• Laurentia

Paris med 3 bar under fem.

Jag har svarat delvis pa en del av dina fragor i den andra traden du skrivit i, gallande lagenheter och soka-bostadssajter. Vad galler inkomst, sa ligger medelinkomsten for franska hushall pa 3000 ? i manaden fore skatt. for att tillhora de 90% mest valbestallda sa behover man for en familj med tre barn ha en total inkomst pa 6000 ? i manaden fore skatt. Naturligtvis har man det bra aven med en nagot lagre lon, sarskilt om man inte behover betala for barnomsorg. Inkomstskatten bestar av tva delar: dels dras runt 20 % direkt fran lonen (sociala avgifter, charges sociales pa franska), dels betalar man ren inkomstskatt till foljd av deklarationen. Skattesatsen for ensamstaende eller par utan barn ligger nara den svenska, men i och med att systemet ar familjebaserat sa betalar man mindre skatt ju fler man forsorjer. Med tre barn och en medfoljande utan jobb blir skatten nog ratt lag aven om man tjanar bra (forutom de forsta 20 % som alla betalar). Om du pratar om barnvakt som i en 18-aring som tar hand om barnen en kvall, sa skulle jag gissa att du far ge runt 7-8 ? i timmen. Om du pratar om en barnflicka for regelbunden barnpassning, sa betalar vi fransk minimilon pa strax under 9 ? i timmen (hennes lon innan skatt) och arbetsgivaravgifter pa det, vilket totalt blir ungefar 15 ? i timmen. Kostnaden for barnomsorg ar avdragsgill upp till ett visst belopp, men det forutsatter forstas att man skattar i Frankrike. Bil ar inte nodvandigt inne i Paris, men bra om man vill gora utflykter utanfor stadsgransen. Att cykla ar trevligt, men aningen farligt. Inget jag skulle gora med barn. Det basta transportmedlet ar metron, eller mojligen buss om man inte behover byta. IKEA ar okej. Kvaliten ar bra om man jamfor med andra kedjor i samma prisklass.

Svar på tråden Paris med 3 bar under fem.