• NilleMilleTjejen

sova i bilbarnstol?

Vi har en bälteskudde "stol" åt vår son (3, 5 år) alltså en bälteskudde fast med ryggstöd som man trär bilbältet igenom, hoppas att ni förstår vad jag menar.
    Sonen brukar, vid längre bilturer ( även vid korta turer ibland) somna, vilket vi förälldrar inte har något emot. Problemet är att hans huvud faller framåt, så att han sitter och hänger med huvudet. Det ser väldigt obekvämt ut och vi är rädda att han får ont i nacken av att sitta så.
    Min man kom på att man kunde binda ett band i stolen runt pannan på sonen, som han kan vila huvudet emot, men jag vågar inte ha det så, är rädd att de kan glida ner över halsen så att han skulle kunna strypas vid en eventuell krock.
    Är det någon som har något bra tips?
    Kanske nån annan med samma problem, hur har ni löst det?
    Kabn man på nått sätt luta stolen bakåt, lägga nått under sitsen? Eller är stolen ej längre säker då?
    Ryggstödet på stolen är fast och kan inte ändras i läge.

Hoppas att nån har nått tips som gör hans sovande både bekvämt och säkert.

• Svar på tråden sova i bilbarnstol?
  • Tow2Mater

Skulle han acceptera att ha en sån där kudde runt halsen som man kan t ex ha då man reser/flyger?

• Kodia

Låt bandet runt huvudet, som din sambo tipsade om, ha yttrligare två band som går i kors över huvudet, så att det blir som en mössa. Alternativt kan man knyta ett band bak på en keps eller mössa.

• pigglet

Bakåtvända stolar går att luta mer. Då sitter han både säkrare och bekvämare  :)

• Teskedsmamman

Nu ska han ju egentligen sitta i en bakåtvänd stol, han är inte tillräckligt gammal för att sitta framåt. Vår bältesstol, som 6½-åringen har, kan fällas lite så att de lättare kan luta huvudet så det inte åker fram vid sömn.

Men framför allt så är det ingen som helst fara med att huvudet hänger, de ändrar ställning om det blir obekvämt. finns inga negativa säkerhetsaspekter på det heller.

3 killar & pojke BF+1 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Joico

Som sagt så är han ju egentigen för liten för att sitta framåtvänd.
    Vidare så får man absolut inte lägga något under stolen eller göra annan åverkan.
    Att spänna ett band hade jag heller inte gjort. Det finns godkända och testade uppfinningar för det t.ex SleepSafe Eller en vanlig nackkudde. Men det är inte farligt att nacken hänger o så länge han inte vaknar så är det säkert inte obekvämt heller.

• Cecci78

jag tror inte heller det är så farligt för nacken om han hänger lite när han sover, möjligen är det obekvämt men det är tyvärr inget mot vad som skulle kunna hända hans nacke om ni skulle krocka eller behöva bromsa in kraftigt. Eftersom han är så liten och framåtvänd så är risken stor att han skadas allvarligt. Då kan man tala om nackont...

• NilleMilleTjejen

Hej!
    tack för era svar och tips.
    Han har suttit bakåtvänd fram tills nu. Jag vet att de bör sitta bakåtvända tills de är 4 år, men eftersom lillasyster växte ur babyskyddet, bytte vi så istället eftersom vi inte ville köpa ny bakåtvänd bilbarnstol, för bara ett halvår. Dessutom är det dåligt med plats för hans ben om han skulle sitta bakåtvänd i baksätet, det skulle även bli väldigt trångt i framsätet för lillasyster eftersom stolen hade behövts flyttas fram kraftigt.

Jag har funderat lite på nackkudde, men tror inte riktigt det kommer funka, men kanske man kan prova.
    Det där bandet " sleepsafe " verkade ju jättebra men jag tyckte det var lite dyrt, men ska visa det för  maken så kanske man kan göra en sån konstruktion själv. den kan ju inte glida ner om halsen.

Som sagt stort tack för era tips Vi kan kanske hitta en bra lösning nu

• Cecci78
    NilleMilleTjejen skrev 2010-08-16 12:58:50 följande:
    Hej!
    Han har suttit bakåtvänd fram tills nu. Jag vet att de bör sitta bakåtvända tills de är 4 år, men eftersom lillasyster växte ur babyskyddet, bytte vi så istället eftersom vi inte ville köpa ny bakåtvänd bilbarnstol, för bara ett halvår. Dessutom är det dåligt med plats för hans ben om han skulle sitta bakåtvänd i baksätet, det skulle även bli väldigt trångt i framsätet för lillasyster eftersom stolen hade behövts flyttas fram kraftigt.

Jag har funderat lite på nackkudde, men tror inte riktigt det kommer funka, men kanske man kan prova.
    Det där bandet " sleepsafe " verkade ju jättebra men jag tyckte det var lite dyrt, men ska visa det för  maken så kanske man kan göra en sån konstruktion själv. den kan ju inte glida ner om halsen.

Fast om ni köper en Britax two Way så är det inte bara för ett halvår, den kan man ha 6-åringar bakåtvända i om de inte väger över 25 kg. rekommendationen är att man vänder tidigast 4 år men att de helst ska sitta bakåtvänt längre än så. helst till 5 år. Så jag kan garantera att det inte är ett onädigt köp eftersom det är väldigt stor skillnad att sitta bakåt och framåt i den åldern, kan vara en bakåvänd stol som räddar liv vid en krock. Varför ska storasyskonet sitta sämre för att han/hon fått ett syskon?
  • tinis77
    NilleMilleTjejen skrev 2010-08-16 12:58:50 följande:
    Hej!

Man måste inte vända framåt vid 4... Köp en britax two-way och han sitta bakåt länge till ist. Min äldsta är 5, han sitter bakåt minst ett år till, vänder när stolen är urvuxen. Köpte för övrigt en ny bakåtvänd till honom när han var 4½. 
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Ilsa

Vi har provat en sådan där nackkudde till vår dotter. Funkade inte alls, den åkte bara av.

• pigglet

Håller med övriga - med rätt stol sitter han bakåtvänd i 1,5 år till. Då har han mycket bättre chans att överleva vid en krock...

Har själv en 3,5-åring hemma, skulle aldrig drömma om att vända honom än. Barnen sitter bakåtvända tills de fyllt 5 år.

• EmiliaG

Ska inte försvara valet av att sätta en 3,5årin frammtvänd. Själv mycket tveksam till att vända min 4åring till frammåtvänd. Men vi har en bilbarnstol från Britax (minns ej namnet, den med längst rggstöd enligt säljarna på Babylnad) med sonens öron och ögon är nu i nivå med kanten på stolens ryggstöd. Så han är förlång! Väger snart 23kg också, så snart överskrider han nog viktränsen på 25kg. 

Bra tråd, speciellt nu nä Britax Kid Plus är på REA. Kanske blir att man väljer en sådan... om stoppningen är bra. Vi åker ofta långkörningar så komforten är viktig, både vaken och sovandes. 

• Cecci78
    EmiliaG skrev 2010-08-20 17:02:18 följande:
    Ska inte försvara valet av att sätta en 3,5årin frammtvänd. Själv mycket tveksam till att vända min 4åring till frammåtvänd. Men vi har en bilbarnstol från Britax (minns ej namnet, den med längst rggstöd enligt säljarna på Babylnad) med sonens öron och ögon är nu i nivå med kanten på stolens ryggstöd. Så han är förlång! Väger snart 23kg också, så snart överskrider han nog viktränsen på 25kg. 

Bra tråd, speciellt nu nä Britax Kid Plus är på REA. Kanske blir att man väljer en sådan... om stoppningen är bra. Vi åker ofta långkörningar så komforten är viktig, både vaken och sovandes. 
    då är det en Britax Two Way plus och ja, när den är urvuxen finns inget annat än att vända framåt
Svar på tråden sova i bilbarnstol?