• Jennie Brunflo

Till er som gör egen barnmat

Jag har läst en hel del recept här och fått många tips.

Det är jättebra tycker jag!!!

Men en sak måste jag ändå få påpeka (hoppas ingen blir ledsen på mig nu) och det är när man gör veg-mat.
    Man kan inte byta ut köttet eller fisken mot morot och så blir det vegetariskt. Man måste byta ut köttet och fisken mot något som innehåller proteiner...och gärna något riktigt proteinrikt.

Om man inte använder protein i barnets mat så blir inte kosten allsidig.

Lite info bara!

• Svar på tråden Till er som gör egen barnmat
  • Tussens mamma

hur gör du med linserna, jennie? kokar och introducerar samtidigt som köttet? funderar på hur jag ska göra med ebba...om en månad är hon 4mån och då vill jag börja. jag vill att hon ska äta varierat...dvs veg och kött så som jag gör... när introducerade du linser/bönor...

• Kelite

Mymmlan: Kan det inte vara så att man som icke vegetarian/vegan tänker att det kanske är svårare att få barn att tycka om smaken på kött om de inte fått den som liten? Jag vet att en släkting till mig slutade äta kött och bara på "skoj" povade att äta en liten bit kött några år senare och tyckte att, citat från honom; "det smakade skit".

Det du skrev; "vi vill att de ska äta vegetariskt men så länge de är så små att de inte kan bestämma själva ger vi dem kött". Kan det inte vara så att de tänker lite på samma sätt som jag?

Ingen kritik över någon, vare sig man äter kött eller inte.

• Jennie Brunflo

Jag började med potatis, morötter, ärtor och sådana saker...sedan började jag med linser...kanske efter 4-5 veckor.

Jag kan ju tillägga att det tog 5 veckor innan Sigrid åt mer än 1 msk av något annat än gröt.
    Hon vägrade!
    Men så plötsligt en dag så åt hon ½ portion. Och sedan gick det snabbt.

• Tussens mamma

jennie: vad räknas som en hel portion och när är det lämpligt att äta en hel sådan?

• Jennie Brunflo

En hel portion i början är väl ungefär 2 msk potatis eller ris och 3-4 msk protein och 1 msk grönsaker.
    Ungefär!

Det finns ingen tid när det är lämpligt.
    Om du börjar introducera mat så öka när barnet är med på noterna.

Sigrid är 9 månader och kanske 10 gånger har hon ätit motsvarande en stor burk mat. Så utgå från barnet.
    När barnet väl äter mat så ska man ge mat till barnet säger stopp, inte så mycket man tycker är "lämpligt". Man lär sig snabbt ungefär hur mycket han/hon orkar.

• Tussens mamma

en annan fråga...
    många köper ju grötpulver. går det inte lika bra med att göra egen gröt på tex havregryn och mannagryn eller majsgryn?
    vad smaksätta med?
    mjölk i gröten?

• Jennie Brunflo

Gröt är faktiskt bäst om du köper sån där färdig pulvergröt i början.
    Den är berikad för att passa babyn. Mannagrynsgröt bör du vänta med, då du inte ska ge babyn mjölkprodukter i början.
    Havregrynsgröt på snabbhavregryn är ett jättebra alternativ när du börjar med hemgjord gröt.

Det är inget som säger att du inte kan ge snabbhavregrynsgröt ända från början. Men tänk på att babygröten är berikad med saker som passa babysar.

• Tussens mamma

ok. sorry att jag frågar så mycket jennie, hoppas det är ok.

• Jennie Brunflo

Fråga på du....man får inget vet om man inte frågar!

• Lycke

Jag har läst att man helst ska köpa grötpulver, då det är svårt att få i alla viktiga ämnen i rätt mångd (tror att det i första hand gäller järn) i hemlagad gröt, och eftersom man ger det rel. ofta.
    Själv lagar jag gröt då min son är allergisk, och blandar i hans ersättningspulver för att få det rätt!

• Lycke

Missade att gurun Jennie redan svarat på köpegrötsfrågan! :) (har återigen glömt hur man gör riktiga smilies, så ni får dras med mina!)

• Jennie Brunflo

Lycke>

Du glömmer ju näsan på smilyn... : - )

*s*... guru ...

• Tussens mamma

jag fattar aldrig hur man gör smileys...

• Tussens mamma

jag gjorde det.... hihi
    tack för nästipset...

• Tussens mamma

;-(

bara skojar nu

• Tussens mamma

den gubben gick inte alls.

• RebeckaM

Det tycker jag att du har helt rätt i! Jag kör mycket på barnmat recept som egentligen bara är mosade vuxenrecept. Det fungerar bra och tycks bygga upp en naturlig smak för det som vi fortsatt äter. Men jag kan förstå att det här kanske inte går om man börjar riktigt tidigt med mosmat.

Rebecka är en erfaren webbskribent - artikelskribenten.se
Svar på tråden Till er som gör egen barnmat