kommer nån av dom andra i närheten så fräser han o morrar....
    vi ger dom ju fortfarande uppmärksamhet o visar att vi bryr oss o så...
    Han har inte ont nånstans vad vi kan se, han rör sig obehindrat o har inte ont när vi "letat" igenom honom...

Är det nån klok människa som kanske har några tips? Vill ju att han ska må bra, vilket han uppenbarligen inte gör nu :(

• Svar på tråden Katt som ändrat beteende
  • Birgitta2

Djur visar sällan att de har ont, om det inte är en vrickad tass så de haltar. Men djur är tåliga. Jag hade nog tagit katten till veterinär i första hand och berättat om aggressiviteten. Katten kan ha råkat ut för något ute och skadat sig. Ett brutet revben ex.vis gör ont, men visar sig inte utåt på annat sätt än att den talar om att den vill vara ifred.

jag bara spånar nu, jag VET ju inte. Hoppas ni får rätt på det.

• Knabbo
    Birgitta2 skrev 2010-11-10 11:06:46 följande:
    Djur visar sällan att de har ont, om det inte är en vrickad tass så de haltar. Men djur är tåliga. Jag hade nog tagit katten till veterinär i första hand och berättat om aggressiviteten. Katten kan ha råkat ut för något ute och skadat sig. Ett brutet revben ex.vis gör ont, men visar sig inte utåt på annat sätt än att den talar om att den vill vara ifred.

jag bara spånar nu, jag VET ju inte. Hoppas ni får rätt på det.
    Tack för ditt svar!
    Jaa jag har också tänkt på att vi borde ta honom till en veterinär för att gå igenom honom ordentligt, så han verkligen inte har ont någonstans...
    pratade med en veterinär för en stund sedan o hon trodde att han nog kunde ha psykiska problem o vi skulle testa sån där feliway o se om han vart bättre efter det...
    så svårt, tror ändå det bästa är att ta han till veterinären faktiskt...
  • Impega

Tycker absolut ni ska låta en veterinär gå igenom katten. Kan vara synen som spökar, hörseln, katten kan ha ont. En förändring i beteende ska alltid kollas upp.

• Birgitta2

Kan det vara så att det varit kattslagsmål ute mellan dina tre katter? Det kan ha inverkat på att han inte gillar sina kompisar längre. Eller är han aggressiv på annat sätt som han inte varit tidigare?

• LadyA01

Kan vara osynliga saker också, urinproblem, magont, tandont eller så. Ta katten på ordentlig undersökning, hoppas det ordnar sig!!

• Knabbo
    Impega skrev 2010-11-10 11:14:56 följande:
    Tycker absolut ni ska låta en veterinär gå igenom katten. Kan vara synen som spökar, hörseln, katten kan ha ont. En förändring i beteende ska alltid kollas upp.
    ja jag ska ringa en annan veterinär o be att få komma med honom o se vad dom säger...vart så paff bara att den jag pratade med avfärdade det hela sådär över telefon...
    Birgitta2 skrev 2010-11-10 11:15:25 följande:
    Kan det vara så att det varit kattslagsmål ute mellan dina tre katter? Det kan ha inverkat på att han inte gillar sina kompisar längre. Eller är han aggressiv på annat sätt som han inte varit tidigare?
    det är ju mycket möjligt, man har ju inte koll på dom hela tiden när dom är ute fast dom oftast är runtikring här...den "Nyaste" katten är väldigt skygg o så så jag har svårt att tro att han skulle slåss, men man vet ju aldrig...
    han har ju alltid kunnat fräsa ifrån när det gäller mat eller om han tycker att dom leker för hårt, men såhär har han aldrig varit förrut, så vi har ju reagerat på hans beteende...nää som sagt, vi ska ta han till veterinären o se vad dom säger...
  • Knabbo
    LadyA01 skrev 2010-11-10 11:18:15 följande:
    Kan vara osynliga saker också, urinproblem, magont, tandont eller så. Ta katten på ordentlig undersökning, hoppas det ordnar sig!!
    Tack så mycket!
    det är första gången jag har katt så jag är lite okunnig så jag tackar för all tips :) det är ju självklart att vi ska ta honom till veterinären, ville bara ha lite tips om det var nån som varit med om liknande :)
  • LadyA01

Förstår absolut att du tänkte ta katten till vet :) men det jag menade var att tänk på att be veterinären verkligen undersöka allt de kan. En väns katt hade alltid varit liten i maten. När den sen var några år gammal upptäcktes att den troligtvis hela livet haft tandproblem. Då hade den ändå varit hos vet några gånger tidigare... Även de kan missa att undersöka vissa saker om man inte ber dem om det tyvärr, för problemen kan vara enormt osynliga direkt.

• Birgitta2
    Knabbo skrev 2010-11-10 11:21:23 följande:
    Tack så mycket!
    det är första gången jag har katt så jag är lite okunnig så jag tackar för all tips :) det är ju självklart att vi ska ta honom till veterinären, ville bara ha lite tips om det var nån som varit med om liknande :)
    Jag hade en katt som var en mobbare. Köpte två katter samtidigt, från två olika kullar. Den ena katten mobbade den andra svårt. Det var inget kroppsligt fel alls på något sätt, utan den var enbart elak. Men jag tror inte din katt är en mobbare på något sätt, utan att antingen är det ett kroppsligt fel, eller så har något hänt ute.
  • Knabbo
    Birgitta2 skrev 2010-11-10 11:26:31 följande:
    Jag hade en katt som var en mobbare. Köpte två katter samtidigt, från två olika kullar. Den ena katten mobbade den andra svårt. Det var inget kroppsligt fel alls på något sätt, utan den var enbart elak. Men jag tror inte din katt är en mobbare på något sätt, utan att antingen är det ett kroppsligt fel, eller så har något hänt ute.
    jag tror faktiskt att det har hänt honom nåt ute, blivit skadad eller skrämd el dylikt...det är så himla tråkigt, man ser att han är framme o häsar o gosar med folk som går förbi, men oss så gosar han knappt med längre....han kanske är missnöjd med oss? med mig? ähh...det är så svårt...tänk så lätt det vore om dom kunde tala om vad felet var :)
    LadyA01 skrev 2010-11-10 11:25:38 följande:
    Förstår absolut att du tänkte ta katten till vet :) men det jag menade var att tänk på att be veterinären verkligen undersöka allt de kan. En väns katt hade alltid varit liten i maten. När den sen var några år gammal upptäcktes att den troligtvis hela livet haft tandproblem. Då hade den ändå varit hos vet några gånger tidigare... Även de kan missa att undersöka vissa saker om man inte ber dem om det tyvärr, för problemen kan vara enormt osynliga direkt.
    jaa jag ska be dom gå igenom honom grundligt, är det nåt som är fel, så vill jag att dom hittar det så vi kan göra nåt åt det...vet inte hur det är om det skulle vara psykiskt, hur ställer dom diagnos då? tycker det låter så svårt att kunna göra på en individ som inte kan prata för sig själv på samma sätt som vi :)
  • LadyA01

Diagnosen psykiskt ställer de förmodligen om de inte kan hitta något fysiskt fel. Då får man nog ge det tid bara, och försöka ge katten egentid med er med. Markerar han revir inne nån gång också eller bara aggressiv?

• Knabbo
    LadyA01 skrev 2010-11-10 12:23:23 följande:
    Diagnosen psykiskt ställer de förmodligen om de inte kan hitta något fysiskt fel. Då får man nog ge det tid bara, och försöka ge katten egentid med er med. Markerar han revir inne nån gång också eller bara aggressiv?
    Han är ju kastrerad sen ett år tillbaka, så han markerar ju inte inne...men en gång när han följde med mig en bit på vägen när jag skulle till en vän, o då såg jag honom stå o "spraya" en buske...liksom backade upp rumpan o skakade på svansen samtidigt o så kom det en stråle från rumpan... o så ska han väl ändå inte göra om han är kastrerad? som om dom inte fick bort allt när dom kastrerade honom....
    såå han är ju bara aggressiv mot dom andra, vilket han inte varit förrut....jag har mina funderingar om han helt plötsligt har börjat tycka illa om nån av dom andra katterna?
    och så är det så konstigt att han blivit så "vaktig" av mig, kan dom känna på sig om man är gravid?
  • LadyA01

Är du gravid nu? För djur kan absolut känna av sånt och bete sig annorlunda. Revirmarkerandet kan fortsätta även om de är kastrerade, men då handlar det oftast om just det - revir. Eller protest mot förändringar. Istället för innan kastrering då det har med att markera för honor och revir också förstås. Men gör han inte det inomhus skulle jag inte fundera så mycket på just det.

• Knabbo
    LadyA01 skrev 2010-11-10 13:08:08 följande:
    Är du gravid nu? För djur kan absolut känna av sånt och bete sig annorlunda. Revirmarkerandet kan fortsätta även om de är kastrerade, men då handlar det oftast om just det - revir. Eller protest mot förändringar. Istället för innan kastrering då det har med att markera för honor och revir också förstås. Men gör han inte det inomhus skulle jag inte fundera så mycket på just det.
    ja jag är gravid nu, väldigt tidigt dock men ändå....när jag väntade dottern så skulle han alltid ligga på min mage eller med tassarna på den o spinna...så vet inte om det är därför han "vaktar" mig nu iaf...dom andra får inte komma i närheten när han ligger iknät eller bredvid mig...men det är ändå konstigt att han är så mot dom även fast inte jag är i närheten...
    Nä han har aldrig försökt markera revir inne, vi kastrerade honom innan han började med det....
  • Havanna82

Jag skulle sälja följande:

1) Veterinär för grundlig undersökning
    2) Feliway i uttagen
    3) Köp boken av Susanne Hellman, hon är kattbeteendeexpert och förklarar väldigt bra detta med katternas rang och vad som kan utlösa bråk och rädsla hos katten. Det finns alltid en bakomliggande orsak och katterna gör aldrig något för att jävlas med oss utan det är något som stör deras behov som gör att de blir oroliga osv.
    www.kattproblem.se/

Det kan vara något så enkelt som att en annan katt går utanför huset och markerar och detta gör din katt osäker.

• Knabbo
    Havanna82 skrev 2010-11-11 09:00:34 följande:
    Jag skulle sälja följande:

1) Veterinär för grundlig undersökning
    2) Feliway i uttagen
    3) Köp boken av Susanne Hellman, hon är kattbeteendeexpert och förklarar väldigt bra detta med katternas rang och vad som kan utlösa bråk och rädsla hos katten. Det finns alltid en bakomliggande orsak och katterna gör aldrig något för att jävlas med oss utan det är något som stör deras behov som gör att de blir oroliga osv.
    www.kattproblem.se/

Det kan vara något så enkelt som att en annan katt går utanför huset och markerar och detta gör din katt osäker.
    ja vi ska boka tid hos veterinären, bara för att kolla så att han inte har nåt fysiskt fel...
    jag tror att det kanske kan vara nån form av rangfråga eftersom han fräser o morrar åt våra andra katter...vilket han inte gjort tidigare...
  • annalenao

Hej har en katt som värkar ha ont vid revbenen och klöks men soyr inte upp vad det nu är som felet. Vet någon vad det kan vara

Svar på tråden Katt som ändrat beteende