vittra skrev 2010-08-03 22:16:12 följande:
Har läst igenom tråden och era berättelser, det känns uppmuntrande! Är väldigt intresserad av att höra andra som varit med om liknande eftersom mitt vatten gick för två dagar sen nu, i v 34+3. Jag har hela tiden haft mycket sammandragningar och detta har fortsatt, men inget som helst värkarbete har påbörjats än. Personligen känner jag mig mest förvirrad och har ingen aning om vad som väntar, jag har alltid kopplat vattenavgång = förlossning men har nu läst att det kan dröja allt ifrån några dagar till några veckor innan det verkligen händer något!
När dottern föddes började det också med vattenavgång först, då var hon dock fullgången (v 37+1) men då sa läkarna att man sätts igång om det inte hänt något på ett dygn tror jag det var. Så verkar det ju inte alls vara nu längre??? För mig började dock värkarna den gången senare samma dag, ungefär 10-12 timmar efter att vattnet gick.
Hur som helst så fick jag åka hem nu igen och behövde inte läggas in, verkar som att det mest berodde på att bebisen är fixerad, annars hade jag varit tvungen till strikt sängläge. Däremot skulle jag vara extra vaksam på infektioner och kolla tempen dagligen, och såklart höra av mig så fort det blev något mer. Men det har inte ens kommit några mer mängder vatten utan möjligtvis sipprat lite i trosskyddet...
Känner också igen det här med att det kändes som "pyspunka" i magen tidigare, faktum är att jag tyckte det var väldigt skönt för magen slutade spänna så mycket och gjorde inte ont längre. Nu är det som sagt två dagar sen och jag känner att den börjar spänna igen...
Ska också säga att läkaren sa även till mig att efter v 34 så stoppar man inget om det sätter igång, och man gör heller inget för att stimulera lungornas utveckling utan man låter naturen ha sin gång i så fall. Så jag går helt enkelt bara och håller tummarna nu, men vill jättegärna höra fler som berättar sina historier om tidig vattenavgång!
Ca 80% föder inom en vecka. Själv gick jag däremot 2,5 veckor (t o m v. 31+4) efter pyspunkat och då hade jag inte haft sängläge heller eftersom min läkare missbedömde vattenavgången.
Många som föds runt v. 35 behöver sola ett par dagar samt tilläggsmatas om de inte orkar amma alla mål. Lycka till med bebisen!!!