In the summertime skrev 2010-07-20 19:34:44 följande:
Vad kan jag hjälpa dem med?
Vilken storlek har bebisen på kläder om den har kläder?
Hur länge i snitt får man ligga kvar?
Vad saknade ni som föräldrar under sjukhustiden?
Andra tips på vad jag kan göra för att stötta dem.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-20 19:36
Glömde skriva att bebisen är uppskattad att väga 1970 gr.
Det hela känns lite beroende på varför bebisen kommer så tidigt, och hur mor och barn mår...
Lite lurigt att svara generellt vet du..
Vad kan jag hjälpa dem med?
...jag har svårt att svara generellt på det, särskilt när jag inte vet närmare kring omständigheterna i detta fall.
Vilken storlek har bebisen på kläder om den har kläder?
Vår tjej vägde några gram mer, 2000 g. Hon hade strl 40-44 (som ändå var fööör stort)
Hur länge i snitt får man ligga kvar?
Beror HELT på barnets mående och ev. komplikationer. Vi blev kvar en månad.
Vad saknade ni som föräldrar under sjukhustiden?
Våra nära och kära.. När vi fick en liten julgran av min mamma (detta var i december nämligen) så insåg vi också hur mycket personliga tillhörigheter faktiskt kan spela roll... Och när vi och vår bäbis fick varsin julklapp av Föräldraföreningen För Prematurfödda barn i Sverige så grät jag hysteriskt.
Medmänskligheten betydde så obeskrivligt mycket.
Andra tips på vad jag kan göra för att stötta dem.
Visa att du finns till och bryr dig.
MEN, acceptera att man kanske inte orkar ringa, inte orkar svara på mail eller sms.
Telefontrakassera inte, om möjligt - gör upp en plan med de blivande föräldrarna om på vilket sätt man vill och orkar hålla kontakten med "världen utanför".
Hur mycket jag/vi än älskar våra familjer så minns jag att jag kunde bli helt förtvivlad på att 10 pers ringde under en dag och ville veta hur allt var. Man vet inte i förväg hur man reagerar - så tag hänsyn till det.