• In the summertime

Ni med barn födda v 32

Har en nära vän som ligger på förlossningen oh precis ska få sitt barn fött i v 32.
    Vad kan jag hjälpa dem med?
    Vilken storlek har bebisen på kläder om den har kläder?
    Hur länge i snitt får man ligga kvar?
    Vad saknade ni som föräldrar under sjukhustiden?

Andra tips på vad jag kan göra för att stötta dem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-20 19:36
    Glömde skriva att bebisen är uppskattad att väga 1970 gr.

• Svar på tråden Ni med barn födda v 32
  • Lattemorsa
    In the summertime skrev 2010-07-20 19:34:44 följande:

Det hela känns lite beroende på varför bebisen kommer så tidigt, och hur mor och barn mår...
    Lite lurigt att svara generellt vet du..

...jag har svårt att svara generellt på det, särskilt när jag inte vet närmare kring omständigheterna i detta fall.

Vår tjej vägde några gram mer, 2000 g. Hon hade strl 40-44 (som ändå var fööör stort)

Beror HELT på barnets mående och ev. komplikationer. Vi blev kvar en månad.

Våra nära och kära.. När vi fick en liten julgran av min mamma (detta var i december nämligen) så insåg vi också hur mycket personliga tillhörigheter faktiskt kan spela roll... Och när vi och vår bäbis fick varsin julklapp av Föräldraföreningen För Prematurfödda barn i Sverige så grät jag hysteriskt. Medmänskligheten betydde så obeskrivligt mycket.

Visa att du finns till och bryr dig.
    MEN, acceptera att man kanske inte orkar ringa, inte orkar svara på mail eller sms.
    Telefontrakassera inte, om möjligt - gör upp en plan med de blivande föräldrarna om på vilket sätt man vill och orkar hålla kontakten med "världen utanför".

Hur mycket jag/vi än älskar våra familjer så minns jag att jag kunde bli helt förtvivlad på att 10 pers ringde under en dag och ville veta hur allt var. Man vet inte i förväg hur man reagerar - så tag hänsyn till det.
    Jag bär den finaste titel en människa kan få - Mamma
  • Trollet Ludenben
    In the summertime skrev 2010-07-20 19:34:44 följande:
    Har en nära vän som ligger på förlossningen oh precis ska få sitt barn fött i v 32.

Fick en pojk i februari förra året, v 31+4

Vad du kan hjälpa dom med. Finnas till hands, lyssna om de behöver prata. Ge dem tid. Du kan nog inte göra så mycket mer än att visa att du finns där när de känner sig redo. Det är svårt att veta från person till person med men det är vad jag spontant kommer på.

Min pojk hade storlek 40-44

Vi var på neo i 5 veckor. Först östra i Göteborg, sen mölndal och sista veckan hemsjukvård.

Det jag saknade som förälder men som bara tiden kan ge var ett normalt liv. Det kommer ju när tiden är inne för det, när man kommer hem. Men det var så himla pressat att vara på neo. Jag sov bara där sista nätterna samt de nätter jag var inskriven på BB. Resten av tiden så åkte jag till sjukhuset och var där på dagarna. Jag har en äldre son (autistisk) hemma som tog mycket skada av att det normala livet saknades. Att behöva åka till sjukhuset när man bara ville vara hemma med bebisen. Vi levde som i en bubbla och allt som existerade var neo, syrgas, handsprit, pumpning, kuvösbädd mm. Det var tufft mentalt. Jag saknade inget som sjukhuset skulle kunna erbjuda mer än att de skulle tagit mer hänsyn till föräldrar. De var lite dåliga på att se att för varje prematurt barn kom även föräldrar i kris. Mer omhändertagande även om föräldrna. Och ibland gick inte all info fram. Han fick en blodtransfusion och det glömde de tala om. Jag vet att de görs PKU-test men det ska informeras till föräldrarna innan, en principsak men det glömdes med bort. Men vården var annars toppen men avsaknaden av det normala livet var stor.
    Älskade ungar
  • DalkullanFia

Hej min son föddes oxå i v 32 och vädge lite över 2000g jag låg oxå inne i 5 veckor.
    och storleken på hans kläder var 40 och det var jättestort.
    men i början så hade han inga kläder eftersom det var kuvös och solning å sedan vid vattensäng då blev det jätte putte kläder..
    svårt qatt hjälpa till så mycket, ge mycket stöd och positiva tankar om att det går bra, för det är en kämpig tid på neonatal..

älskar min underbara son

• EmLou

Nu vet jag inte hur läget är för dom. Men för oss, som låg i Lund. Gjorde matleveranser och tvättning en hel del! Det är ju så viktigt att äta även om man vakar, men det fanns inte särskilt mycket bra mat att tillgå och man  ville inte lägga tid på att laga något själv.

Samma sak med tvätten. Men det är givetvis olika för alla.

och angående kläder, vår kille hade så mycket elektroder, dropp, c pap och grejer så han kunde inta ha kläder. Men filtar och snuttefiltar var underbara! Jag ville inte gärna få kläder i början, det kändes som en jobbig påminnelse att det inte var "som det skulle".
    Härlig känsla att få lägga hans egen filt runt honom :)

hoppas allt går väl för dom <3

• yodi

Isabella föddes i v 32+6
    hon var tillväxt hämad och vägde 1640g, när hon var 10 dagar hade hon st 40.

vi låg på sjukhuset i två veckor innan vi åkte hem med hemsjukvård.

hör av dig, man känner sig väldigt insolerad, sen beror det på var man ligger men på våran avdelning hade dom bara micro, så jag hade uppskattat hemma lagad mat.

• bumbi

vår tjej föddes i v. 32+6 och vägde då endast 1420 g och var 39 cm lång,
    Hon hade kläder i stl. 40 som var alldeles för stora men det gjorde inte så mkt. Vi var bara glada att hon fick ha
    på sig nåt eget

Det vi uppskattade när vi var på neo var att folk hörde av sig, vi kände oss ensammast i världen just då och uppskattade att man skickade ett litet sms eller ringde. Sen att vi inte alltid kunde svara just då gjorde inte så mkt för vännerna som tur var.. Man var så uppslukad av allt som hände.

På det neo vi låg på hade man ingen möjlighet att laga mat så säger som några andra att hemlagad mat var mycket välkommet.

vi låg kvar i 2 veckor innan vi åkte hem med hemsjukvård.

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • dna rna

Min son föddes i v 32+3. Vägde drygt 2 kg.
    Vi stannade på Neo i 2,5 veckor.
    Storlek 45 var jättestort, fast han var 43 cm lång. Men det gick snabbt upp till nästa storlek.

Som förälder på Neo är det svårt att hinna/komma ihåg/prioritera att äta själv. Det kunde gå en hel dag och på kvällen kom man på att vi måste ju också äta. Så leverans av mat kan vara hjälp, som någon nämnde här. Fryslådor men även hemlagad mat. Fika. Kanske bestämma träff med en av föräldrarna på sjukhusets restaurang.
    Tidningar, böcker.

Kanske hjälpa till att fixa hemma, göra iordning skötbordet, se till att det finns blöjor, nappar, tvättlappar och diverse annat som bebisar behöver. När vi kom hem från Neo hade vi nästan ingenting (skötbordet hade vi fått hjälp att göra iordning till hemkomsten). Inte så kul att behöva åka iväg till diverse butiker det första man gör.

• Doriath

Mat (om det inte finns föräldrakök), gräsklippning, hämta posten ...(allt praktiskt hemma som blir lidande)
    Låna ut filmer, köp dem korsord (vi vart hejjare på korsord under sjukhustiden).
    De har sällan kläder i början eftersom hjärnan inte klarar av att hålla temperaturen. Oftast kommer kläder på runt v35. Ge ett presentkort, kläder finns att låna på avdelningarna. Fleecefiltar och tunna mössor är det man har användning av i början (och även senare). pytteliten.se har mössor (glöm inte att märka dem!)
    Man siktar på BF datumen, men ibland blir det tidigare
    Ett liv!

Svar på tråden Ni med barn födda v 32