• Micki

22 månader mellan barnen,2 spjälsängar eller?

Ibörjan av februari väntas lillans lillebror komma,hon är då 22 månader.

Jag står i valet och kvalet om jag ska köpa en till spjälsäng eller om man ska börja med växasäng till storasyster..

Hur har ni andra med ungefär samma ålderskillnad gjort?

♥ Amanda ♥
  • Svar på tråden 22 månader mellan barnen,2 spjälsängar eller?
  • Desimanda

Vi har 21 månader mellan våra barn och vi köpte växasäng till stora pojken. Det fungerade hur bra som helst :)

Mamma till ♥ 2 jorda pojkar ♥ och en ängla flicka ♥
  • Fiyali

jag har en växa säng och en spjälsäng! stora började med växa när hon var 20 månader

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Micki

Det lutar mer o mer åt en växasäng-känns faktiskt lite onödigt att köpa en till spjälsäng när hon snart inte kommer vilja ha den längre.. Man kan ju ha en såndär bräda på så hon inte trillar ur..

♥ Amanda ♥
  • Lena

dotter flyttade till en låg vanlig säng när hon var 18mån.

• Tjohalia

Jag har 23 månader mellan mina och den älsta fick växasäng redan vid 13 månader eftersom spjälsängen gick sänder (mitt fel, barnet var inte i närheten och hade aldrig själv lyckats ta sönder den). Jag hade inte köpt en spjälsäng till om det är så långt mellan barnen, den äldre ska ju ändå över i större säng relativ snart så det känns som slöseri med pengar. Köp en växasäng istället, en med kanter så trillar inte barnet ur.

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Sanda

Vi har fjorton månader imellan lillasyster sov i våran säng eller i vagnen till hon var sex månader då köpte vi växasäng till stora han var ju då tjugo månader så tog hon över spjälsängen

• Alexi

Det blir 23 månader mellan våra barn och vi bytte till låg resårsäng när hon var 20 månader. Man vill ju byta ett tag innan så de inte känner sig utknuffade från spjälsängen.

• Micki
    Alexi skrev 2010-11-06 10:59:11 följande:
    Det blir 23 månader mellan våra barn och vi bytte till låg resårsäng när hon var 20 månader. Man vill ju byta ett tag innan så de inte känner sig utknuffade från spjälsängen.
    Precis så tänker jag! Ska jag skaffa en annan säng till tösen så vill jag göra det snart..,så hon inte tycker att lillebror kommer o tar hennes säng.
    ♥ Amanda ♥
  • cicci85

Vi bytte sill växasäng när pluttis va 18 mån eftersom han klättrade ur spjälsängen då. Skulle köpt växasäng till äldsta barnet och låta bebben ta över spjälisen.

• Teskedsmamman

När stora sonen var 13 mån fick han växa säng, fungerade lagom bra.... Han var inte mogen för det. Han blev storebror när han var 20 mån. När nr 2 var 22 mån fick vi son nr 3 och då hade båda spjälsäng. Nr 2 sov i spjälis till 2½ års ålder.

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Finesse

För vissa barn funkar det och andra inte..

Det är 22 månader mellan Ebba och hennes kusin.. meningen var att kusinen skulle ta över spjälsängen men det gick inte.. det tog 2-3 timmar att lägga henne i växa sängen och 2 sekunder i spjälsängen. Så det blev att min syster fick köpa en annan spjälsängen.. Men lika bra det egentligen för nu ska vi ha en till å behöver den själva i februari.

Jag tycker att ibland låter man det stora syskonet som inte är så stort bli stor för fort..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Lantani

Vi har 19 månader mellan våra. När sonen var omkring 15 månader tog vi bort sidan på spjälsängen, en månad senare fick han växasäng och spjälsängen "flyttade" hem till sonens farfar, så att han inte skulle se den, annars hade det ju blivit så att lillasyster "tog" hans säng.
    Allting har funkat superbra och jag är väldigt glad att vi inte köpte en spjälsäng till. Sonen är nu 2 år om en vecka och han hade säkerligen klättrat ur spjälsängen vid detta laget om han haft den kvar, även om han itne är speceillt klättrig av sig, så mitt råd är definitivt att köpa en växasäng till den stora ganska omgående, så att det inte blir bebisen som tar den stora säng!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Kina79

Jag har 26 månader mellan mina äldsta och min äldsta dotter sov jättebra i ain spjälsäng. Hon somnade utan problem, sov jättebra och klättrade inte.
    Så för oss var inte valet svårt - det blev en spjälsäng till.
    Om man inte tänkt byta än på ett tag, varför byta bara för att det kommer syskon? Jag håller med Finesse att man ibland gör storasyskonet så himla stort

om läggningar o allt funkar - så låt det vara så. Det äldre barnet kanske kommer att vilja vara liten och ha det som bebisen när den är född.....

Vi köpte en begagnad billig spjälsäng till bebisen, så at tdet är onödiga pengar håller jag inte med om. Man kan alltid sälja den igen sen

• lövet

Jag har 25 månader mellan mina tjejer. Stora tjejen bytte till vanlig säng när hon var ca 20 månader - vi skippade växasäng och köpte en resår madrass som hon hade på golvet utan ben eftersom det var lättare om vi t.ex. behövde ligga bredvid lite. Bytet gick kanonbra - hon var med och köpte och gjorde i ordning sin nya säng och vi gjorde det extra mysigt med fina lakan (som hon valt), gosedjur m.m. Dessutom ställde vi sängen i en alkov och på en öppna sidan satte vi upp ett halvgenomskinligt draperi. Det tyckte hon var jättemysigt - det blev ombonat och inte så stort och öppet + att hon kunde ha "koja" i sin säng. Spjälsängen gjorde vi ingen grej av utan lyfte bara ut den och placerade den i gästrummet. Där fick den stå men hon valde aldrig att sova i den. Sen fick hon "själv " komma på den smarta idéen att bebisen ju kunde sova i sen när den kom.

• Odetta
    lövet skrev 2010-11-09 11:35:12 följande:
    Jag har 25 månader mellan mina tjejer. Stora tjejen bytte till vanlig säng när hon var ca 20 månader - vi skippade växasäng och köpte en resår madrass som hon hade på golvet utan ben eftersom det var lättare om vi t.ex. behövde ligga bredvid lite. Bytet gick kanonbra - hon var med och köpte och gjorde i ordning sin nya säng och vi gjorde det extra mysigt med fina lakan (som hon valt), gosedjur m.m. Dessutom ställde vi sängen i en alkov och på en öppna sidan satte vi upp ett halvgenomskinligt draperi. Det tyckte hon var jättemysigt - det blev ombonat och inte så stort och öppet + att hon kunde ha "koja" i sin säng. Spjälsängen gjorde vi ingen grej av utan lyfte bara ut den och placerade den i gästrummet. Där fick den stå men hon valde aldrig att sova i den. Sen fick hon "själv " komma på den smarta idéen att bebisen ju kunde sova i sen när den kom.

Nästan sådär har vi också gjort

Vår lilleman kommer att vara 23 månader när han blir storebror i januari. Vi ställde för ett tag sedan en vanlig stor säng i hans rum som han har blivit van vid, men först nu förra veckan har han fått flytta ur sin spjälsäng och in i den stora. Vi köpte då ett sådant där löv på IKEA som vi monterade över sängen för att skapa den där trygga lite mindre miljön och sedan köpte vi en STOR kudde och ett STORT täcke till honom med ett lakansset som han fick välja själv

Det vi har märkt är att om han inte sover middag så är han så trött när vi nattar honom att nattningen går precis lika bra som den har gjort när han sovit i sin spjälsäng Och när vi nattat honom så går jag in efter 5 minuter och berömmer honom hur duktig han är som ligger kvar så fint i sin stora säng med sin stora kudde och stora mysiga täcket och så klappar jag honom lite över huvudet och ger honom en gonattpuss till Han har alla 3 nätter som vi hittils har gjort såhär legat kvar och sovit hela långa natten *stolt*

(annat är det på morgonen nu dock förut kunde han ligga och sova rätt länge...8 eller 8:30 och sedan kunde han ligga i sin säng och prata med sina nappar i 30 minuter till. haha, men nu vaknar han tidigare och smyger ut och i morse vaknade jag klockan 07 av att han stod parkerad sittandes på sin leksaksbil bredvid mig och tryckte på blinkern som klickade högljutt )

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Butterscotch

Jag hade låtit det nya syskonet ärva spjälsängen, och köpt en vanlig säng till storesyskonet. 2 år är ju faktiskt ganska stort, då behöver man (oftast) ingen spjälsäng längre.

• LoveMyChildren

Vi fick syskon när dottern var 1 år och 5 månader,då flyttade hon över till en vanlig säng!Aldrig varit nåt problem...

Svar på tråden 22 månader mellan barnen,2 spjälsängar eller?