• MikaTela88

Hund kissar inne när han lämnas ensam

Jag sliter snart av mig håret i ren förtvivlan.
    Jag tog för 2 år sen över en 5 årig hanhund, då var han inte rumsren och absolut inte när man lämnade honom ensam. Detta lyckades jag arbeta bort relativt (då var han rumsren 2-3 av 5 ggr typ) ett tag. Men sen blev jag arbetslös och gick hemma, och sen flyttade vi ihop med min pojkvän i hans hus.
    Här vägrar han absolut att acceptera att han lämnas själv, jag har verkligen försökt allt (är av tron att olika lärosätt passar olika hundar).
    Testat vara sträng, testat ignorera, testat lugnande/avstressande (tanke om det är att han stressar upp sig när han lämnas ensam), testat hormondämpande (om det har med revirtänk), har tänkt valp när jag lämnat, har försökt med skvättskydd, vi har prövat låta honom vara i hela huset/halva huset/ett rum tillsammans med lakan som luktar som oss och även hans egna snuttefilt....
    Han är fullt frisk och 7 år.

Fullt rumsren när vi är med och nätter.
    Vi kan lämna honom ensam i 5-10 min bara för att gå ut till garaget för att sen komma in och han har kissat.
    Han får alltid MASSOR med beröm när han har skött sig.
    Han får alltid gå kiss och bajspromenad innan han lämnas.

Kan påstå att det är verkligen inte roligt att ha hund som är 7 år gammal och inte kan lämnas ensam utan att han är ohygienisk.

Några tips???!

• Svar på tråden Hund kissar inne när han lämnas ensam
  • MikaTela88

#10 - Att jag gör skillnad är precis som jag skrev varför i första inlägget (olika djur lär in på olika vis precis som vi människor). När jag ignorerade för jag inte kunde korrigera direkt så blev situationen VÄRRE då började han även kissa inne när jag var hemma, när jag gick ut på balkongen och rökte osv osv.

Det jag är noga med är att inte gulla då jag har läst mycket att det förstärker hundens osäkerhet att något otäckt är på gång att ske.

• qenzo
    MikaTela88 skrev 2010-06-10 13:29:19 följande:
    #10 - Att jag gör skillnad är precis som jag skrev varför i första inlägget (olika djur lär in på olika vis precis som vi människor). När jag ignorerade för jag inte kunde korrigera direkt så blev situationen VÄRRE då började han även kissa inne när jag var hemma, när jag gick ut på balkongen och rökte osv osv.

Det jag är noga med är att inte gulla då jag har läst mycket att det förstärker hundens osäkerhet att något otäckt är på gång att ske.
    Vi kommer lite ur kurs här men, när du berömmer honom så vet DU varför han får beröm. Men hunden vet inte. Han ser sin förare glad och kanske lite uppspelt men vet inte varför.
    Det var därför jag undrade. Hundar lever för stunden och stunden är liksom redan över när du kommer hem och berömmer. Om du förstår vad jag menar? :)

Precis som du säger så förstärker man oftast hundens dåvarande sinnesbalans med gull och plutt. Praktexempel är ju småhundsägare som gärna lyfter sin hund i famnen då en större hund kommer fram.
    Jag pratar öht inte med min hund om han inte är sansad. OM jag inte tränar förstås. Då sker korrigering/beröm i enlighet med fel/rätt beteende.

Vad gäller ignorering så vet jag inte hur du menar riktigt. Att du inte "ser honom"? *r det så du menar? Isf kan du ju "se" hunden utan att titta/röra honom. Vilket inte blir en ignorans av hndens existens.

Fasen det är svårt att förklara i text... Börjar förstå varför många hundböcker är svåra att förstå :P
  • Impega

Kanske står någonstans i inläggen...

Men vad är det för ras? 

• MikaTela88

#13 - Han är en dvärgpinscher.

• solskina

Det handlar även om rutin, ha han i buren varje gång i två veckor så ser du snart en förändring.

Allt man provar kan man inte prova en gång och sedan ge upp. Hundar är rutin djur precis som oss.

• Impega

Fast får man ha hund i bur inomhus?

• solskina

Ja det får man när man har det tillfälligt.

Det finns regler på hur stor buren ska vara dok.

Och om jag förstått det är det tillfälligt TS är borta.

• Impega

Ok, är ganska säker på att man inte får det. Har för mig det fanns en länk angående det i en annantråd. Hinner dock inte leta ikväll.

• Lathundarna
    Impega skrev 2010-06-11 18:08:14 följande:
    Fast får man ha hund i bur inomhus?
    Nix. Går under burförvaring.
  • MikuAndSaraLi

Min hund är likadan. Fast han är bara 7 månader iofs.
    Han är helt rumsren så länge vi är hemma.
    Men är jag ute i bara 2 min så har han hävt ur sej en massa.
    Och jag brukar gå ut långpromenad med honom om jag vet att jag ska någonstans som kommer ta en stund.
    Då brukar han BOKSTAVLIGT talat stå och kissa i 5 min på samma ställe.
    Och så bajsar han 3-4 STOOORA högar. Tar två påsar på varje hög för att få med allt.
    Och ändå..
    När jag kommer hem möts jag av 2-3 lika stora bajshögar och en massa kisspölar - plus spyor som han ätit upp och så spytt upp igen och så ätit.. ja, du fattar..
    Börjar bli rent uppgiven. Ber till alla gudar jag känner till att denhär valptiden ska gå fort över.

Svar på tråden Hund kissar inne när han lämnas ensam