• detblirenbebis

Tidig vattenavgång, nu blodblandat fostervatten

Hej! Ligger inne för tidig vattenavgång, kom in för en vecka sen i v26+4 och sedan dess har det tack och lov varit ganska lugnt. Ingen förändring på fostervattnet, bra hjärtljud och inga sammandragningar.

Igår blev jag ist väldigt rädd då fostervattnet var blodblandat. Jag som hoppas så att få ligga kvar iaf ett par veckor till. Drömmen är ju självklart längre än så men just nu tar jag en liten dag i taget.

Ngn som har erfarenhet av detta att dela med sig av? hur såg erat foster vatten ut, låg ni länge även om det var blodblandat? BM säger att vi bara kan vänta och se, det kan vara att det satt igång, det kan vara ngt annat.. vänta vänta..

Jag hatar just nu att vänta.... Men är så tacksam för varje dag som går.

• Svar på tråden Tidig vattenavgång, nu blodblandat fostervatten
  • detblirenbebis

En liten Albin "Abbe" har kommit till  världen i v32+2. Det blev vaginal förlossning som gick jättebra (5tim) däremot fick jag opereras efteråt för att  moderkakan inte ville lossna. Ironiskt då man varit rädd för moderkaksavlossning i 6 v.... Lille Abbe mår finemang och ligger just nu och solar. 1.8 kg och 40,5 lång Glad.

• Full av förhoppning

Grattis till lille Abbe!!! skönt att det gick bra!!!

Min lille Elias nu 2 år och 3,5 månader okorrigerat har klättrat in i köket idag och försett sig själv med "glass" som han kallade det (Vitlökssmör på rulle)
    Otroligt idag att fatta att vattnet gick i vecka 21 och att han föddes 29+5 svårt lungsjuk. Idag är han pigg och frisk och inte ett spår syns eller märks.g

Hoppas att allt går bra och att ni snart får komma hem!!

folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
  • saja08
    detblirenbebis skrev 2010-07-31 20:53:34 följande:
    En liten Albin "Abbe" har kommit till  världen i v32+2. Det blev vaginal förlossning som gick jättebra (5tim) däremot fick jag opereras efteråt för att  moderkakan inte ville lossna. Ironiskt då man varit rädd för moderkaksavlossning i 6 v.... Lille Abbe mår finemang och ligger just nu och solar. 1.8 kg och 40,5 lång Glad.
    Grattis till Abbe! Lycka till och så skcikar vi styrlekramar till er.
    mvh sara
    mamma till viktor född i v. 35+6 2478g och 45cm
  • SaJo81

Grattis grattis till lillgrabben=)

Låg själv inne pga för tidigt vattenavgång i v29+3 hade allt från genomskinligt till knallrött fostervatten under de 5 dagarna jag låg innan mina tvillingpojkar föddes v30+1 då jag fick feber och infektion i fostervattnet, pojkarna kom med akut snitt och vägde 1580gr o 1280gr, var 42 o 39cm långa....
    Nu är dom 11 månader och glada och pigga som inga andra=)

Grattis ännu en gång=)

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • Katarina76

Grattis till Albin!

Min tös född i v. 31 är idag drygt 1,5 år - lite mindre än jämnåriga, men annars är allt ok.

• dna rna

Grattis till Lille Abbe!
    Min son föddes i v 32+3 pga tidig vattenavgång. Vattnet sipprade ut i v 31+2. Blev alltså sängliggande på SÖS i en vecka innan värkarna satte igång. Han vägde drygt 2 kg vid födseln.
    Idag är han snart 11 månader (korrigerat 9 månader), väger 10 kg och är 80 cm lång (han är alltså ganska så stor!)! Han kryper överallt i hela huset och vill undersöka allt! Han är som vilken 9 månaders bebis som helst, fast stor.

Lycka till!!

• vittra

Har läst igenom tråden och era berättelser, det känns uppmuntrande! Är väldigt intresserad av att höra andra som varit med om liknande eftersom mitt vatten gick för två dagar sen nu, i v 34+3. Jag har hela tiden haft mycket sammandragningar och detta har fortsatt, men inget som helst värkarbete har påbörjats än. Personligen känner jag mig mest förvirrad och har ingen aning om vad som väntar, jag har alltid kopplat vattenavgång = förlossning men har nu läst att det kan dröja allt ifrån några dagar till några veckor innan det verkligen händer något!

När dottern föddes började det också med vattenavgång först, då var hon dock fullgången (v 37+1) men då sa läkarna att man sätts igång om det inte hänt något på ett dygn tror jag det var. Så verkar det ju inte alls vara nu längre??? För mig började dock värkarna den gången senare samma dag, ungefär 10-12 timmar efter att vattnet gick.

Hur som helst så fick jag åka hem nu igen och behövde inte läggas in, verkar som att det mest berodde på att bebisen är fixerad, annars hade jag varit tvungen till strikt sängläge. Däremot skulle jag vara extra vaksam på infektioner och kolla tempen dagligen, och såklart höra av mig så fort det blev något mer. Men det har inte ens kommit några mer mängder vatten utan möjligtvis sipprat lite i trosskyddet...

Känner också igen det här med att det kändes som "pyspunka" i magen tidigare, faktum är att jag tyckte det var väldigt skönt för magen slutade spänna så mycket och gjorde inte ont längre. Nu är det som sagt två dagar sen och jag känner att den börjar spänna igen...

Ska också säga att läkaren sa även till mig att efter v 34 så stoppar man inget om det sätter igång, och man gör heller inget för att stimulera lungornas utveckling utan man låter naturen ha sin gång i så fall. Så jag går helt enkelt bara och håller tummarna nu, men vill jättegärna höra fler som berättar sina historier om tidig vattenavgång!

• Katarina76
    vittra skrev 2010-08-03 22:16:12 följande:
    Har läst igenom tråden och era berättelser, det känns uppmuntrande! Är väldigt intresserad av att höra andra som varit med om liknande eftersom mitt vatten gick för två dagar sen nu, i v 34+3. Jag har hela tiden haft mycket sammandragningar och detta har fortsatt, men inget som helst värkarbete har påbörjats än. Personligen känner jag mig mest förvirrad och har ingen aning om vad som väntar, jag har alltid kopplat vattenavgång = förlossning men har nu läst att det kan dröja allt ifrån några dagar till några veckor innan det verkligen händer något!

När dottern föddes började det också med vattenavgång först, då var hon dock fullgången (v 37+1) men då sa läkarna att man sätts igång om det inte hänt något på ett dygn tror jag det var. Så verkar det ju inte alls vara nu längre??? För mig började dock värkarna den gången senare samma dag, ungefär 10-12 timmar efter att vattnet gick.

Hur som helst så fick jag åka hem nu igen och behövde inte läggas in, verkar som att det mest berodde på att bebisen är fixerad, annars hade jag varit tvungen till strikt sängläge. Däremot skulle jag vara extra vaksam på infektioner och kolla tempen dagligen, och såklart höra av mig så fort det blev något mer. Men det har inte ens kommit några mer mängder vatten utan möjligtvis sipprat lite i trosskyddet...

Känner också igen det här med att det kändes som "pyspunka" i magen tidigare, faktum är att jag tyckte det var väldigt skönt för magen slutade spänna så mycket och gjorde inte ont längre. Nu är det som sagt två dagar sen och jag känner att den börjar spänna igen...

Ska också säga att läkaren sa även till mig att efter v 34 så stoppar man inget om det sätter igång, och man gör heller inget för att stimulera lungornas utveckling utan man låter naturen ha sin gång i så fall. Så jag går helt enkelt bara och håller tummarna nu, men vill jättegärna höra fler som berättar sina historier om tidig vattenavgång!
    Ca 80% föder inom en vecka. Själv gick jag däremot 2,5 veckor (t o m v. 31+4) efter pyspunkat och då hade jag inte haft sängläge heller eftersom min läkare missbedömde vattenavgången.

Många som föds runt v. 35 behöver sola ett par dagar samt tilläggsmatas om de inte orkar amma alla mål. Lycka till med bebisen!!!
  • saja08

kan tillägga att viktor var inskriven på neo i 5 veckor, en vecka på sjukhus och resten i hemsjukvård. han hade fina värden när han föddes, men hade låg kroppstemp, är nästan alltid så med prematurer och han hade låg blodsockernivå fid födseln. viktor sondmatades i tre veckor och ammades samtidigt. han blev aldrig mätt på min mjölk efter sondens dragits så han ha alltid får ersättning på flaska som tillägg. viktor fick sola för sin gulsot. nu mår han prima, äter som en häst, börjat få kläm på pureer samt sover hel nätter utan nattmål. nu hör jag honom i vagnen, han har sovit ute en stund.

• detblirenbebis
    Full av förhoppning skrev 2010-07-31 20:59:23 följande:
    Grattis till lille Abbe!!! skönt att det gick bra!!!

Min lille Elias nu 2 år och 3,5 månader okorrigerat har klättrat in i köket idag och försett sig själv med "glass" som han kallade det (Vitlökssmör på rulle)
    Otroligt idag att fatta att vattnet gick i vecka 21 och att han föddes 29+5 svårt lungsjuk. Idag är han pigg och frisk och inte ett spår syns eller märks.g

Hoppas att allt går bra och att ni snart får komma hem!!
    Tack! Haha, vad härligt! Jag blir alldeles tårögd bara man tänker på det. Fantastiskt vad man kan hjälpa dom små och fantastiskt att dom kan vara så starka. Det ska man vara tacksam över. Nu ser jag framemot att bli av med sond och solning för att komma hem till ett mer harmoniskt familjeliv. Tack för allt stöd!
  • detblirenbebis

Tack för alla gratulationer! Vad härligt att höra att det gått så bra för er andra! En annan fråga, Hur många gånger behövde era små sola innan gulsoten gav med sig. Lille Abbe har solat fem gånger 12 h men det har inte gett med sig än. lite nyfiken bara hur det gått för er andra?

• saja08

viktor solade ett dygn pluss en halv dag till. jag ville att han skulle sondas under tiden som han solade men personalen tyckte jag skulle ta upp honom och amma när det var matdags. så det blev lite avbrott enligt min mening så därför fick han sola den extra halva dagen.

Svar på tråden Tidig vattenavgång, nu blodblandat fostervatten