Inlägg från: NilleMilleTjejen |Visa alla inlägg
  • NilleMilleTjejen

sova i bilbarnstol?

Vi har en bälteskudde "stol" åt vår son (3, 5 år) alltså en bälteskudde fast med ryggstöd som man trär bilbältet igenom, hoppas att ni förstår vad jag menar.
    Sonen brukar, vid längre bilturer ( även vid korta turer ibland) somna, vilket vi förälldrar inte har något emot. Problemet är att hans huvud faller framåt, så att han sitter och hänger med huvudet. Det ser väldigt obekvämt ut och vi är rädda att han får ont i nacken av att sitta så.
    Min man kom på att man kunde binda ett band i stolen runt pannan på sonen, som han kan vila huvudet emot, men jag vågar inte ha det så, är rädd att de kan glida ner över halsen så att han skulle kunna strypas vid en eventuell krock.
    Är det någon som har något bra tips?
    Kanske nån annan med samma problem, hur har ni löst det?
    Kabn man på nått sätt luta stolen bakåt, lägga nått under sitsen? Eller är stolen ej längre säker då?
    Ryggstödet på stolen är fast och kan inte ändras i läge.

Hoppas att nån har nått tips som gör hans sovande både bekvämt och säkert.

• Svar på tråden sova i bilbarnstol?
  • NilleMilleTjejen

Hej!
    tack för era svar och tips.
    Han har suttit bakåtvänd fram tills nu. Jag vet att de bör sitta bakåtvända tills de är 4 år, men eftersom lillasyster växte ur babyskyddet, bytte vi så istället eftersom vi inte ville köpa ny bakåtvänd bilbarnstol, för bara ett halvår. Dessutom är det dåligt med plats för hans ben om han skulle sitta bakåtvänd i baksätet, det skulle även bli väldigt trångt i framsätet för lillasyster eftersom stolen hade behövts flyttas fram kraftigt.

Jag har funderat lite på nackkudde, men tror inte riktigt det kommer funka, men kanske man kan prova.
    Det där bandet " sleepsafe " verkade ju jättebra men jag tyckte det var lite dyrt, men ska visa det för  maken så kanske man kan göra en sån konstruktion själv. den kan ju inte glida ner om halsen.

Som sagt stort tack för era tips Vi kan kanske hitta en bra lösning nu

Svar på tråden sova i bilbarnstol?