• MirakelNemo

Fick en underbart fin pojke i v 30+3, ni andra som fått kring samma vecka hur såg/ser eran sjukhus tid ut?

22/6 kom vårat andra barn i v 30+3 en liten pojke, har en pojke född -08 i v 22+6 så för mig är det en jätte stor skillnad & känner mig inte alls lika rädd som första gången. Jag undrar lite hur eran tid på sjukhuset ser/sett ut? Många frågar hur länge vi kommer stanna på sjukhuset men det kan jag inte svara på. Vi tar en dag i tagen så att säga.

Kramar

• Svar på tråden Fick en underbart fin pojke i v 30+3, ni andra som fått kring samma vecka hur såg/ser eran sjukhus tid ut?
  • Katarina76

Grattis till pojken!
    Hur mår han nu? Om man inte får några bakslag första veckan hos barn runt v. 30, brukar det inte komma senare heller.
     Jag tyckte det var jobbigt att få barn i v. 31, men det var första barnet och jag hade ingen erfarenhet av att föda för tidigt. Första vecka behövde dottern CPAP, dropp, sond, värmebädd och solning. Därefter sond och värmebädd. Vi hade ingen hemsjukvård så vi låg inne i 6 veckor, men hade permissioner den sista. Efter hemgång fick vi komplettera amningen med flask aför hon orkade inte äta fulla mål.

Nu vid 1,5 års ålder följer hon utvecklingen om man korrigerar åldern. Lite kortare även räknat korrigerat, men det ska hon troligen varit ändå.

• Little Mrs Li

Grattis till er lilla prins!

Vi fick vår lilla dotter den 10/6. Hon föddes i v 30+1, och vägde 1555gr.

Från början låg hon i kuvös och behövde cpap, dropp, sond mm.
    Allt eftersom så har det mesta försvunnit och nu har hon bara sonden och lampan på foten som mäter syresättningen i blodet, kvar. Hon har även fått komma ur kuvösen för en vecka sen och ligger på värmedyna.
    Hon har varit "mogen" för att vara så "omogen" säger de här på sjukhuset. Det vill säga att hon har inte varit sjuk, utan bara tidig och hon gör framsteg hela tiden.
    Tiden här på sjukhuset är ganska långtråkig tycker jag, men det är ju för hennes skull och bara "ett par veckor"...
    Vi har inte fått någon datum för hemfärd, men om någon vecka tror vi.
    Då blir det hemsjukvård. 

• Nallepuhmamma

Grattis till din lille son ts.
    Hur mår han?
    Vet du varför han föddes tidigt?
    Hur lång var han samt vägde?

Ligger mamman också kvar på sjukhuset så länge som barnet?

Hur går det till om man redan har barn hemma också som måste tas hand om?

• MirakelNemo

Hej igen!

Tack för alla svar=) Min son Milo låg med CPAP i 3 dagar men utan syrgas, han fick bara hjälp med ett extra tryck för att ventilera lungorna ordentligt! Nu har han flyttat ut ur kuvöset & ligger i en värmebädd, han har sond & försöker suga själv på tissen varje målGlad Han har 6 g kvar så är han uppe i sin födelsevikt. Jag fick ligga inne 1 vecka på sjukhuset i mitten av maj & fick kortisonbehandling för lungmognaden. Jag har varit på flera extrakoller då jag fick min första son så extremt tidigt. Den här gången konstatera man att min livmoderhals är försvagad & cevrix krymte från 5 cm till 1,6 på ganska kort tid. Åkte in dagen före Milo kom på en koll & då var jag öppen & hinnblåsan bukta ut men dom vågade då inte kolla hur öppen jag var utan 04.30 dagen efter så larma jag & sa att jag känt ett tryck neråt & då kolla man igen & då var jag öppen 7 cm men kände inte av öppningsskeden speciellt mycket.

Min son vägde 1636g & 40 cm lång då han föddes. Min sambo & jag turas om att vara på sjukhuset men för det mesta är jag där & han kommer dit med vår 2 åring under dagarna. Just nu så sover jag hemma på kvällen så jag får lite tid med min först födda pojke. Vi väntar på att få ett familjerum men just nu är det väldigt fullt på avdelningen.

• boktok

Hej!
    Grattis till lilla pojken.

Min son föddes med akut snitt i v 30+4 och var 44% tillväxthämmad. Han vägde 885g, var 33 cm lång och hade ett huvudomfång på 26,5cm! En riktig liten kille.

Han hade cpap en lång tid, kommer inte ihåg hur länge. Han låg kvar i kuvös säkert halva tiden som vi var där och sen blev det värmesäng.

Hans blodvärden var dåliga och han hann få blod 3 ggr. Det var jobbit för peronalen att hitta någon ven som var bra på honom så de använde gärna de på huvudet! Jag var med varje gång men min man som svimmar lätt när han ser blod slapp givetvis.

Han fick så småningom dubbelsidigt ljumskbråck och kolik så det var tufft många gånger. Bråcket upptäcktes också väldigt sent så därför blev vi kvar på sjukhuset i 4,5 månad (jag 6 Mån).

Vi behövde inte vänta så länge på op eftersom han var i stort behov av en sådan. Han kunde inte bajsa själv utan vi var tvungna att använda en temp i rumpan på honom. Personalen hjälpte också till och pep honom regelbundet. Inte undra på att han skrek när all avföring och gaser blev kvar i tarmarna!
    Värst var det när bråcket poppade upp. Vi kunde aldrig lära oss hur man skulle trycka tillbaka det så det fick personalen göra varje gång.

Vi fick familjerum efter ca 1 månad. Innan dess fick vi bo uppe i ett gästrum långt ifrån avdelningen. Men vi var ju mer nere hos Erik än vi var i rummet. Jag grät istortsett varje gång vi skulle gå upp dit och lämna honom "ensam" kvar därnere.

Idag är han 3 år och 3 månader! Han väger ca 13,5 kg och är 91 cm lång!!! Han är oerhört aktiv och pratar väldigt bra och mycket. Vi gjorde taltest på bvc för en månad sen och hon tyckte att han kunde istortsett allt som en fyraåring klarar av! Det känns verkligen som en revansch.

Lycka till med sonen och ta väl hand om varandra!

• SaJo81

vi fick våra tvillingpojkar i vecka 30+1 den 3 sep 09 med akut kejsarsnitt "stora" pojken var då 42cm o vägde 1580gr o lillen 39cm o 1280gr.
    Våra grabbar mådde genast väldigt bra, mycket tack vare att jag hade hunnit få full dos med kortison eftersom vi åkte in vecka 29+3 pga vattenavgång. 3 timmar efter födseln hade båda kopplats ur CPAP och låg inte längre i kuvös utan vattensäng bara.
    Dagen efter dom föddes blev vi förflyttade till lättvårdsavdelningen 210 på mölndal (föddes på Östra i Göteborg) det var tyvärr rätt fullt på båda sjukhusen så efter att jag blivit återställd efter snittet fick jag och sambon flytta hem medans pojkarna låg kvar=( efter cirka 2,5v fick jag äntligen ett rum, bara jag för det var ett delat rum med en annan mamma och hennes prematurdotter. efter några dagar till fick vi äntligen familjerum vilket dock jag fick bo själv i då sambon gick och blev sjuk=(
    4 veckor efter födseln fick grabbarna följa med oss hem, då vägde den minsta precis ovanför gränsen på 1,7kg =) 3 veckor hemsjukvård sen var dom "stora" och friska=)

Har sett ganska positivt på tiden på neo, vi hade väldigt bra sköterskor och barnmorskor omkring oss hela tiden, om än lite snurrigt att veta vad som är bäst för barnen med alla råd man fick hela tiden och vi båda var förstagångs föräldrar=) men nu är allt toppen.
    grabbarna är snart 11 mån okorr och på 10månaderskontrollen vägde den "stora" 8,5kg o var 72cm, lille 8kg o 70cm=)

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • s89

Grattis till era små underverk!! skönt att allt gått bra Glad

• Isa83

Min son kom i v30+4 efter sängläge i 8v för min del. Han vägde 1750gr o var 42cm, vi låg på neo i dryga 6v. De första dagarna klarade han andningen helt själv men se blev det lite för jobbigt så han hade cpap till och från i ca 2v. Lagom när han fixade att andas själv och fick komma ur kuvösen (10 dagar gammal) fick han en infektion som gjorde att han svullnade upp, hade svårt o kissa, därav orkade han inte andas själv så det blev tillbaka i cpapen o med syrgas. med rätt mediciner och en blodtransfusion så repade han sig snabbt igen Han drog sonden själv samma dag som vi fick åka hem så de satte inte dit nån ny för han åt så bra själv (flaska). Vi hade hemsjukvård i 2v sen blev vi utskrivna och då vägde han 2300gr. Jag tyckte det var väldigt jobbigt då vi fick åka mellan 2 olika sjukhus. Först mådde han så bra vid födseln så då fick vi flytta till Vrinnevi (norrköping) Sen när han blev sjuk fick vi flytta tillbaka till US (Linköping)
    Sen har allt gått så fort, han är nu dryga 2år väger 16kg och är ca 90 lång Han kom ifatt viktmässigt väldigt fort och är före i utvecklingen än många av sina jämnåriga!

Mirakelnemo: Hur kände/tänkte du inför syskon när du fick ditt första barn så mkt för tidigt? Vi funderar på ett syskon och vet att det komme säkerligen bli ett prematurbarn till, med ganska stor risk att det blir ännu tidigare än v30... Måste även göra IVF Jag är så splittrad, vet inte riktigt hur jag ska tänka.. Nu har jag ju en kille hemma o tänka på också!

Svar på tråden Fick en underbart fin pojke i v 30+3, ni andra som fått kring samma vecka hur såg/ser eran sjukhus tid ut?