boktok skrev 2010-08-02 11:45:46 följande:
Skönt att andra barnet kom så pass sent, för mig så räknas det istortsett som fullgånget, men man har ju fått ett annat synsätt på det hela när man har fött för tidigt.
Underbart att känna sig så lugn inför andra förlossningen! Jag var verkligen ett nervvrak men då hade jag mått väldigt dåligt i flera månader innan och medicinerat.
Sen så hjälpte det inte ett dugg att det blev akut kejsarsnitt och att vi blev tvungna att åka till Örebro för att göra det. Det fanns ingen plats i Västerås (vi bor i Sala).
Det som känns jobbigt den här gången är att inte veta om det blir fullgånget eller inte. Varje dag så tänker jag på det och oroar mig. Min man blir galen på mig och tycker att jag inte behöver oroa mig så mycket men han förstår inte hur jag känner mig!
Du, jag förstår precis! Jag gick med konstant ångest för att barnet skulle komma för tidigt. Det slutade med att jag bröt ihop totalt och faktiskt fick börja med SSRI och ångestdämpande.
Försök verkligen hitta någon som du kan prata med. Det är ju helt naturligt att du är orolig. Men det är jätteviktigt att du har ett stöttande nätverk. Du få gärna prata med mig också om du vill
Jag gick oxå och väntade in det magiska datumet då jag fött förra gången. Först när jag passerat v. 33+4 kunde jag börja lugna ner mig. Och ja, det räknas ju som fullgånget efter v. 37. Så fast man fött för tidigt första gången så behöver det alltså inte bli samma med andra barnet