• MikaTela88

Hund kissar inne när han lämnas ensam

Jag sliter snart av mig håret i ren förtvivlan.
    Jag tog för 2 år sen över en 5 årig hanhund, då var han inte rumsren och absolut inte när man lämnade honom ensam. Detta lyckades jag arbeta bort relativt (då var han rumsren 2-3 av 5 ggr typ) ett tag. Men sen blev jag arbetslös och gick hemma, och sen flyttade vi ihop med min pojkvän i hans hus.
    Här vägrar han absolut att acceptera att han lämnas själv, jag har verkligen försökt allt (är av tron att olika lärosätt passar olika hundar).
    Testat vara sträng, testat ignorera, testat lugnande/avstressande (tanke om det är att han stressar upp sig när han lämnas ensam), testat hormondämpande (om det har med revirtänk), har tänkt valp när jag lämnat, har försökt med skvättskydd, vi har prövat låta honom vara i hela huset/halva huset/ett rum tillsammans med lakan som luktar som oss och även hans egna snuttefilt....
    Han är fullt frisk och 7 år.

Fullt rumsren när vi är med och nätter.
    Vi kan lämna honom ensam i 5-10 min bara för att gå ut till garaget för att sen komma in och han har kissat.
    Han får alltid MASSOR med beröm när han har skött sig.
    Han får alltid gå kiss och bajspromenad innan han lämnas.

Kan påstå att det är verkligen inte roligt att ha hund som är 7 år gammal och inte kan lämnas ensam utan att han är ohygienisk.

Några tips???!

• Svar på tråden Hund kissar inne när han lämnas ensam
  • Lathundarna

Ni som har problemen - varför kontaktar ni inte utbildad person som kan hjälpa er på plats?

• qenzo
    MikuAndSaraLi skrev 2010-06-11 19:01:44 följande:
    Min hund är likadan. Fast han är bara 7 månader iofs.
    Han är helt rumsren så länge vi är hemma.
    Men är jag ute i bara 2 min så har han hävt ur sej en massa.
    Och jag brukar gå ut långpromenad med honom om jag vet att jag ska någonstans som kommer ta en stund.
    Då brukar han BOKSTAVLIGT talat stå och kissa i 5 min på samma ställe.
    Och så bajsar han 3-4 STOOORA högar. Tar två påsar på varje hög för att få med allt.
    Och ändå..
    När jag kommer hem möts jag av 2-3 lika stora bajshögar och en massa kisspölar - plus spyor som han ätit upp och så spytt upp igen och så ätit.. ja, du fattar..
    Börjar bli rent uppgiven. Ber till alla gudar jag känner till att denhär valptiden ska gå fort över.
    Jag skulle kontrollera fodret och vattenupptaget rakt av om jag var i din situation.
    Mat som passar hunden och som dess kropp tar åt sig, kommer inte ut i 5-7 stora bajshögar per dag. Tydligt tecken på att det är ngt galet med fodret eller din hunds foderupptag.
    Jag skulle också börja kontrollera hur mkt hunden egentligen dricker och om han dricker mkt, varför?
  • qenzo
    Lathunden skrev 2010-06-11 19:10:17 följande:
    Ni som har problemen - varför kontaktar ni inte utbildad person som kan hjälpa er på plats?
    För att FL är experternas mötesplats :P Du har verkligen inte begripit det ;)

Nej skämt åsido. Det är skrämmande hur sällan folk med "problem" faktiskt vet vart de ska vända sig och vet de om det, görs det ändå inte. Är nyfiken på varför, jag med..
  • MikuAndSaraLi
    qenzo skrev 2010-06-11 22:01:55 följande:
    Jag skulle kontrollera fodret och vattenupptaget rakt av om jag var i din situation.
    Mat som passar hunden och som dess kropp tar åt sig, kommer inte ut i 5-7 stora bajshögar per dag. Tydligt tecken på att det är ngt galet med fodret eller din hunds foderupptag.
    Jag skulle också börja kontrollera hur mkt hunden egentligen dricker och om han dricker mkt, varför?
    Jo, vi har prövat flera olika foder.
    Nu är det ju varmt så dom har alltid vatten i skålarna och den fylls på Minst en gång om dan (snarare 2 gånger)
    Vår stora hund kan vara likadan. Hon bajsar också otroliga högar - men inte lika ofta. En gång per promenad. Men hon är ju rumsren också.
    Ska gå till en veterinär så snart som möjligt. Har itne råd just nu - hade tänkt göra det i början av nästa vecka för skatteåterbäringen. Men den dyker aldrig upp >.<
    Ska ringa på Måndag (hoppas pengarna dyker upp tills dess) och försöka få et tid så snart som möjligt.
    Han är farlig. Äter glas, tuggar på köksknivar...
    Allt står inte rätt till. Han kan inte vara rastlös, tror jag inte - då vi går till skogen och en hundgård med honom och andra hunden ofta ofta och han får verkligen leka av sej med både andra hundar och oss.
    Men somsagt - ska kolla med veterinär.
  • Lathundarna
    qenzo skrev 2010-06-11 22:03:49 följande:
    För att FL är experternas mötesplats :P Du har verkligen inte begripit det ;)

Nej skämt åsido. Det är skrämmande hur sällan folk med "problem" faktiskt vet vart de ska vända sig och vet de om det, görs det ändå inte. Är nyfiken på varför, jag med..
    Hehe, jodå, det förstod jag för 4 år sen Men hade varit kul att höra motiveringarna.
  • qenzo
    MikuAndSaraLi skrev 2010-06-11 23:01:22 följande:
    Jo, vi har prövat flera olika foder.
    Nu är det ju varmt så dom har alltid vatten i skålarna och den fylls på Minst en gång om dan (snarare 2 gånger)
    Vår stora hund kan vara likadan. Hon bajsar också otroliga högar - men inte lika ofta. En gång per promenad. Men hon är ju rumsren också.
    Ska gå till en veterinär så snart som möjligt. Har itne råd just nu - hade tänkt göra det i början av nästa vecka för skatteåterbäringen. Men den dyker aldrig upp >.<
    Ska ringa på Måndag (hoppas pengarna dyker upp tills dess) och försöka få et tid så snart som möjligt.
    Han är farlig. Äter glas, tuggar på köksknivar...
    Allt står inte rätt till. Han kan inte vara rastlös, tror jag inte - då vi går till skogen och en hundgård med honom och andra hunden ofta ofta och han får verkligen leka av sej med både andra hundar och oss.
    Men somsagt - ska kolla med veterinär.
    Mja jag skulle inte vara så snabb att döma hunden som vare sig "farlig" eller "icke rastlös".
    Du säger att han får gå till skogen. Och göra vad? En hundgård. Att göra vad? Andra hundar, ok det är en social bit. men hur mycket får hunden använda hjärnan? Alltså aktiva övningar som tröttar hunden mentalt?
    Det är nästan omöjligt att få en hund trött kroppsligt, men mentalt går det relativt snabbt. 
    Nu har ju jag inte sett hunden, men utifrån vad du skriver ser jag framför mig en hund som inte är det minsta trött mentalt och har funnit lajbans grejjer att sysselsätta sig med på egen hand. 
  • qenzo
    Lathunden skrev 2010-06-16 10:37:12 följande:
    Hehe, jodå, det förstod jag för 4 år sen Men hade varit kul att höra motiveringarna.
    Säg till när du får några :P

Nä jag tror att internet tagit kol på mycket av folkets kreativitet. Allt ska gå så fort nu.. Då finns det inte tid för instruktörer och långa/många träningspass per dag.
  • Lathundarna

En väninna har en DP på 10 månader, och det är en aktiv rackare, så jag kollade hur det varit och är för henne härom dagen. Hon har berättat att valet för henne stod mellan dobbe och DP, det blev den senare pga den behändiga storleken men har - i stort sett - samma motor som dobben. Han är en hejjare på lydnad, älskar att spåra och agility är något de ska satsa på när han blivit något äldre och kan samla sig bättre. Får han inte göra något av detta på ett tag så har de bekymmer med honom, han börjar bitas, kissar inne och beter sig skitnödigt i största allmänhet. Så att de kräver mental stimulering går hon i god för,. Hennes tips till er är att nötanötanöta och vara stenhårt konsekvent från det att ni vaknar tills ni går och lägger er är. Mao, behandla hunden som om den vore t ex en dobbe trots sin lilla storlek. När det gäller urineringen tycker jag ni ska kolla upp hunden hos veterinär, och sedan ta hjälp av någon som faktiskt är utbildad för att träna hund - på plats. Det kan kosta en slant, men kan vara väl värt pengarna. Kontakt med lite olika uppfödare kan också vara ett tips, då dessa i regel brukar sitta inne på rätt bra tips.

• AnnelieTyresö

Jag satt å kikade på lite olika hundar förut, å tyvärr är det så att de som haft en sådan hund som ts har ville mellan 50-75% INTE ha den rasen igen, då den där är så fruktat envis och nästan sjukligt uthållig och omöjlig att göra trött.

Minns inte vart jag hittade siffrorna, men jag googlade nog bara runt lite.

• qenzo
    AnnelieTyresö skrev 2010-06-16 18:01:06 följande:

Jag satt å kikade på lite olika hundar förut, å tyvärr är det så att de som haft en sådan hund som ts har ville mellan 50-75% INTE ha den rasen igen, då den där är så fruktat envis och nästan sjukligt uthållig och omöjlig att göra trött.

Minns inte vart jag hittade siffrorna, men jag googlade nog bara runt lite.

Alla hundar går att göra trötta mentalt.. Fysiskt är däremot väldigt svårt.
  • AnnelieTyresö

Ja precis, tydligen var det dock svårt med denna ras.

Sen vet jag inte vad folk förväntar sig när de tar hem en mindre hund, kanske en mindre insats, och tycker därför de är så krävande.

• Lathundarna
    AnnelieTyresö skrev 2010-06-16 18:13:47 följande:

Ja precis, tydligen var det dock svårt med denna ras.

Sen vet jag inte vad folk förväntar sig när de tar hem en mindre hund, kanske en mindre insats, och tycker därför de är så krävande.

Fast DP:n upplevs som krävande även av hundvana
  • AnnelieTyresö

Jasså den gör det?

Ja jag minns inte om det var första gångs mattar o hussar som svarade i undersökningen.

De är ju fruktat fina iaf :)

• Lathundarna
    AnnelieTyresö skrev 2010-06-16 18:16:52 följande:
    Jasså den gör det?

Ja jag minns inte om det var första gångs mattar o hussar som svarade i undersökningen.

De är ju fruktat fina iaf :)
    Ja, åtminstone de jag pratat med. Men sen beror det såklart på vad man jämför med.
  • MikaTela88

Jag vill bara meddela vad det är för slags ras jag har skaffat.
    Hade mycket kontakt med DP innan, och läste på mycket om rasen innan.
    Vill ha en hund med mycket energi och jobbavilja.

Har hjälp av en hundtränare och vi diskutera ofta hans beteenden för att finna lösningar.

Har själv hundvana sen hela livet med de flesta hundraser och har alltid tagit hjälp av erfarna för att få hjälp hur jag ska hantera "hinder" på vägen.

Han har samma regler som stora hundar som jag håller hårt vid (även om folk försöker ursäkta hans beteende med "äsch, han är ju så liten") då en hund är en hund oavsett storlek.

Med det sagt vill jag även tacka för allt tips ni har kommit med, ni ska veta att jag kämpar på dagligen för att hitta ett sätt så vi alla i flocken blir nöjda och glada i en skön tillvaro!

• MikuAndSaraLi
    qenzo skrev 2010-06-16 16:51:51 följande:
    Mja jag skulle inte vara så snabb att döma hunden som vare sig "farlig" eller "icke rastlös".
    Du säger att han får gå till skogen. Och göra vad? En hundgård. Att göra vad? Andra hundar, ok det är en social bit. men hur mycket får hunden använda hjärnan? Alltså aktiva övningar som tröttar hunden mentalt?
    Det är nästan omöjligt att få en hund trött kroppsligt, men mentalt går det relativt snabbt. 
    Nu har ju jag inte sett hunden, men utifrån vad du skriver ser jag framför mig en hund som inte är det minsta trött mentalt och har funnit lajbans grejjer att sysselsätta sig med på egen hand. 
    Kurragömma, leta specifika pinnar, hoppa i bäckar osv.
    Båda hundarna brukar vara ganska slutkörda efteråt.
  • JesusHchrist

Låter som att du skaffat dig en toy-dog, små hundar har generellt sett svårt att hålla tätt, de är avlade för att vara accessoarer i hög grad. Pröva skämt å sido att träna hunden gå på en kattlåda, många äldre väljer att rumsträna deras minihundar så de går i en låda just för att slippa att både hunden mår dåligt av att pissa inomhus som att ägaren blir frustrerad varje gång den går ut för att köpa mjölk. 

Svar på tråden Hund kissar inne när han lämnas ensam