• jonna91

19 år och snart fyrabarns mor...men alla klagar

Är 19 år, har två barn. Kelian snart tre år och Kine snart ett. Vi klarar oss bra. Bor i en tre i fint område i Göteborg. Min pojkvän har precis fyllt 25 och han har bra lön. Jag har pluggat på distans och tagit studenten med mvg i samtliga ämnen.  Jag är gravid igen, med tvillingar. Det var inte planerat, jag blev gravid trots minipiller. Att det var två stycken i magen kan jag inte heller rå för. Varför ska jag behöva försvara mig hela tiden? Vi klarar oss. Vi har det inte bara okej, vi har det super. Vi är lyckligt lottade, vi kommer från en familj med bra tillgångar så vi har RÅD att åka utomlands en gång om året och vi har RÅD att ge barnen dyra presenter. Vi har RÅD att bo fint och vi har RÅD med en ny bil. Så varför klaga?

Nu kanske jag låter som en bortskämd snorunge, men jag vet hur mycket mina föräldrar har kämpat för att komma in på drömutbildningen och få bra betalda jobb. Precis så har jag gjort nu. Jag har klämpat så in i helvete mycket, ibland har jag varit vaken 48 timmar i sträck när pojkvännen varit borta på jobbresor. Varit glad och aktiv mamma på dagen och trött, pluggandes student på natten. Det är inget drömläge, men jag har valt det själv och jag har klarat av det super bra också!

När jag blev gravid med Kelian ville jag först göra abort. Jag tänkte att jag bara går i skolan och ville inte leva på andra, ville inte att min pojkvän skulle behöva betala allt och ville absolut inte ha socialbidrag. Men då sade min mamma till mig: "Du vet att vi står bakom dig, vi stöttar dig ekonomiskt. Var glad för det och se det positivt. Du klarar allt bara du vill. Vad du än väljer så finns vi här, men en abort behöver inte betyda att livet blir enklare. Detta kanske är första, och sista gången du blir gravid".

När hon sa det så blev jag säker. Jag ville behålla. Och det var det bästa jag gjort!!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-14 13:22
    Självklart är det inte bara det materiella som spelar roll. Uppfostran och det sociala är mer än dubbelt så viktigt. Men det är det ingen som klagar på. Mina barn är väluppfostrade, glada och trygga i sig själva. Men jag måste tillägga att en stadig ekonomi underlättar väldigt mycket och jag är tacksam över att jag har det och det skäms jag inte över att säga heller. Jag kan spara till barnen och sådär. Om jag inte hade haft en stadigt förhållande med en pojkvän som jobbar och föräldrar som stöttar hade jag nog gjort abort.

För att leva på socialbidrag är ingen höjdare, det går, om man vill. Men JAG vill inte leva på samhällets pengar. Jag tycker det är jobbigt som det är nu, att leva på min pojkvän. Me när vi pratar om det säger han "du har fött två underbara ungar, du har gett mig lycka. Nu ger jag dig allt du behöver tills du är utbildad och har jobb".
  • Svar på tråden 19 år och snart fyrabarns mor...men alla klagar
  • Loppan84
    CloudBerry 1 skrev 2010-08-15 13:25:03 följande:
    Jag tycker att TS verkar hur sund och stark som helt, du borde vara en självklar förebild för andra unga mammor.
    här e en till som instämmer helt !! grattis och lycka till med alla dina kids!!

det är gasnka häftigt ändå... tänk 4 barn innan 20 de bär med sig repekt! speciellt när man som ts dessutom pluggar och får topp betyg!!
    fortsätt kämpa och njuta!!
  • MARIO

Lycka till!!! Du låter som en super bra mamma!

• Trisse78

Instämmer med många övriga, IMPONERANDE!

Hoppas att du kan inspirera många andra som har eller inte har barn!

Lycka Till!

• ugglan

Du TS låter som en mycket kapabel, klok och mogen person.. de flesta som besitter de egenskaperna blir nog toppenmammor skulle jag tro oavsett om barnen kommer när man är tonåring eller när man är 40...

Jag är mycket imponerad å lite avundsjuk över din snabbt växande familj. Å tänk va mysigt sen när era småbarn växt upp å blivit tonåringar så kan ni skaffa liten sladdis om ni vill..

Grattsi till dubbelvinsten i magen!

• liamsmammma

hej tycker du verka väldigt stark måste jag säga själv blev jag mamma till en liten pojke när jag va nästan 17 år o jag blev oxå dömd innan folk visste. Man ska aldrig lyssna på andra ha du tagit dej så här långt tar du o din kille er mkt längre tänk så....Jag ha blivit av med min son på ovilliga grunder så jag få glädjas o önska er lycka till i framtiden o tvillingar d e inte dåligt hoppas de gå bra.

Många kramar en som vet hur de känns<3<3

• Styx

4 barn innan 20 :O och jag som tyckte jag hade många (blir tvåbarnsmamma i november och är 21år :P) Men du imponerar mig verkligen. Och jag tycker du ska skita i vad alla andra säger!!

Så länge du vet att du klarar det så kör på!! Och tvillingar, :D GRATTIS!!!

• Helene OSV

Självklart så lever man ju efter sin rådande situation! Nu är det ju så att ts HAR det bra och då bör hon leva efter det, hon kan ju inte gå och tänka "tänk om föräldrarna inte kan bidra med något någonsin mer och tänk om vi går isär och jag måste leva på bidrag"

Jag vet inte hur jag skulle klara mig ensam med fyra barn, har varit mammaledig i 7 år och ska vara det minst tre år till men jag är ju gift nu och maken har en inkomst som vi klarar oss ok på så då lever vi efter VÅRA förutsättningar. Jag går inte och tänker på vad som eventuellt skulle hända om vi separerade oss och låter det påverka så stora beslut som att skaffa barn.

• jinxan

Grattis! Jag tycker du är stark och skönt att du är så nöjd med erat liv! :) lycka till!

• Mamma till V och E

Jag gör tummen upp för dig TS! Du verkar superduktig och bör vara mycket stolt över dig själv. Allt går om man vill eller hur?!

• trötta mamma

jag var gravid vid 16år så fattar exakt vad du menar,jag har 3 barrn,äldsta är 10år och mellan är7år och minsta är 2,3år

• Toppen9
    Toppen9 skrev 2010-09-11 23:46:34 följande:

Jag tycker att det låter helt underbart!

sorry tryckte fel

Jag tycker att det låter helt underbart som ni har det!
    Ni är lyckliga och trivs och nu ska ni få två till småttingar, so what att du bara är 19? Tycker att man ska se till hur lämpad man är som förälder istället och ni verkar ju ha det riktigt bra.(ja jag kan ju inte veta men du skrev så fint om ert liv och allt lät så positivt att jag tror det)

Fortsätt njut av ert liv!
  • Fru Sveden

Jag har bara läst TS, men du låter vettigare än många andra som hänger på den hjärta sidan .

Ibland önskar jag att jag fått tvillingar första gången jag fick barn då hade dom gått igenom samma faser ungefär samtidigt och det hade varit jobbigt ett tag sedan blivit bättre och sedan sämre. Nu är äldsta sonen ca 26 månader och yngsta 6 veckor så jag kommer leva i en värld med mer eller mindre ständig trots tills dom flyttar hemifrån.

Jag var 22år när äldsta sonen föddes och även om jag ärligt kan säga att jag ibland ifrågasätter mitt beslut att skaffa barn tidigt så är jag ändå på något sätt tacksam att jag kunde få barn överhuvudtaget. Och tacksam för att jag inte en dag vaknade upp och insåg att jag var barnlös 35+ och singel. Tror livet blir tråkigare utan barn. Det blir även mer tålamods prövande och bjuder alltid på överraskningar

• Emelie1991

Åååh jag blir så arg när jag läser vissa kommentarer.. Varför kan man inte glädjas åt att andra har de bra för? SÅ tråkigt med negativa människor... Tjejen är ju lycklig med sitt liv, så låt hon vara de utan dessa negativa kommentarer. Hon verkar klara sig galant. Förstå va hon måste vara stark som orkar plugga som hon gör fast hon har barn. Jag skulle aldrig nånsin orka det.

Är det den svenska avundsjukan tro? Lite bitter för att nån har det bättre än nån annan?

Va glad för hennes skull, och bort med negativa människor som itne gör nått annat än och klagar

Svar på tråden 19 år och snart fyrabarns mor...men alla klagar