Mina matvanor är verkligen under all kritik!!! *HJÄLP!*
Till att börja med ska jag säga att jag är en gammal Viktväktare, som envist håller fast vid viktväktarnas program. En gång i tiden så hade jag ingen övervikt alls, och mådde riktigt bra. Men efter barnen, så har det liksom smugit sig på. Och i takt med att man blir äldre, så har jag märkt att det blir allt svårare att gå ner i vikt också. Jag är onlinemedlem på VV, men det är egentligen rätt bortkastade pengar. För jag missköter mig något enormt, så jag tycker att det är pinsamt. Jag är ju en sån person som egentligen vet vad som gäller...som vet hur man bör äta. Men gör det inte! Nu har jag liksom kommit till en punkt, när jag tänker att "Jaja, jag går inte upp i vikt i alla fall". Eller jag tänkte så...men nu tror jag att jag börjar gå upp i vikt också. Som om det inte räckte med mina 30 kg övervikt.
Jag "börjar om" med nya propoints och en ny VV-vecka varje måndag...sen ballar det ur ju längre veckan går. För att dra lite kort om min dag ser ut rent "matmässigt".
Frukost: Jag äter en ganska okej frukost. Havregrynsgröt och ett knäckebröd, eller fil & flingor + knäcke el. mjukt bröd. Ibland blir det en äggmacka. Och kaffe, te eller juice till. (Brukar ligga på 6-8 pp)
Lunch: Här börjar det spåra ur. Jag jobbar som lärare, och har förmånen att äta väldigt god skolmat (pedagogisk lunch 2-3 dagar/veckan, resten av dagarna betalar jag för lunchen). Jag tänker varje dag att jag ska äta EN portion. Och då fyller jag ungefär halva tallriken med grönsaker (vi har väldigt fint salladsbord på skolan), och resten med mat. Sen upptäcker jag att det är väldigt god mat...så man "måste" ta en portion till. Fast jag inte är hungrig, utan bara äter för att det är gott.
Eftermiddagen: När jag går från jobbet, så händer det ganska ofta att jag "råkar" gå förbi affären på väg till bussen. Och det är inte helt ovanligt att jag råkar köpa kexchoklad...och då gärna "4 för 20:-". De är slut innan jag gå och lägger mig på kvällen. En äts på bussen, för att jag är så himla sugen. Och resten på kvällen, när barnen lagt sig.
Middag: Det brukar också vara en ganska bra måltid, jag äter en normal portion. (Jag är ju inte så himla hungrig "tack vare" den där kexchokladen på vägen hem...)
Kvällsmål: Ett par smörgåsar (och kexchoklad, eller annat godis som man kan hitta i skåpet).
Motion: Så gott som obefintlig! Jag tycker inte att tiden räcker till att röra på sig tyvärr. Man åker till jobbet tidigt, kommer hem sent. Barn som ska hämtas på fritids/barnomsorg, äta middag, natta barn etc. Vi bor en bit utanför stan, så man kan inte ta sig in till stan hursomhelst heller för att åka och träna någonstans.
Vatten: Det borde man ju dricka ordentligt. Men det gör jag inte av den enkla (men löjliga!) anledningen att jag blir kissnödig då, och toaletten ligger så långt från mitt arbetsrum.
Sen kommer helgerna, när det är värre än värst. Då räknar jag inte pp överhuvudtaget. Då tycker man bara att det är så jäkla skönt att det är fredag, så man mofflar i sig massa god mat & vin. Och godis och snacks.
Men nu är jag så otroligt less på att vara överviktig, när jag inte borde vara det. Så vad ska man göra för att bryta det här trista mönstret? HJÄLP!!