Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

Ni med barn födda v 32

In the summertime skrev 2010-07-20 19:34:44 följande:
    Har en nära vän som ligger på förlossningen oh precis ska få sitt barn fött i v 32.
    Vad kan jag hjälpa dem med?
    Vilken storlek har bebisen på kläder om den har kläder?
    Hur länge i snitt får man ligga kvar?
    Vad saknade ni som föräldrar under sjukhustiden?

Andra tips på vad jag kan göra för att stötta dem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-20 19:36
    Glömde skriva att bebisen är uppskattad att väga 1970 gr.
    Fick en pojk i februari förra året, v 31+4

Vad du kan hjälpa dom med. Finnas till hands, lyssna om de behöver prata. Ge dem tid. Du kan nog inte göra så mycket mer än att visa att du finns där när de känner sig redo. Det är svårt att veta från person till person med men det är vad jag spontant kommer på.

Min pojk hade storlek 40-44

Vi var på neo i 5 veckor. Först östra i Göteborg, sen mölndal och sista veckan hemsjukvård.

Det jag saknade som förälder men som bara tiden kan ge var ett normalt liv. Det kommer ju när tiden är inne för det, när man kommer hem. Men det var så himla pressat att vara på neo. Jag sov bara där sista nätterna samt de nätter jag var inskriven på BB. Resten av tiden så åkte jag till sjukhuset och var där på dagarna. Jag har en äldre son (autistisk) hemma som tog mycket skada av att det normala livet saknades. Att behöva åka till sjukhuset när man bara ville vara hemma med bebisen. Vi levde som i en bubbla och allt som existerade var neo, syrgas, handsprit, pumpning, kuvösbädd mm. Det var tufft mentalt. Jag saknade inget som sjukhuset skulle kunna erbjuda mer än att de skulle tagit mer hänsyn till föräldrar. De var lite dåliga på att se att för varje prematurt barn kom även föräldrar i kris. Mer omhändertagande även om föräldrna. Och ibland gick inte all info fram. Han fick en blodtransfusion och det glömde de tala om. Jag vet att de görs PKU-test men det ska informeras till föräldrarna innan, en principsak men det glömdes med bort. Men vården var annars toppen men avsaknaden av det normala livet var stor.
    Älskade ungar
Svar på tråden Ni med barn födda v 32