• BlommyNess12

    Hjälm när de cyklar på trehjuling?

    Tjaba. En fråga, borde jag sätta på min tvååring en hjälm om jag tar ut trehjulingen? Han cyklar ju inte på riktigt utan sitter på den och skjuter sig sakta framåt med fötterna för han når inte pedalerna, non the less så älskar han sin trehjuling. På dagis har de en massa trehjulingar men där har inget barn på sig nån hjälm nånsin så jag blir lite förvirrad över vad man "ska" och inte "ska"

  • Svar på tråden Hjälm när de cyklar på trehjuling?
  • Busbellan
    sweran skrev 2010-06-24 21:19:19 följande:
    har som sagt var inte läst tråden... men för mig är både trehjulingar o sparkcyklar cyklar... o då ska min dotter ha hjälm på sig oavsett vart hon är o cyklar. o kan inte dagis tillgodose mitt krav på detta så får hon helt enkelt inte cykla när hon är där....
    dock dröjer det innan hon ska börja på dagis, så behöver inte fundera på det på ett tag...
    självklart måste dagis lyssna på vad föräldern vill, men de bryter inte mot några lagar när barnen får cykla utan hjälm
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Trollet Ludenben

    Tycker att det är rätt bra att vänja barnen redan från start att man använder hjälm när man cyklar, just för att få in den vanan. Att mitt barn skulle ramla och spräcka skallen på en trehjuling har jag svårt att tro men jag vill att han har för säkerthets skull och för vana. Min stora på 7 år har även hjälm vid sparkcykling och han är den enda som har det där vi bor i hans ålder. Inte ens de mindre har men han har svårt med balans och motorik så hjälmen blir på oavsett.


    Älskade ungar
  • SOL10

    Aldrig haft hjälm på 3-hjuling, inget dagis heller. De tycker dock att de är självklart på vanlig cykel.

  • SOL10

    Läste nu de första svaren, oj! Har aldrig ens sett ett barn m hjälm på 3-hjuölin? Lite överdrivet tycker jag.  Och nej, inga barn får problem med att börja använda hjälm på 2-hjuling vad jag vet:)

  • snartliverhorn

    Har bara läst TS.
    Japp, vår 2 åring får inte cykla utan hjälm. Han har ramlat när han ska sväng, och då va jag väääldigt glad att han hade hjämen på sig. Han slog huvudet ner i asfalten. Och varför inte vänja dom vid hjälmen tidigt?
    Sen täcker inte vår försäkring om han cyklar utan hjälm.

  • I have a kid

    självfallet ska man ha hjälm  på dom då dom på en 3hjuling

    TACK å lov har dom inte nå 3 hjulingar hos dagmamman. så jag behöver inte oroa mig över det....  där.

  • Mamma till Philip Nova Elliot

    Japp hjälm när vår dotter på snart 3 år cyklar på sin 3 juling OCH lånar grannens spark. Hon går ej på dagis men hade hon gjort det skulle jag se till att hon hade hjälm där med, iaf när de är så små som 2-3 år....


    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

    De ska ha hjälm när de bara går ut och leker i lekparken. Fast det hade jag inte på mina barn. Äldsta han fick en gunga på sig så han ramlade och det vart skrik och grin, men sen vart det bra och sen efter en halv timme krockade han och hans kompis i rutchkanan. Samma visa igen, så nu får han vara inne tills jag köper en hjälm.

  • meya

    Har inte läst hela tråden, men jag har resonerat såhär: Min son ska ha hjälm så fort han sätter sig på cykeln för att det ska bli en vana... Ska man cykla så har man hjälm! Det har han haft sen han var liten och satt bak på min cykel, så det har aldrig blivit nåt konstigt eller jobbigt med det.

  • Lallamen
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-06-24 23:09:50 följande:
    De ska ha hjälm när de bara går ut och leker i lekparken. Fast det hade jag inte på mina barn. Äldsta han fick en gunga på sig så han ramlade och det vart skrik och grin, men sen vart det bra och sen efter en halv timme krockade han och hans kompis i rutchkanan. Samma visa igen, så nu får han vara inne tills jag köper en hjälm.
  • Starkast
    BlommyNess12 skrev 2010-06-23 09:32:37 följande:
    Tjaba. En fråga, borde jag sätta på min tvååring en hjälm om jag tar ut trehjulingen? Han cyklar ju inte på riktigt utan sitter på den och skjuter sig sakta framåt med fötterna för han når inte pedalerna, non the less så älskar han sin trehjuling. På dagis har de en massa trehjulingar men där har inget barn på sig nån hjälm nånsin så jag blir lite förvirrad över vad man "ska" och inte "ska"
    Det handlar om att få till en varaktig RUTIN!

    Här är det hjälm som gäller vid alla "fordon"
  • ouiouioui

    Eh, va? Nej, vi sätter inte på hjälmen när hon "cyklar" (

  • ouiouioui

    Äsch, i princip hela inlägget försvann. Orkar inte skriva om.

  • Joico
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-06-24 23:09:50 följande:
    De ska ha hjälm när de bara går ut och leker i lekparken. Fast det hade jag inte på mina barn. Äldsta han fick en gunga på sig så han ramlade och det vart skrik och grin, men sen vart det bra och sen efter en halv timme krockade han och hans kompis i rutchkanan. Samma visa igen, så nu får han vara inne tills jag köper en hjälm.
    Hjälm i lekparken? De ska man ju inte alls ha.. man kan fastna eller nåt. Se isf till att hjälmen har ett sånt spänne som utlöser om barnet fastnar!

    Som svar på TS fråga så - JA, för mig är det självklart att man har cykel när man cyklar, åker sparkcykel, inlines eller trehjuling. Häromkring så åker barnen i en jädra fart på sina sparkcyklar, utan hjälm. En sten under det hjulet och barnet huvud sitter som en svamp i asfalten. Skönt!
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker
    Joico skrev 2010-06-27 00:11:13 följande:
    Hjälm i lekparken? De ska man ju inte alls ha.. man kan fastna eller nåt. Se isf till att hjälmen har ett sånt spänne som utlöser om barnet fastnar!

    Som svar på TS fråga så - JA, för mig är det självklart att man har cykel när man cyklar, åker sparkcykel, inlines eller trehjuling. Häromkring så åker barnen i en jädra fart på sina sparkcyklar, utan hjälm. En sten under det hjulet och barnet huvud sitter som en svamp i asfalten. Skönt!
    Självklart har han ingen hjälm på sig när han springer ute, men han skulle nästan ha haft det då han gjorde illa sig 2 gånger.
  • mamman i skogen

    Vi är stenhårda hjälm oavsett vad du cyklar på. Har en treåring som varit väldigt motoriskt tidig och har både trehjuling, sparkcykel och vanlig cykel. Det är bara förvirrande att inte ha hjälm på en av cyklarna. Dessutom är det sällan olyckan orsakas av henne utan andra barn som inte är lika stadiga och då spelar det ingen roll om man sitter på en trehjuling, kör ngn annan in i en och man ramlar ramlar man lika hårt från en trehjuling som ngn annan  cykel.
    Har redan ett barn som har genomgått ett enormt trauma och har en svår hjärndskada i form av en cpskada så tänker inte riskera ett barn med en förvärvad hjärnskada pga min egen dumhet och låta henne cykla oskyddad, det krävs så lite våld mot ett barnhuvud för att det ska gå riktigt illa.. 


    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Marma

    bara av att läst ts så säger jag JA!


    Mina har ALLTID hjälm när de cyklar utanför tomten på sina trehjulingar...att de inte gör de på dagis får dom stå för anser jag. Men ser det som då får de en vana att alltid ha hjälm. Mina vet att de ska ha hjälm oavsett vad när de cyklar.

  • Evangeline72

    Jag tycker det är självklart att de ska ha hjälm på sig när de åker trehjuling. Vår dotter trillade ofta med den och om det kommer en bil vågar jag inte tänka på vad som skulle hända om hon inte hade haft hjälm. Varför ska man inte ha hjälm när de åker trehjuling? Det går ju faktiskt ganska fort när de väl lär sig. Plus att det är bra att vänja dem vid hjälm tidigt. Om barnet protesterar är det ju bara att ställa in trehjulingen tills det går med på att ta på hjälm.

Svar på tråden Hjälm när de cyklar på trehjuling?