• Utlandsboende

Paris med 3 bar under fem.

Hej.

Vi bor på Malta och vart här i 3.5 år. Innan dess bodde vi i London i 4 år. För ett par dagar sen fick min man ett jobberbjudande, eller snarare förflyttning inom nuvarande företaget, till en tjänst som är stationerad i Paris!

Vi va på semester i Paris för ett par år sen och förälskade oss totalt i staden. Vi bodde bara runt hörnet från svenska kyrkan och skolan och älskar verkligen det området. Skulle därför försöka bo därirunt. Min mans jobb ligger på, Rue de Bérite. Nu har hans arbetsgivare satt bollens i hans händer, han har bett oss att återkomma med hur mycket lön min man vill ha. Naturligtvis finns det ett tak, men vi har ju ingen aning om vad det kostar i Paris!

Nu har jag lite frågor och hoppas att någon kan hjälpa mig med dom.

Vad behöver man tjäna för att kunna leva bra i Paris (vi har det väldigt bra idag så vi vill inte 'byta ner oss')

1.Vad kostar maten?
    2.Vad kostar det att ha barnvakt?
    3.Hur fungerar det med att hyra lägenhet? Hur mycket deposit måste man lägga?
    Vad kostar det ungefär? Vi behöver ha en lägenhet med 3 sovrum.
    Några bra söka-bostad-sidor? 
    4. Vad ligger el och vatten på?
    5. Inkomstskatt?
    6.Behöver man bil? Är det bra att cykla i Paris?
    7. Ikea? Vi kommer behöva köpa möbler, finns det andra bra ställen?
    8. Något annat som vi bör tänka på?

Tack på förhand,
    Therese

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 08:12
    det ska naturligtvis stå barn och inte bar...

• Svar på tråden Paris med 3 bar under fem.
  • Laurentia

Jag har svarat delvis pa en del av dina fragor i den andra traden du skrivit i, gallande lagenheter och soka-bostadssajter. Vad galler inkomst, sa ligger medelinkomsten for franska hushall pa 3000 ? i manaden fore skatt. for att tillhora de 90% mest valbestallda sa behover man for en familj med tre barn ha en total inkomst pa 6000 ? i manaden fore skatt. Naturligtvis har man det bra aven med en nagot lagre lon, sarskilt om man inte behover betala for barnomsorg. Inkomstskatten bestar av tva delar: dels dras runt 20 % direkt fran lonen (sociala avgifter, charges sociales pa franska), dels betalar man ren inkomstskatt till foljd av deklarationen. Skattesatsen for ensamstaende eller par utan barn ligger nara den svenska, men i och med att systemet ar familjebaserat sa betalar man mindre skatt ju fler man forsorjer. Med tre barn och en medfoljande utan jobb blir skatten nog ratt lag aven om man tjanar bra (forutom de forsta 20 % som alla betalar). Om du pratar om barnvakt som i en 18-aring som tar hand om barnen en kvall, sa skulle jag gissa att du far ge runt 7-8 ? i timmen. Om du pratar om en barnflicka for regelbunden barnpassning, sa betalar vi fransk minimilon pa strax under 9 ? i timmen (hennes lon innan skatt) och arbetsgivaravgifter pa det, vilket totalt blir ungefar 15 ? i timmen. Kostnaden for barnomsorg ar avdragsgill upp till ett visst belopp, men det forutsatter forstas att man skattar i Frankrike. Bil ar inte nodvandigt inne i Paris, men bra om man vill gora utflykter utanfor stadsgransen. Att cykla ar trevligt, men aningen farligt. Inget jag skulle gora med barn. Det basta transportmedlet ar metron, eller mojligen buss om man inte behover byta. IKEA ar okej. Kvaliten ar bra om man jamfor med andra kedjor i samma prisklass.

• Utlandsboende

tack för ditt svar. alltid svårt när man ska flytta till nytt land (inte säker på om det blir så än, men vi får se...)!

• MrsCinderella

Hej!
    jag och min man bor i Paris med vara barn, nära Svenska kyrkan. Jag kan inte svara sa bra pa dina fragor, haller med om att man inte behover bil i Paris. Om du hamnar i 17:e arr sa hor av dig sa kan vi motas! 

mrsC

Svar på tråden Paris med 3 bar under fem.