• Opersonligt nick

Mina matvanor är verkligen under all kritik!!! *HJÄLP!*

Till att börja med ska jag säga att jag är en gammal Viktväktare, som envist håller fast vid viktväktarnas program. En gång i tiden så hade jag ingen övervikt alls, och mådde riktigt bra. Men efter barnen, så har det liksom smugit sig på. Och i takt med att man blir äldre, så har jag märkt att det blir allt svårare att gå ner i vikt också. Jag är onlinemedlem på VV, men det är egentligen rätt bortkastade pengar.Skäms För jag missköter mig något enormt, så jag tycker att det är pinsamt. Jag är ju en sån person som egentligen vet vad som gäller...som vet hur man bör äta. Men gör det inte! Nu har jag liksom kommit till en punkt, när jag tänker att "Jaja, jag går inte upp i vikt i alla fall". Eller jag tänkte så...men nu tror jag att jag börjar gå upp i vikt också. Som om det inte räckte med mina 30 kg övervikt.Skrikandes Jag "börjar om" med nya propoints och en ny VV-vecka varje måndag...sen ballar det ur ju längre veckan går.  För att dra lite kort om min dag ser ut rent "matmässigt".

Frukost: Jag äter en ganska okej frukost. Havregrynsgröt och ett knäckebröd, eller fil & flingor + knäcke el. mjukt bröd. Ibland blir det en äggmacka. Och kaffe, te eller juice till. (Brukar ligga på 6-8 pp)

Lunch: Här börjar det spåra ur. Jag jobbar som lärare, och har förmånen att äta väldigt god skolmat (pedagogisk lunch 2-3 dagar/veckan, resten av dagarna betalar jag för lunchen). Jag tänker varje dag att jag ska äta EN portion. Och då fyller jag ungefär halva tallriken med grönsaker (vi har väldigt fint salladsbord på skolan), och resten med mat. Sen upptäcker jag att det är väldigt god mat...så man "måste" ta en portion till.Skäms Fast jag inte är hungrig, utan bara äter för att det är gott.

Eftermiddagen: När jag går från jobbet, så händer det ganska ofta att jag "råkar" gå förbi affären på väg till bussen. Och det är inte helt ovanligt att jag råkar köpa kexchoklad...och då gärna "4 för 20:-". De är slut innan jag gå och lägger mig på kvällen. En äts på bussen, för att jag är så himla sugen. Och resten på kvällen, när barnen lagt sig.

Middag: Det brukar också vara en ganska bra måltid, jag äter en normal portion. (Jag är ju inte så himla hungrig "tack vare" den där kexchokladen på vägen hem...Skäms)

Kvällsmål: Ett par smörgåsar (och kexchoklad, eller annat godis som man kan hitta i skåpet).

Motion: Så gott som obefintlig! Jag tycker inte att tiden räcker till att röra på sig tyvärr. Man åker till jobbet tidigt, kommer hem sent. Barn som ska hämtas på fritids/barnomsorg, äta middag, natta barn etc. Vi bor en bit utanför stan, så man kan inte ta sig in till stan hursomhelst heller för att åka och träna någonstans.

Vatten: Det borde man ju dricka ordentligt. Men det gör jag inte av den enkla (men löjliga!) anledningen att jag blir kissnödig då, och toaletten ligger så långt från mitt arbetsrum.Skäms

Sen kommer helgerna, när det är värre än värst. Då räknar jag inte pp överhuvudtaget. Då tycker man bara att det är så jäkla skönt att det är fredag, så man mofflar i sig massa god mat & vin. Och godis och snacks.

Men nu är jag så otroligt less på att vara överviktig, när jag inte borde vara det. Så vad ska man göra för att bryta det här trista mönstret? HJÄLP!!

• Svar på tråden Mina matvanor är verkligen under all kritik!!! *HJÄLP!*
  • Lena

Ät fler mellanmål så du inte blir dugen på att ta om och äta stora portioner. Ha med dig en frukt att äta på vägen hem så du inte går förbi affären.

Drick mycket vatten kvällstid då.

Gå av bussen en hållplats tidigare och gå. Eller kanske lek lite fysiskt med barnen på kvällen.

• Opersonligt nick

Ja, frukt funkar ibland (när jag kommer ihåg att ta med det). Mellanmål före lunch är svårt att få in vissa dagar pga tidsbrist.

Ja, jag får försöka få in vatten på kvällarna istället. (istället för chokladen.Skäms)

Om jag går av en hållplats tidigare, så får jag rejält med motion iaf. Det är väl ungefär en halvmil.Cool (Men jag förstår din poäng). Barnen vill inte leka på kvällen, de orkar inte. De vill äta, se på TV och gå och sova helt enkelt. Men jag funderar på att börja på Familjegympa (F&S) med ett av barnen.

• Lena
    Opersonligt nick skrev 2010-10-06 21:28:57 följande:
    Ja, frukt funkar ibland (när jag kommer ihåg att ta med det). Mellanmål före lunch är svårt att få in vissa dagar pga tidsbrist.

Ja, jag får försöka få in vatten på kvällarna istället. (istället för chokladen.Skäms)

Om jag går av en hållplats tidigare, så får jag rejält med motion iaf. Det är väl ungefär en halvmil.Cool (Men jag förstår din poäng). Barnen vill inte leka på kvällen, de orkar inte. De vill äta, se på TV och gå och sova helt enkelt. Men jag funderar på att börja på Familjegympa (F&S) med ett av barnen.
    Har du ett skåp eller så på jobbet? Lägg i nyttiga mellanmål som tex riskakor där. Lägg även i den väskan du brukar ha till och från jobbet.

Gå på en hållplats senare då eller är de lika långt isär där?

Vill du ha något litet sött då akn du ju köra på lätt sötat te. Då vår du bäde vätska och sött.

Men på helgen kan du iaf leka aktivt med barnen.
  • nykropp
    Opersonligt nick skrev 2010-10-06 21:19:07 följande:
    Till att börja med ska jag säga att jag är en gammal Viktväktare, som envist håller fast vid viktväktarnas program. En gång i tiden så hade jag ingen övervikt alls, och mådde riktigt bra. Men efter barnen, så har det liksom smugit sig på. Och i takt med att man blir äldre, så har jag märkt att det blir allt svårare att gå ner i vikt också. Jag är onlinemedlem på VV, men det är egentligen rätt bortkastade pengar.Skäms För jag missköter mig något enormt, så jag tycker att det är pinsamt. Jag är ju en sån person som egentligen vet vad som gäller...som vet hur man bör äta. Men gör det inte! Nu har jag liksom kommit till en punkt, när jag tänker att "Jaja, jag går inte upp i vikt i alla fall". Eller jag tänkte så...men nu tror jag att jag börjar gå upp i vikt också. Som om det inte räckte med mina 30 kg övervikt.Skrikandes Jag "börjar om" med nya propoints och en ny VV-vecka varje måndag...sen ballar det ur ju längre veckan går.  För att dra lite kort om min dag ser ut rent "matmässigt".

Frukost: Jag äter en ganska okej frukost. Havregrynsgröt och ett knäckebröd, eller fil & flingor + knäcke el. mjukt bröd. Ibland blir det en äggmacka. Och kaffe, te eller juice till. (Brukar ligga på 6-8 pp)

Skippa mackan! Bröd är den värsta sortens kaloribomber! Du kan utan problem smälla i dig 500 kalorier i bröd enbart. Välj då hellre kokt ägg istället. Samma kalorier som en smörgås men mycket mer näringsämne och vitaminer, mättar dessutom bättre. Även flingor är luft med massa kalorier. Min frukost är i dagsläget 200-250gram kvarg eller keso och två ägg. Det står jag mig på fram tills lunch middag utan problem. Vill du skoja till kvargen så kan du ta två kapsyler outspädd fun light så får du en youghurt minus socker. På keson kan du ha lite skivad frukt, bär eller kanel tex.

Lunch: Här börjar det spåra ur. Jag jobbar som lärare, och har förmånen att äta väldigt god skolmat (pedagogisk lunch 2-3 dagar/veckan, resten av dagarna betalar jag för lunchen). Jag tänker varje dag att jag ska äta EN portion. Och då fyller jag ungefär halva tallriken med grönsaker (vi har väldigt fint salladsbord på skolan), och resten med mat. Sen upptäcker jag att det är väldigt god mat...så man "måste" ta en portion till.Skäms Fast jag inte är hungrig, utan bara äter för att det är gott.

Här handlar det om karaktär, ställ dig frågan. Fet eller smal när du funderar på en andra portion. Sedan är det också en viktig fråga vad du väljer från salladsbordet. Skippa gurka, sallad och tomater. Gå på bönor, rotfrukter osv. Tunga grönsaker som mättar. Sallad är bara skit.

Eftermiddagen: När jag går från jobbet, så händer det ganska ofta att jag "råkar" gå förbi affären på väg till bussen. Och det är inte helt ovanligt att jag råkar köpa kexchoklad...och då gärna "4 för 20:-". De är slut innan jag gå och lägger mig på kvällen. En äts på bussen, för att jag är så himla sugen. Och resten på kvällen, när barnen lagt sig.

Ha med dig ett kokt ägg och ät det på vägen istället. Eller en frukt. Åter igen ställd dig frågan, fet eller smal. Sedan är det upp till dig att välja rätt. Har du inte karaktären att välja rätt så får du helt enkelt fortsätta vara fet. Hårda ord men jag har gått samma väg som du. :)

Middag: Det brukar också vara en ganska bra måltid, jag äter en normal portion. (Jag är ju inte så himla hungrig "tack vare" den där kexchokladen på vägen hem...Skäms)

Inget att anmära på här då. Sluta med ris och pasta. Satsa på potatis till maten och tex broccoli.

Kvällsmål: Ett par smörgåsar (och kexchoklad, eller annat godis som man kan hitta i skåpet).
    INGA SMÖRGÅSAR! Kör samma som frukost, alternativt 2 kokta ägg bara.

Motion: Så gott som obefintlig! Jag tycker inte att tiden räcker till att röra på sig tyvärr. Man åker till jobbet tidigt, kommer hem sent. Barn som ska hämtas på fritids/barnomsorg, äta middag, natta barn etc. Vi bor en bit utanför stan, så man kan inte ta sig in till stan hursomhelst heller för att åka och träna någonstans.

Detta är ren lathet. Sätt ungarna i en vagn och ge dig ut och dra på den. Dra tills svetten sprutar! Det tar kanske 40-45 minuter per dag och du kommer bränna fina kalorier och få upp farten. Ungarna kommer älska dig om du håller uppe farten. Nu vet jag inte hur gamla dom är iofs. :)

Vatten: Det borde man ju dricka ordentligt. Men det gör jag inte av den enkla (men löjliga!) anledningen att jag blir kissnödig då, och toaletten ligger så långt från mitt arbetsrum.Skäms

Du behöver inte hetsdricka vatten. Men man bör ju få i sig endel per dag. Mycket slaggprodukter och skräp kommer ut den vägen. Så drick och kissa.

Sen kommer helgerna, när det är värre än värst. Då räknar jag inte pp överhuvudtaget. Då tycker man bara att det är så jäkla skönt att det är fredag, så man mofflar i sig massa god mat & vin. Och godis och snacks.

Ta EN dag du får unna dig något. Tex lördag. Att man unnar sig en dag är helt ok så länge du har skött dig dom andra dagarna. Jag menar på en månad så har du kanske 4 unna dig dagar då du missköter dig lite och äter något gott som du annars inte skulle äta. Men du har ju 25 dagar du har ätit rätt och skött dig.

Men nu är jag så otroligt less på att vara överviktig, när jag inte borde vara det. Så vad ska man göra för att bryta det här trista mönstret? HJÄLP!!

Det krävs vilja och jävlar annama. Men det är bara du som kan ändra ditt mönster. Det kräver vilja och tar kanske 3 veckor av ett litet helvete. Mig tog det ca 3 veckor att vänja bort sockret när jag la om min kost till så man bör äta och inte så man har ätit innan. Det är att jämföra med en avtändning. Men när du sedan gjort det så kommer du fundera på varför du ens ville dricka massa dricka, äta massa jävla godis. Men det handlar om att bryta vanor! Vanor som har suttit i jävligt länge, och det är inte lätt!
    Så jag har fyllt i lite information som jag hoppas skall underlätta för dig. :)

På min blogg kan du se vad jag äter till middag och frukost osv. Jag har iofs med 4 dagars träning tappat 6kilo i månaden! Utan träning kanske det hade varit 2-3 skulle jag tro.

nykropp.se
  • Linda1976

Du är socker/kolhydratsjunkie.

Börja med lchf!

www.lchf.se 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • nykropp

Man behöver inte bli medlem på någon site och betala massa pengar för att ändra livstil. Det kan man göra gratis!

• Linda1976
    nykropp skrev 2010-10-06 22:25:52 följande:
    Man behöver inte bli medlem på någon site och betala massa pengar för att ändra livstil. Det kan man göra gratis!
    såklart. Det var bara ett exempel. Det finns massor m gratis info på nätet.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Opersonligt nick
    Linda1976 skrev 2010-10-06 22:22:43 följande:
    Du är socker/kolhydratsjunkie.

Börja med lchf!

www.lchf.se 
    Jag har varit lite inne på det där med LCHF tidigare, men aldrig gjort slag i saken. Mest för att jag tycker att det är lite bökigt med "specialmat", eftersom det ska passa resten av familjen också.
  • Opersonligt nick

Idag hade jag faktist en bättre dag (kanske hjälpte det att jag faktiskt tänkte på den här tråden, att jag bara skrev ner det). Jag åt bara en portion mat på jobbet, och INGEN choklad på vägen hem. Dessutom handlade jag hem keso, och tänkte att det får bli mitt nya inslag i matvanorna. Och så drack jag vatten på jobbet...och fick då en extra liten promenad bort till toan lite då och då.Skrattande

• Opersonligt nick

Oj, nu hittade jag tillbaka hit efter lång tids uppehåll...och hittade den här tråden.  Jag ville bara säga att mina matvanor är inte alls detsamma längre. Numera äter jag LCHF och mår strålande! Solig Mitt sockersug finns inte längre och hela familjen äter mer eller mindre LCHF också!

Tack och hej. 

• Bubblan1984
    Opersonligt nick skrev 2010-10-06 21:28:57 följande:
    Om jag går av en hållplats tidigare, så får jag rejält med motion iaf. Det är väl ungefär en halvmil. (Men jag förstår din poäng). Barnen vill inte leka på kvällen, de orkar inte. De vill äta, se på TV och gå och sova helt enkelt. Men jag funderar på att börja på Familjegympa (F&S) med ett av barnen.

En halvmil är ganska,lagom att gå ;) du behöver ju inte,göra det varje dag, typ tisdagar och torsdagar till att börja med! :) och sen är det viktigt att du inte gör allt på en gång :) börja med att jobba på,sockersuget eller maten eller motionen.....ska du göra allt på en gång tröttnar du lagom till helgen och så äter man ännu,mer! Tro mig, jag har varit precis där du är nu! Men jag började med mitt sockerberoende och chipsätande, sen la jag till lite motion i form av.promenader och därefter var det maten!

Kämpa på :) gäller bara att bestämma sig!

Skickar en styrkekram :)
  • Bubblan1984

Haha ignorera mitt inlägg, missade att det va en gammal tråd :)

Kul att det går så bra för dig nu!

Kram kram

• Opersonligt nick
    Bubblan1984 skrev 2012-08-05 10:44:00 följande:

En halvmil är ganska,lagom att gå ;) du behöver ju inte,göra det varje dag, typ tisdagar och torsdagar till att börja med! :) och sen är det viktigt att du inte gör allt på en gång :) börja med att jobba på,sockersuget eller maten eller motionen.....ska du göra allt på en gång tröttnar du lagom till helgen och så äter man ännu,mer! Tro mig, jag har varit precis där du är nu! Men jag började med mitt sockerberoende och chipsätande, sen la jag till lite motion i form av.promenader och därefter var det maten!
    Kämpa på :) gäller bara att bestämma sig!
    Skickar en styrkekram :)

tråden skrevs för snart 2 år sen. ;) Mycket har förändrats sen dess. Jag skrev ett inlägg om att jag äter LCHF. Dessutom cyklar jag 1½ mil/dag.
  • Bubblan1984
    Opersonligt nick skrev 2012-08-05 10:46:05 följande:
    tråden skrevs för snart 2 år sen. ;) Mycket har förändrats sen dess. Jag skrev ett inlägg om att jag äter LCHF. Dessutom cyklar jag 1½ mil/dag.

Haha ja sorry, läste igenom lite snabbt på mobilen och glömde kolla datumen! Iaf skitbra jobbat!!! :)
Svar på tråden Mina matvanor är verkligen under all kritik!!! *HJÄLP!*