• BlommyNess12

Hjälm när de cyklar på trehjuling?

Tjaba. En fråga, borde jag sätta på min tvååring en hjälm om jag tar ut trehjulingen? Han cyklar ju inte på riktigt utan sitter på den och skjuter sig sakta framåt med fötterna för han når inte pedalerna, non the less så älskar han sin trehjuling. På dagis har de en massa trehjulingar men där har inget barn på sig nån hjälm nånsin så jag blir lite förvirrad över vad man "ska" och inte "ska"

• Svar på tråden Hjälm när de cyklar på trehjuling?
  • bakeacake

Hjälm oavsett vilken sorts cykel det är!! Är du inte mer försiktig om ditt barns huvud?

• veralina

Min son som snart är tre kommer och ber om hjälm när han ska cykla på sin 3-hjuling på gården.
    Är inte så rädd för att det ska komma en bil utan för att han kan trilla och slå i huvudet.
    Känns tryggt och den sitter inte i vägen. När det sedan blir dags för stor cyckel är det ju redan en självklarhet för honom att man har hjälm så förhoppningsvis inget tjafs... 

• BlommyNess12
    bakeacake skrev 2010-06-23 09:44:26 följande:
    Hjälm oavsett vilken sorts cykel det är!! Är du inte mer försiktig om ditt barns huvud?
    URSÄKTA? Jag UNDRAR hur jag ska göra, jag har inte GJORT något. Det där var fruktansvärt onödigt, jag skriver att jag blir förvirrad för att han inte har hjälm när han cyklar på dagis, och där tänkte jag att de borde ju veta hur man ska och inte ska göra.
  • bakeacake
    BlommyNess12 skrev 2010-06-23 09:46:21 följande:
    URSÄKTA? Jag UNDRAR hur jag ska göra, jag har inte GJORT något. Det där var fruktansvärt onödigt, jag skriver att jag blir förvirrad för att han inte har hjälm när han cyklar på dagis, och där tänkte jag att de borde ju veta hur man ska och inte ska göra.
    Då skulle jag även kräva att mitt barn har hjälm på sig på dagis, svårare är det inte.. Och även inomhus..
  • Queen Of Darkness

Ja mina barn har hjälm när dem cyklar på trehjuling av den enkla anledningen att dem inte ska ifrågasätta när dem blir äldre. Har man inte hjälm får man inte cykla.
    Jag är till och med så hård att dem måste ha hjälm när dem åker bobby caren Visserligen beror det mest på att dem åker snabbt som sjutton ner för backen här utanför och har vält både en och två och tre gånger :-P

♥ Amanda & Isabella ♥
  • Topdog
    Birgitta2 skrev 2010-06-23 09:35:00 följande:
    Trehjuling klassas som cykel och det är lag på att ALLA under 15 år skall ha hjälm. Jobbar bredvid ett dagis, och INGEN unge har hjälm på sig. Skandalöst tycker jag.
    Deta stämmer INTE ALLS. Trehjulingar och sparkcyklar räknas som lekfordon och därför gäller inte lagen om cykelhjälm. Lagen gäller endast cyklar med 2 hjul.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hos oss gäller denna regel:

3 hjul = ingen hjälm
    2 hjul = hjälm

Uppriktigt sagt tycker jag det är lite löjligt med hjälm på en trehjuling. En trehjuling är gjord för att vara stabil och inte kunna välta. Jag tycker inte heller att det behövs hjälm när man åker Bobbycar, plasttraktor eller andra stabila åkleksaker.
  • BlommyNess12
    bakeacake skrev 2010-06-23 09:48:20 följande:
    Då skulle jag även kräva att mitt barn har hjälm på sig på dagis, svårare är det inte.. Och även inomhus..
    Jo, jag har inte haft hjälm på honom inomhus för att han mjuk matta i sitt lekrum, och han sitter ju i princip still på den, tar sig sakta sakta framåt. Skulle han välta skulle det inte vara värre än att han snubblade. Så inomhus tycker jag är överdrivet som fan.

Ja det kan jag ju göra nu, för nu vet jag, svårt att kräva något man inte vet om man ska kräva eller inte?
  • MindCox

Vår son (snart tre år) fick en springcykel i julklapp. Först hade han den inne och redan där fick han ha hjälm. Nu när han är ute med den är det givet att hjälmen ska på om han ska cykla.

• Freja87

De borde ha hjälm på dagis också tycker jag. Kan ju vara en kostnadsfråga men föräldrarna kan ju ta med hjälm dit. Prata med personalen tycker jag!
    Det brukar funka när det handlar om pulka-utflykter o dyl. så då borde det också gå att få föräldrarna att ta med hjälmar andra dagar också..

Som några sagt tidigare Cykel=Hjälm. Punkt slut.

• Wicked witch
    Topdog skrev 2010-06-23 09:50:06 följande:
    Deta stämmer INTE ALLS. Trehjulingar och sparkcyklar räknas som lekfordon och därför gäller inte lagen om cykelhjälm. Lagen gäller endast cyklar med 2 hjul.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hos oss gäller denna regel:

3 hjul = ingen hjälm
    2 hjul = hjälm

Uppriktigt sagt tycker jag det är lite löjligt med hjälm på en trehjuling. En trehjuling är gjord för att vara stabil och inte kunna välta. Jag tycker inte heller att det behövs hjälm när man åker Bobbycar, plasttraktor eller andra stabila åkleksaker.
    Mina ungar välte en hel del på sin trehjuling. Och det var ändå en Stiga och ingen lätt plasttrehjuling. Det är inte särskilt svårt att välte på dem. Trillade baklänges gjorde de också, då hjälper inte antalet hjul.

Men om jag hade använt hjälmen inomhus vet jag inte. Det hade nog berott på hur de verkade klara av cykeln.
Svar på tråden Hjälm när de cyklar på trehjuling?