• myran82

Hur länge använde ni andningslarm till era barn?

Vi använder respisense till sonen som är 7 månader och nu har det börjat varna för dåligt batteri.

Sambon tycker att det är onödigt nu, men jag mår illa av bara tanken på att låta honom sova utan.

Hur länge använde ni larm till era små?

• Svar på tråden Hur länge använde ni andningslarm till era barn?
  • Kina79

har inte använt till någon av mina tre döttrar. Yngsta är 6 månader nu.

• myran82
    Kina79 skrev 2010-11-04 20:26:58 följande:
    har inte använt till någon av mina tre döttrar. Yngsta är 6 månader nu.
    Okej.

Vi använder det för Daniel hade problem när han var yngre.
  • majlinsa

Andningslarm är nått jag personligen tycker är ett påfund att lura av gravida pengar.. Men man kan ha andningslarm av ett medicinskt syfte med en läkare som skrivit ut alt rekomenderat och därav gett riktlinjer till hur länga man bör använda det..

Ts: ingen kan säga vad du ska göra för du vet din situation bäst

• myran82
    majlinsa skrev 2010-11-04 20:54:51 följande:
    Andningslarm är nått jag personligen tycker är ett påfund att lura av gravida pengar.. Men man kan ha andningslarm av ett medicinskt syfte med en läkare som skrivit ut alt rekomenderat och därav gett riktlinjer till hur länga man bör använda det..

Ts: ingen kan säga vad du ska göra för du vet din situation bäst
    Jag är inte så intresserad om varför folk skaffar/inte skaffar larm utan min fråga var hur länge de som har använt larm till sina barn gjorde det.
  • Andrea A

Min dotter är 7 månader och jag använder andningslarm (babysense II), tänkte använda det tills hon blir 1... :)

• Alexi

vi slutade runt åtta månader, då kändes det inte behövligt längre plus att risken för fellarm kändes så stor då hon rörde sig så mycket i sängen och ställde sig upp (och vi hade larm som var en fast bottenplatta i sängen).

• myran82

Tack för era svar. Vi har ett respise (eller hur tusan det stavas) som man fäster i blöjan. Vi har pratat om nu att ta bort det, dröjer kanske inte många veckor innan han ev plockar bort det själv.

• anyXX

Vi har babysense till vår son som är 7,5 månad. ett problem är att plattorna inte täcker exakt hela spjälsängen så det fellarmar ibland. men jag vill ändå ha kvar det så länge som möjligt... till runt året iaf :) batteri kan väl itne vara så dyrt att köpa nytt?

Iris 080308 & Nils 100319
  • myran82
    anyXX skrev 2010-11-07 20:44:04 följande:
    Vi har babysense till vår son som är 7,5 månad. ett problem är att plattorna inte täcker exakt hela spjälsängen så det fellarmar ibland. men jag vill ändå ha kvar det så länge som möjligt... till runt året iaf :) batteri kan väl itne vara så dyrt att köpa nytt?
    Ganska dyrt är det, 500-600 kr.

Det är helt okej att lägga ner de pengarna tycker jag, men sambon tycker det är onödigt. Dröjer kanske inte länge tills han tar av sig det själv heller, eller vet vet jag ju inte om han kommer göra men han är lite klåfingrig redan nu
  • anyXX
    myran82 skrev 2010-11-07 20:55:52 följande:
    Ganska dyrt är det, 500-600 kr.

Det är helt okej att lägga ner de pengarna tycker jag, men sambon tycker det är onödigt. Dröjer kanske inte länge tills han tar av sig det själv heller, eller vet vet jag ju inte om han kommer göra men han är lite klåfingrig redan nu
    oj! ja till vårt larm är det vanliga batterier så det kostar inte mycket.
    Iris 080308 & Nils 100319
  • Housemouse

Vi kommer använda larmet till ettårsåldern. Visst minskar risken för psd ju äldre de blir, men våra vänners son dog vid 10 månader så det finns undantag...

• alvaereva

Vi hade Babysense II till vår dotter fram tills hon var ca 7 månader och vi började samsova.
    Hade nog inte haft något om det inte vore så att hon alltid sov på mage.

• nettea

Hej jag har haft andningslarm till mina barn coh jag har bestämt innan att 6 månader räcker...har för mig att jag läst att risken för psd minskar då och jag har känt att jag måste bestämma sluttid annars skulle jag nog fortfarande ha på min äldsta som är snart 15:)

• Mammatilltvåprinsar

Äldsta hade till ett år, då började han trycka på knappen på dagen så det larmade, ställa sig utanför plattorna på natten för att det var kul osv:) Yngsta började redan vid sex månader dra fram sladdarna och gnaga på. Så vi tog bort det då men jag hade gärna haft kvar det annars.

• KossanMuu

6 mån, sen började hon sova på magen så hon fick skavsår på magen (hade också resipsense). Vid den åldern är de så stora så de kan vända sig själv så då är det inte längre farligare att sova på mage än rygg heller så var inte särskilt oroliga.

♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • golla28

Vi har respisense till vår son som är 5 månader. Vi fick byta batteri efter några månader men det kostade bara 99 kr. Jag vill gärna att han har larmet så länge det går (upp till 1 år). Utan vårt andningslarm hade jag inte kunnat sova en minut och har varit jättebra att ha.

• myran82
    golla28 skrev 2010-11-13 21:45:01 följande:
    Vi har respisense till vår son som är 5 månader. Vi fick byta batteri efter några månader men det kostade bara 99 kr. Jag vill gärna att han har larmet så länge det går (upp till 1 år). Utan vårt andningslarm hade jag inte kunnat sova en minut och har varit jättebra att ha.
    Finns det olika varianter på det larmet & batteriet? 99 kr är ju inget alls,
  • golla28

Myran24: vi beställde på andningslarm.se,  Respisense Ditto, som man fäster i blöjkanten. Längst ner i webbutiken finns batterier till larmet för 99 :- styck och sen bytte vi batteriet själva hemma. Vill man att de ska byta batteriet åt en kostar det 595 kr och det ville vi inte betala :).

• Catox9

Vi kommer nog ha larmet kvar så länge det funkar, nu är dottern snart 4 mån och hon har börjat peta på larmet (som sitter i blöjkanten/byxkanten) så att det ramlar av och larmar..
    Men jag hade inte sovit en sekund fram tills nu om vi inte hade haft det, hon hade problem i början och det första vi gjorde när vi fick åka hem var att köpa ett larm.
    Använd larmet så länge som det funkar och kolla upp om det går att köpa ett billigare batteri någonstans innan det tar slut. Verkar helt vansinnigt att betala 500-600 kr för ett nytt batteri!!

//Cato

Svar på tråden Hur länge använde ni andningslarm till era barn?