Blinkaa skrev 2010-07-07 20:11:19 följande:
Oj, jag visste inte ens att man hade larm om man inte hade problem! Jag har mina båda flickor som är födda i prematur o då fick vi lära oss att ta bort alla larm så fort som möjligt för att inte vi föräldrar ska bli beroende av dom och för att vi ska lära känna igen alla signaler som våra barn sänder ut o att vi ska lita på dom och vår egen förmåga att läsa av våra barn..
Får jag fråga varför och hur det kommer sig från början att ni köpte larm? Jag menar inte att kritisera nu utan är bara väldigt förvånad att man har ett larm om man inte har ett sjukt barn..
TS Jag förstår att du känner att det är jobbigt att ta bort det, jag har gått igenom ångest för varje sak vi har tagit bort... Men sen när vi såg hur bra allt gick så kommer det så mycket glädje o frihetskänsla av att vara utan :)
Lycka till!
För vår del var det vilkor att vi hade larm hemma, för att vi skulle få ta hem våra prematurer från neo. Dottern hade haft några andningsuppehåll på sjukhuset, sonen inga. Jag hade kunnat ta bort dem när åldern motsvarat 6 månader, men varken jag eller vården såg nu någon orsak till det heller, det är ju liksom inte skadligt att ha längre. Vad larm har att göra med att läsa av barn förstår jag nu inte riktigt, eller att känna signaler, larmet är ju bara till för att alarmera om barnet slutar andas.