Maaaaa skrev 2010-05-27 14:51:36 följande:
Med risk för att låta burdus TS, men att ha andningslarm på ett barn som är en bit över året, och som dessutom aldrig haft minsta besvär på det området känns i min mening inte riktigt sunt.Där ser man tydligt problematiken i hur dessa larm blir "beroendeframkallande", föräldrarnas kontrollbehov går över sunt förnuft. En av de största anledningarna till att barnläkare passar sig noga för att rekommendera dessa larm annat än då det verkligen är befogat.Jag är inte alls någon motståndare till andningslarm. Jag kan mycket väl förstå att en del föräldrar vill ha larm på sina små spädisar, just under den period som risken för PSD är störst. Men en fullt frisk 15-månaders?Vi har ett medicinskt larm (utskrivet av läkare) till vår dotter som idag är 5 och ½ månad. Hon föddes dock nästan 2 månader prematur, har fortfarande lite trånga luftvägar och har drabbats av livlöshetsattacker vid 3 tillfällen då det blivit blåljusambulans i ilfart till Astrid
Lindgren.Nu har dock inget hänt på drygt en månad, så vi känner att det på sikt är dags att avveckla larmet. I dagsläget har hon det bara nattetid (då vi själva sover), men det händer även att vi glömmer att sätta igång det då man varit uppe efter blöjbyte, matning etc... Blir inte mer än att vi rycker på axlarna typ, "hoppsan, nu sov hon utan larm några timmar.." och då har vi ändå flertalet medicinska anledningar att ha ett larm.Det låter, spontant, som att du skulle må bra av att släppa lite på kontrollen.Din lille pojk mår ju bra! Man kan inte ha dem övervakade hela livet "i fall att".
Tack för svar
Nu var det inte riktigt sådana här svar jag ville ha dock.
Jag vet redan problematiken i detta. Det är svårt att sluta när man börjat, men jag kan också säga att detta andningslarm har fått mig att må så mycket bättre och jag har varit så mycket lugnare.
Sonen sover utan larm när han sover borta eller i vagnen, det har hänt att vi glömt det någon natt, och egentligen är jag inte så orolig att sluta med det, men det är klart att det känns lite konstigt.