Fick en underbart fin pojke i v 30+3, ni andra som fått kring samma vecka hur såg/ser eran sjukhus tid ut?
Hej!
Grattis till lilla pojken.
Min son föddes med akut snitt i v 30+4 och var 44% tillväxthämmad. Han vägde 885g, var 33 cm lång och hade ett huvudomfång på 26,5cm! En riktig liten kille.
Han hade cpap en lång tid, kommer inte ihåg hur länge. Han låg kvar i kuvös säkert halva tiden som vi var där och sen blev det värmesäng.
Hans blodvärden var dåliga och han hann få blod 3 ggr. Det var jobbit för peronalen att hitta någon ven som var bra på honom så de använde gärna de på huvudet! Jag var med varje gång men min man som svimmar lätt när han ser blod slapp givetvis.
Han fick så småningom dubbelsidigt ljumskbråck och kolik så det var tufft många gånger. Bråcket upptäcktes också väldigt sent så därför blev vi kvar på sjukhuset i 4,5 månad (jag 6 Mån).
Vi behövde inte vänta så länge på op eftersom han var i stort behov av en sådan. Han kunde inte bajsa själv utan vi var tvungna att använda en temp i rumpan på honom. Personalen hjälpte också till och pep honom regelbundet. Inte undra på att han skrek när all avföring och gaser blev kvar i tarmarna!
Värst var det när bråcket poppade upp. Vi kunde aldrig lära oss hur man skulle trycka tillbaka det så det fick personalen göra varje gång.
Vi fick familjerum efter ca 1 månad. Innan dess fick vi bo uppe i ett gästrum långt ifrån avdelningen. Men vi var ju mer nere hos Erik än vi var i rummet. Jag grät istortsett varje gång vi skulle gå upp dit och lämna honom "ensam" kvar därnere.
Idag är han 3 år och 3 månader! Han väger ca 13,5 kg och är 91 cm lång!!! Han är oerhört aktiv och pratar väldigt bra och mycket. Vi gjorde taltest på bvc för en månad sen och hon tyckte att han kunde istortsett allt som en fyraåring klarar av! Det känns verkligen som en revansch.
Lycka till med sonen och ta väl hand om varandra!