• MatUl

    IVF vid upprepade missfall?

    Hej. Just nu sitter jag med mitt fjärde missfall.
    Känner mig allmänt värdelös och dålig.
    Den här graviditeten har jag kört på sprutor med innohep och även vagitorer med progesteron men nehe det funkade inte ändå då. Besvikelsen är enorm.

    Min fråga är om det är ngn mer än jag som blivit skickad för IVF som en lösning så att säga på upprepade missfall? Jag tycker det känns så konstigt, så himla konstigt, jag kan ju uppenbarligen bli gravid!!

  • Svar på tråden IVF vid upprepade missfall?
  • Barret08

    Jag frågade min läkare om hon trodde det skulle hjälpa med IVF och hon tillfrågade till och med en IVF-klinik. Både min läkare och IVF-kliniken sa nej. Enligt dem hjälper det inte mot upprepade missfall.

  • MatUl

    Tack för svar.. Den förklaring jag fått är att de vid IVF sätter igång en graviditet och att eftersom de väljer ut de bästa äggen så kan det hjälpa om det är där felet ligger.. Ungefär så. Så jag tänker prova om RMC nu tar emot och hoppas på det bästa, för såhär vill jag inte ha det längre!!

    Vad har du fått för hjälp då?

  • snigelkatt
    MatUl skrev 2010-06-15 00:17:48 följande:
    Tack för svar.. Den förklaring jag fått är att de vid IVF sätter igång en graviditet och att eftersom de väljer ut de bästa äggen så kan det hjälpa om det är där felet ligger.. Ungefär så. Så jag tänker prova om RMC nu tar emot och hoppas på det bästa, för såhär vill jag inte ha det längre!!

    Vad har du fått för hjälp då?
    Vi har fått 5 missfall, och jag frågade detsamma på min missfallsutredning.
    Min läkare sa att det inte är någon ide med IVF, eftersom vi ändå kan BLI gravida.
    Jag trodde oxå att det skulle funka om man "tog det perfekta ägget, och den perfekta spermien".
    Min läkare kontrade med att det var den perfekta spermien och det perfekta ägget varje gång vi blev gravida, så IVF skulle inte hjälpa oss.
    Man får fortsätta kämpa på varje månad själv istället, och hoppas att det en gång vill stanna kvar.
    Lycka till!
  • Dahlia79

    Jag har gjort 8 ivf och har fått fyra missfall och ett dödfött barn! Vi får tillbaka perfekta ägg varje gång men det blir mf. En levande pojke har vi också fått på dessa ivf!!!!
    Blir du gravid naturligt så tror jag knappast att ivf lär hjälpa. Be dem ist göra en omfattande missfallsutredning och se om de kan hitta når där.

    Har du fått trombyl och fragminsprutor?

  • Fredis

    Hmm jag hade oxå hört från min doktor att det skulle kunna hjälpa med ivf, att det är höga odds då.. och själv har jag i dagarna börjat överväga det som alternativ för efter mina 3 missfall känns allt hopplöst, jag är stressad och deppig och det är bara jobbigt.. Men.. då kanske man får tänka om igen.. vad dåligt att de säger att det skall hjälpa om det inte gör det.. det är ju dessutom väldigt dyrt (har en son)..

  • MatUl
    snigelkatt skrev 2010-06-15 13:30:27 följande:
    Vi har fått 5 missfall, och jag frågade detsamma på min missfallsutredning.
    Min läkare sa att det inte är någon ide med IVF, eftersom vi ändå kan BLI gravida.
    Jag trodde oxå att det skulle funka om man "tog det perfekta ägget, och den perfekta spermien".
    Min läkare kontrade med att det var den perfekta spermien och det perfekta ägget varje gång vi blev gravida, så IVF skulle inte hjälpa oss.
    Man får fortsätta kämpa på varje månad själv istället, och hoppas att det en gång vill stanna kvar.
    Lycka till!
    Fast din läkare kan ju iof inte veta om det är ett perfekt ägg och en perfekt spermie!
    Tar dom emot oss så tycker jag absolut att det är värt ett försök. Att ha det såhär, att få upprepade missfall utan att dom vet varför, utan att få några barn emellan är ju tydligen väääldigt ovanligt och jag känner ju lite så att eftersom dom inte vet vad som är fel så vet dom ju heller inte vad som kommer hjälpa mig.
    Men hur känner du? Kommer du orka hålla på hur länge som helst? Jag känner redan nu att jag inte vet hur länge jag kommer orka hålla på såhär!
    Tack för svaret :)
  • MatUl
    Dahlia79 skrev 2010-06-15 14:09:20 följande:
    Jag har gjort 8 ivf och har fått fyra missfall och ett dödfött barn! Vi får tillbaka perfekta ägg varje gång men det blir mf. En levande pojke har vi också fått på dessa ivf!!!!
    Blir du gravid naturligt så tror jag knappast att ivf lär hjälpa. Be dem ist göra en omfattande missfallsutredning och se om de kan hitta når där.

    Har du fått trombyl och fragminsprutor?
    Åhhh usch då, jag beklagar verkligen!
    Grattis till pojken iaf, skönt att höra att det kommit ngt gott ur allt elände :)
    Jag har fått en utredning men den har inte visat ngt, jag är fullständigt normal. De har testat kromosomer och gjort en fullständig trombosutredning och även kollat sköldkörteln och sen var det några test som var några bokstavskombinationer.

    Jag har kört med innohep from ägglossning och även fått progesteron.
    Vet inte riktigt vad mer jag kan göra!
  • MatUl
    Fredis skrev 2010-06-15 19:32:30 följande:
    Hmm jag hade oxå hört från min doktor att det skulle kunna hjälpa med ivf, att det är höga odds då.. och själv har jag i dagarna börjat överväga det som alternativ för efter mina 3 missfall känns allt hopplöst, jag är stressad och deppig och det är bara jobbigt.. Men.. då kanske man får tänka om igen.. vad dåligt att de säger att det skall hjälpa om det inte gör det.. det är ju dessutom väldigt dyrt (har en son)..
    Jag vet hur du känner dig, jag känner precis samma, hopplösheten, förtvivlan!
    Nee prova åtminstone, vem vet, det kanske är vad som gör susen!!
    Hoppas det går vägen för oss!
  • snigelkatt

    MatUl - Jag vet inte hur länge vi kommer orka. Man vill ju inte ge upp heller, nästa gång kanske den lilla vill stanna kvar?
    Men jag är oerhört uppgiven och frustrerad på sjukvården som inte forskar mer i upprepade missfall
    Tar trombyl nu, och börjar med progesteron igen vid nästa plus. hoppas på att det hjälper.

  • MatUl
    snigelkatt skrev 2010-06-17 11:21:46 följande:
    MatUl - Jag vet inte hur länge vi kommer orka. Man vill ju inte ge upp heller, nästa gång kanske den lilla vill stanna kvar?
    Men jag är oerhört uppgiven och frustrerad på sjukvården som inte forskar mer i upprepade missfall
    Tar trombyl nu, och börjar med progesteron igen vid nästa plus. hoppas på att det hjälper.
    Jag vet precis vad du menar, det sjuka är att jag hade aldrig kunnat föreställa mig det här! Hadde aldrig trott att jag skulle få 4 missfall och att ingen vet ngt, att ingen verkar vara intresserad av att lära sig ngt om det och att jag skulle känna mkig så fruktansvärt arg och frustrerad över det!
    Men du har ju rätt, man vill ju inte ge upp heller. Man kan ju bli gravid, det känns bara som ett jävla hån att graviditeten inte stannar kvar!

    Har du inte provat trombyl och progesteron förut?
    Hoppas verkligen det hjälper dig med!
  • snigelkatt

    Trombylen har jag tagit från plus tidigare månad, och då fick jag ändå MF.
    Sedan provade jag att ta dem från ÄL  istället men det funkade inte ändå, så nu äter jag dem hela cykeln för säkerhets skull (men inte under mens)
    Progesteronet tog jag först från ÄL, men det funkade inte, fick ändå MF.
    Min läkare sa att det kunde hindra ägget från att fästa om man tog det för tidigt. Det finns visst lite progesteron i minipiller!
    Så nu väntar jag med progesteronet tills jag plussar istället.

    Längtan efter bebis är ju större än rädslan för att få ännu ett MF.
    Hoppas på tur i helgen, har BIM 20/21 ungefär

  • MatUl

    Då ska jag hålla tummarna för dig att det tagit sig och att det tagit sig ordentligt för dig den här gången!  Nu ska det väl ändå vara din tur?!
    Jag ska väl se till att få ut det här missfallet och sen tar vi semester och drar iväg till både spanien och kreta och då ska jag släppa allt vad gravid och missfall heter så tar vi nya tag i höst istället!

    Hoppas verkligen det går vägen för dig!!!!
    Då får du skriva ut din solskenshistoria här så vi andra kan få lite hopp :)

  • Rosen3

    Hur har det gått för er alla? Har fått fyra missfall och det är så jobbigt att veta om jag någonsin kommer att få ett barn eller inte.  

  • Jenniepennie031

    För oss hjälpte det med IVF efter fyra missfall runt vecka 8 där utredning inte visade nåt avvikande - tog sig på första försöket. Fick dock betala själva då vården menade att IVF inte skulle hjälpa. Märkligt nog blev jag gravid spontant när min dotter var ca 11 månader och är  nu i vecka 17 och allt har gått bra hittills. Med detta vill jag inte trycka upp min lycka i någons ansikte utan bara berätta att IVF fungerade för oss och därefter tycks även denna graviditet gå bra. Kan tillägga att jag är 37 idag. Skulle fylla 33 när första missfallet kom. 

  • Citronsmör

    Har du och din partner kollat er för kromosomavvikelser? Om ni har något sådant bekymmer finns det en ökad risk att ni skapar embryon som har värre kromosomavvikelser som orsakar missfall. Då kan IVF hjälpa om man också gör PGT för att välja ut embryon som inte har allvarliga kromosomavvikelser. Annan orsak att välja IVF skulle ju kunna vara att spara på sig embryon innan ni blir äldre, så att risken för missfall inte ökar ännu mer på grund av ålder om det blir en lång resa. 

Svar på tråden IVF vid upprepade missfall?