• GrönaDruvan

Hur kände ni, när ni slutade med andningslarmet?

Ska ha barn nr 2 om ca 3 veckor, och då ska andningslarmet vi har till sonen nu, användas till bebisen istället..
    Sonen är 15 mån..
    Han har aldrig haft problem med andningen på någo sätt, men ändå känns det lite jobbigt att ta bort det nu.
    Fast man kan ju inte ha larm på dom för evigt heller..

Hur kände ni första natten när erat barn sov utan larm och vid vilken ålder slutade ni med det?

• Svar på tråden Hur kände ni, när ni slutade med andningslarmet?
  • Mamaiia

Med risk för att låta burdus TS, men att ha andningslarm på ett barn som är en bit över året, och som dessutom aldrig haft minsta besvär på det området känns i min mening inte riktigt sunt.

Där ser man tydligt problematiken i hur dessa larm blir "beroendeframkallande", föräldrarnas kontrollbehov går över sunt förnuft. En av de största anledningarna till att barnläkare passar sig noga för att rekommendera dessa larm annat än då det verkligen är befogat.

Jag är inte alls någon motståndare till andningslarm. Jag kan mycket väl förstå att en del föräldrar vill ha larm på sina små spädisar, just under den period som risken för PSD är störst. Men en fullt frisk 15-månaders?

Vi har ett medicinskt larm (utskrivet av läkare) till vår dotter som idag är 5 och ½ månad. Hon föddes dock nästan 2 månader prematur, har fortfarande lite trånga luftvägar och har drabbats av livlöshetsattacker vid 3 tillfällen då det blivit blåljusambulans i ilfart till Astrid Lindgren.

Nu har dock inget hänt på drygt en månad, så vi känner att det på sikt är dags att avveckla larmet. I dagsläget har hon det bara nattetid (då vi själva sover), men det  händer även att vi glömmer att sätta igång det då man varit uppe efter blöjbyte, matning etc... Blir inte mer än att vi rycker på axlarna typ, "hoppsan, nu sov hon utan larm några timmar.." och då har vi ändå flertalet medicinska anledningar att ha ett larm.

Det låter, spontant, som att du skulle må bra av att släppa lite på kontrollen.
    Din lille pojk mår ju bra! Man kan inte ha dem övervakade hela livet "i fall att".

♥ Ljuvliga dotter E, född 2oo9-12-o8 ♥
  • GrönaDruvan
    Maaaaa skrev 2010-05-27 14:51:36 följande:
    Med risk för att låta burdus TS, men att ha andningslarm på ett barn som är en bit över året, och som dessutom aldrig haft minsta besvär på det området känns i min mening inte riktigt sunt.Där ser man tydligt problematiken i hur dessa larm blir "beroendeframkallande", föräldrarnas kontrollbehov går över sunt förnuft. En av de största anledningarna till att barnläkare passar sig noga för att rekommendera dessa larm annat än då det verkligen är befogat.Jag är inte alls någon motståndare till andningslarm. Jag kan mycket väl förstå att en del föräldrar vill ha larm på sina små spädisar, just under den period som risken för PSD är störst. Men en fullt frisk 15-månaders?Vi har ett medicinskt larm (utskrivet av läkare) till vår dotter som idag är 5 och ½ månad. Hon föddes dock nästan 2 månader prematur, har fortfarande lite trånga luftvägar och har drabbats av livlöshetsattacker vid 3 tillfällen då det blivit blåljusambulans i ilfart till Astrid Lindgren.Nu har dock inget hänt på drygt en månad, så vi känner att det på sikt är dags att avveckla larmet. I dagsläget har hon det bara nattetid (då vi själva sover), men det  händer även att vi glömmer att sätta igång det då man varit uppe efter blöjbyte, matning etc... Blir inte mer än att vi rycker på axlarna typ, "hoppsan, nu sov hon utan larm några timmar.." och då har vi ändå flertalet medicinska anledningar att ha ett larm.Det låter, spontant, som att du skulle må bra av att släppa lite på kontrollen.Din lille pojk mår ju bra! Man kan inte ha dem övervakade hela livet "i fall att".
    Tack för svar

Nu var det inte riktigt sådana här svar jag ville ha dock.
    Jag vet redan problematiken i detta. Det är svårt att sluta när man börjat, men jag kan också säga att detta andningslarm har fått mig att må så mycket bättre och jag har varit så mycket lugnare.
    Sonen sover utan larm när han sover borta eller i vagnen, det har hänt att vi glömt det någon natt, och egentligen är jag inte så orolig att sluta med det, men det är klart att det känns lite konstigt.
  • Vaniljkex

Vi tog oxa bort det ungerfar vid 15 manader. Da hade vi glomt satta pa det ett antal ganger mot slutet och inte heller haft med det nar vi varit pa semester eller vid helgbesok pa vart sommarstalle, sa det var valdigt odramatiskt for oss. Vart andningslarm var bara ett satt for oss att kunna sova lugnare om natterna, sa inga medicinska skal lag bakom, da hade det sakert varit jobbigare att ta bort det.

• Jordgubbssmak

Ojdå..15 månader. Jag sitter och letar trådar nu för att kolla upp lite när det verkar ok att sluta med larmet och jag trodde runt 6 månader nått..
    Är riskerna fortfarande uttalade upp till 15 månader? Någon som vet?

• Vaniljkex

Jag har for mig att risken for PSD ar storst mellan tva och sex manader, men man kan ju lika garna kan ha kvar det till bebisen blir for rorlig for det.

• Mylla

Jag tog bort det vid 8 resp 9 månader. Då kande jag mig då helt färdig med det där. Var inte ett dugg orolig längre.

• GrönaDruvan
    Jordgubbssmak skrev 2010-06-03 09:45:41 följande:
    Ojdå..15 månader. Jag sitter och letar trådar nu för att kolla upp lite när det verkar ok att sluta med larmet och jag trodde runt 6 månader nått..
    Är riskerna fortfarande uttalade upp till 15 månader? Någon som vet?
    Jo, efter 6 mån minskar psd väldigt mycket. Risken är störst vid 3-4 månader.
    Vid 15 mån behöver man inte alls andningslarm, men det har ju blivit så eftersom vi ändå har ett. Vi tänkte att vi använder det tills nästa bebis kommer nu i dagarna..
  • FinaFamiljen

För mig kändes det helt ok att ta bort det när vi gjorde det, både dottern och sonen var då 2 år gamla. Jag är helt på det klara med att många kallar mig neurotisk och knäpp, men dottern som också var prematur gjorde mig nojig. All övervakning som fanns på prematuravdelningen satte spår, och innan vi hade skaffat larmet hemma sov jag knappt. Sen blev ALLT lugnare. Jag satte en gräns på två år eftersom det då gått så långt att det bara är de riktigt konstiga fallen som kan hända. Har för mig att 80% av alla PSD-fall sker upp till sex månaders ålder, och i stort sett alla före ett års ålder. MEN, udda fall har rapporterats upp till i alla fall 1,5 års ålder. Så 2 år blev en bra gräns för mig, efter det är det verkligen så udda att man ALDRIG kan sluta om man inte kan sluta då.

Sonen föddes när dottern var drygt 1,5 okorrigerat. Planen var att han då skulle få överta larmet, men maken såg att jag inte var redo och föreslog att vi skulle köpa ett till larm för att jag skulle få känna mig ok med att ta bort det när vi väl gjorde så. Det gjorde STOR skillnad för mig. Så båda har slutat på sin 2-årsdag, och då har jag varit förberedd och redo. Nu väntar vi på nummer tre, och när h*n kommer i sommar kommer larmet på igen. H*n kommer också få ha det till 2 års ålder.

Klart larmet är vettigast när de är små, men larmet gör mycket. ÄR man nojig och blir lugnare av larmet, så why not? Det skadar ju ingen.

• Candra

Jag kan förstå oron även om vi aldrig haft nåt andningslarm, önskade dock många gånger att vi haft det Dottern har aldrig haft några problem, däremot jag som haft svårt att slappna av Obestämd
    Var framför allt första halvåret och petade på henne lite då och då under natten, kalla mig gärna galen, men jag tror många mammor är likadana
    Tror däremot att du kan vara lugn, har det dessutom aldrig varit några problem så tycker jag inte att du har någon anledning att oroa dig.

• Burberry

Sov nog helt bra första natten, ingen dramatik alls Tog bort larmen först vid 14 månader, då jag sålde ena larmet. Orsaken att vi använt det så länge var mest vana, nog visste jag att det inte behövdes så länge, men var enkelt ha kvar det när vi nu ändå hade dem.. Och tryggt kändes det de gånger de var dunderförkylda.

Ja, jag har tvillingar & Nej, jag tycker inte det är det minsta jobbigt
  • Blinkaa

Oj, jag visste inte ens att man hade larm om man inte hade problem! Jag har mina båda flickor som är födda i prematur o då fick vi lära oss att ta bort alla larm så fort som möjligt för att inte vi föräldrar ska bli beroende av dom och för att vi ska lära känna igen alla signaler som våra barn sänder ut o att vi ska lita på dom och vår egen förmåga att läsa av våra barn..
    Får jag fråga varför och hur det kommer sig från början att ni köpte larm? Jag menar inte att kritisera nu utan är bara väldigt förvånad att man har ett larm om man inte har ett sjukt barn..

TS Jag förstår att du känner att det är jobbigt att ta bort det, jag har gått igenom ångest för varje sak vi har tagit bort... Men sen när vi såg hur bra allt gick så kommer det så mycket glädje o frihetskänsla av att vara utan :)

Lycka till!

Carpe Diem
  • Burberry
    Blinkaa skrev 2010-07-07 20:11:19 följande:
    Oj, jag visste inte ens att man hade larm om man inte hade problem! Jag har mina båda flickor som är födda i prematur o då fick vi lära oss att ta bort alla larm så fort som möjligt för att inte vi föräldrar ska bli beroende av dom och för att vi ska lära känna igen alla signaler som våra barn sänder ut o att vi ska lita på dom och vår egen förmåga att läsa av våra barn..
    Får jag fråga varför och hur det kommer sig från början att ni köpte larm? Jag menar inte att kritisera nu utan är bara väldigt förvånad att man har ett larm om man inte har ett sjukt barn..

TS Jag förstår att du känner att det är jobbigt att ta bort det, jag har gått igenom ångest för varje sak vi har tagit bort... Men sen när vi såg hur bra allt gick så kommer det så mycket glädje o frihetskänsla av att vara utan :)

Lycka till!
    För vår del var det vilkor att vi hade larm hemma, för att vi skulle få ta hem våra prematurer från neo. Dottern hade haft några andningsuppehåll på sjukhuset, sonen inga. Jag hade kunnat ta bort dem när åldern motsvarat  6 månader, men varken jag eller vården såg nu någon orsak till det heller, det är ju liksom inte skadligt att ha längre. Vad larm har att göra med att läsa av barn förstår jag nu inte riktigt, eller att känna signaler, larmet är ju bara till för att alarmera om barnet slutar andas.
  • Blinkaa
    Burberry skrev 2010-07-07 20:18:37 följande:
    För vår del var det vilkor att vi hade larm hemma, för att vi skulle få ta hem våra prematurer från neo. Dottern hade haft några andningsuppehåll på sjukhuset, sonen inga. Jag hade kunnat ta bort dem när åldern motsvarat  6 månader, men varken jag eller vården såg nu någon orsak till det heller, det är ju liksom inte skadligt att ha längre. Vad larm har att göra med att läsa av barn förstår jag nu inte riktigt, eller att känna signaler, larmet är ju bara till för att alarmera om barnet slutar andas.
    Men om du har prematur då finns det väll en anledning? Jag är förvånad över att man köper ett larm till en helt frisk bebis... Vi hade larm till vår dotter som hade otroligt svåra apneér tills hon var två år.. Finns ingen anledning att ta bort det vid 1,5 år då så klart.. Känns som att du missförstod mig lite nu. Man ska ha hjälp så länge man behöver.. Men varför har man när det inte finns anledning? Vad som kan hända om du har larm längre än vad som är nödvändigt är att man som förälder kan litar mera på maskinen än på sig själv för att man är så rädd om sitt lilla barn o man är rädd att något ska hända som man själv inte hinner uppfatta. Nu menade jag när jag skrev om signaler från barnet allmänt alla larm vi har haft larm för allt inte bara andningen.. Hoppas du förstod mig bättre :)
    Carpe Diem
  • Burberry
    Blinkaa skrev 2010-07-07 20:44:28 följande:
    Men om du har prematur då finns det väll en anledning? Jag är förvånad över att man köper ett larm till en helt frisk bebis... Vi hade larm till vår dotter som hade otroligt svåra apneér tills hon var två år.. Finns ingen anledning att ta bort det vid 1,5 år då så klart.. Känns som att du missförstod mig lite nu. Man ska ha hjälp så länge man behöver.. Men varför har man när det inte finns anledning? Vad som kan hända om du har larm längre än vad som är nödvändigt är att man som förälder kan litar mera på maskinen än på sig själv för att man är så rädd om sitt lilla barn o man är rädd att något ska hända som man själv inte hinner uppfatta. Nu menade jag när jag skrev om signaler från barnet allmänt alla larm vi har haft larm för allt inte bara andningen.. Hoppas du förstod mig bättre :)
    Jag förstod nog ungefär hur du menade, men jag tyckte det var fel av dig att komma in i tråden och tycka det var konstigt ts och andra har larm utan att ha problem. Jag tycker det är ett fullgott skäl t.ex att ha larm ifall man vet man annars skulle vakna med jämna mellanrum för att kolla om bebisen andas. Och med mitt exempel om varför vi har larm ville jag belysa att fast barnet är friskt nu, så kan det ändå finnas en bakgrund till att det tidigare behövts larm, vilket man sällan skriver ut.
  • Blinkaa
    Burberry skrev 2010-07-08 02:53:54 följande:
    Jag förstod nog ungefär hur du menade, men jag tyckte det var fel av dig att komma in i tråden och tycka det var konstigt ts och andra har larm utan att ha problem. Jag tycker det är ett fullgott skäl t.ex att ha larm ifall man vet man annars skulle vakna med jämna mellanrum för att kolla om bebisen andas. Och med mitt exempel om varför vi har larm ville jag belysa att fast barnet är friskt nu, så kan det ändå finnas en bakgrund till att det tidigare behövts larm, vilket man sällan skriver ut.

Varför tycker du att det var fel att jag kommer in i tråden o undrar över det? Att jag undrar är inte att jag ger kritik eller hur? Och jag undrar verkligen över det! Jag blev väldigt förvånad.  Larm skrivs inte ut sällan, har man behov när man åker hem så får man ett larm utskrivet och behöver man inte så får man inget utskrivet. De är väll inga konstigheter med det. Jag förstår inte vad du menar med det..
    Jag vill bara förstå eftersom att jag väntar min tredje som jag ber o hoppas inte ska bli prematur och jag vill så långt bort från alla hjälpmedel som möjligt om jag inte behöver dom o därför förstod jag inte varför man väljer det. Okej om man gör det för att man vaknar o är orolig men jag har i så fall missat att TS kände så.. Såg inte det i inledningen. Men om det bara var TS som kände så men det är så många så min fundering är vad är det som gör att så många föräldrar till friska barn väljer att ha andningslarm? Har jag missat något? Är det större chans att våra barn ska sluta andas än barn för 5-10 år sedan? Vet ni nått som jag inte vet?

Det var mina funderingar och inte som du vände dom att jag kom in o kritiserade!

Carpe Diem
Svar på tråden Hur kände ni, när ni slutade med andningslarmet?