• the W family

värma vatten först- välling

Vi har precis börjat med välling till kvällsmålet istället för ersättning!

Enligt instruktioner på förpackningen ska man
    mäta upp vatten-blanda i vällingen-skaka-värma-sen skaka igen...

spelar det någon roll om man istället värmer vattnet först? Eller har det nåt med att göra att vällingen löser sig bättre i kallvatten?! Obestämd

alltså istället mäta upp vatten-värma-blanda i vällingen-skaka

• Svar på tråden värma vatten först- välling
  • Hanniz84

jag brukar alltid värma vattnet innan jag häller i vällingen... vet inte vad som är rätt men.., man kan nog göra som man vill...
    jag smakar hellre av varmt vatten än välling

Isa <3
  • the W family
    Hanniz84 skrev 2010-11-01 14:57:56 följande:
    jag brukar alltid värma vattnet innan jag häller i vällingen... vet inte vad som är rätt men.., man kan nog göra som man vill...
    jag smakar hellre av varmt vatten än välling
    ja, jag förstår inte riktigt varför det ska blandas i kallt vatten.. Glad

haha, håller med dig när det gäller att smaka av Skrattande
  • camillaoadde

Vällingpulvret löser sig lättare i kallt vatten.

• the W family
    camillaoadde skrev 2010-11-01 15:00:31 följande:
    det är så alltså!! hmm.. märkligt, brukar ju vara så att pulver löses lättare i varmt vatten, eller ja ljummet då..
  • Hanniz84
    camillaoadde skrev 2010-11-01 15:00:31 följande:
    är det så?
    har aldrig märkt ngn skillnad....
    Isa <3
  • Alexi

vi blandar pulvret i värmt vatten. Vi har en vattenkokare vi ställer in på 40 grader, häller upp det varma vattnet i flaskan och i med pulvret, skakar. Har funkat utmärkt i typ ett år nu.

• camillaoadde

Kan nog bero på hur varmt man har de eller ja vet inte förresten.. ersättning är ju tvärtom, det SKA ju blandas i varmt...

• Kina79

Vi häller i hälften av vattnet i flaskan - kallt.

Sen i med pulver och skakar om.

Sen fyller vi på med hett vatten från vattenkokaren - då blir det lagom varmt att dricka

• the W family
    camillaoadde skrev 2010-11-01 15:41:10 följande:
    Kan nog bero på hur varmt man har de eller ja vet inte förresten.. ersättning är ju tvärtom, det SKA ju blandas i varmt...
    Precis, det är väl därför jag snurrar lite om detta ämne nu när vi börjat med välling till natten, istället för ersättning Tungan ute
    men så länge man märker att det inte är några klumpar utan pulvret är helt upplöst så gör det nog ingenting...
  • Suzy QX

Om man tar pulversåser så ska de alltid vispas ned i kallt vatten och sen värmas. Jag hade färdig flaska i kylskåpet vill jag minnas med blandning färdig att värmas på morgonen.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • stina2

kan det vara så att vällingpulvret sväller på ett otimalt sätt under själva uppvärmnings/tillagningsfasen? Precis som Suzy skriver så är det ju så med såspulver? Finns ju många rätter som ska värmas upp o småkoka en stund på spisen innan de anses klara... de olika ingredienserna ska "gifta sig" med varandra... Kan tänka mig att om man bara skakar en kort stund i 37 gradigt vatten o sen serverar så kanske pulvret ser upplöst ut- men vällingen behöver ju inte vara färdigtillagad för det...

ersättningen har ju andra ingredienser och där kan det ju vara så att vissa vitaminer tex. kanske "dör" om man skulle tillaga med pulver i, dvs där häller man pulver i varmt vatten istället...

Tror nog att tillverkaren skriver i instruktionen att det ska göras på ett visst sätt därför att det är det optimala sättet att tillaga på?

Svar på tråden värma vatten först- välling