• Fia 74

Vi har besegrat molluskerna!!! Tips i tråden.

Jippi - molluskerna är borta! Min pojke har haft mollusker sedan i januari och dom började sprida sig på allvar i mars. Då fick jag nog och började surfa efter tips om hur man blir av med dom. Från sjukvårdens håll fick man enbart veta att det var bara att vänta ut denna virusinfektion som kan hålla i sig i 6 månader till ca 2 år!!!. Dom alternativa metoderna som finns berättade om i olika trådar från strävsamma föräldrar till små molluskbarn är tex: Teatreeolja, antiseptisk tvål, skrapning/klämning, olika dyra homeopatmediciner, bakteriedödande salva mm, listan är låååång. 

Jag hittade dock någon som tipsade om zinkplåster och alsolsprit, det lät enkelt (och billigt), så jag började med att klistra ett litet bit plåster på varje mollusk (typ 100 st) och lät dom sitta i några dagar. När jag tog bort plåstren så följde vissa av molluskernas "innanmäte" med, då gnuggade jag varje mollusk med alsolsprit på en bomullstuss. Tyvärr så kunde jag inte fortsätta med plåstren för min pojke har lite eksemhud och fick lite röda utslag runt plåstren. MEN molluskerna verkade ha fått en riktig knockout av plåstren för vissa av dom skrumpnade ihop och försvann. Så jag fortsatte med alsolsprit och bomull morgon och kväll - och nu är dom borta!!! Från att jag satte dit plåstren så tog det bara en månad - succé!!!
    Tekniken är enkel - jag gnuggade varje mollusk med alsolindränkt bomull. Ibland (om mollusken var "mogen") så pluppade den gulvita molluskpluppen ut bara genom att gnugga den. Vissa mollusker vara torkade ut och försvann. 
    Så till alla er som tampas med molluskerna - testa detta. Det är inte alls så jobbigt och funkade jättebra för oss. Det är möjligt att zinkplåstren är överflödiga - jag tyckte att enbart alsolspriten funkade jättebra.
    Lycka till!
  • Svar på tråden Vi har besegrat molluskerna!!! Tips i tråden.
  • MrsP79
    Scruffy skrev 2013-12-28 09:21:47 följande:
    Dottern hade mollusker för några år sedas. Tror det var hör som jag läste om att stryka över dem med potatismjöl morgon och kväll. Det torkade ut dem och dem försvann ganska fort.

Tack för tipset!
  • camelCase

Åh vad glad jag är att jag såg denna tråd!

Ett av mina barn har stora problem med mollusker och vi har verkligen fått NOLL hjälp från VC.

Men nu ska det handlas på Apoteket!

• camelCase
    Spana skrev 2013-12-28 09:35:36 följande:

kikar in i tråden. Har ett barn med eksem och läkaren sa att mollusker älskar eksem. Får jag undan dem så minskar molluskerna verkar det som. Smörjer lite med kortisonsalva då och då. Hon har inga mängder, men gör ibland ont, och jag tycker att det verkar lindra.

Ska dock lägga in denna tråd i mina favoriter. Bra med en massa tips och råd.

Detta känner jag såå igen! Min stackars unges knäveck ser ut som fan pga mollusker blandat med eksem. Barnet kliar, det blir infekterat, och sen svider det så att hon gråter när vi smörjer in. Så synd om henne!
  • syskonsförsök

Ja kusinen har eksem i knävecken och molluskerna har verkligen fått fäste där.. Extremt många just i det området, stora och taggiga nästan.. Så i det fallet är det nog bra att bli av med eksemet först.

• LellleLellle

Min son hade många mollusker på undersidan av armen och sidan av bålen. Eftersom de spred sig snabbt ville jag verkligen försöka göra något åt dem. Vi tejpade varje mollusk för sig, en liten tejpbit på varje, med Micropore tejp från Apoteket. Det var ett väldigt pill och jag gjorde om proceduren varje kväll. Men en efter en torkade mollyskerna ut och försvann sedan helt. Vissa av dem blev röda och irriterade under tiden jag tejpade men inte så att sonen verkade lida nämnvärt av det.

• daxförnästa

Min dotter hade runt 150st på bålen o armen. Hon fick massor pga att hon har atopiskt eksem. Tio månader tog det från utbrott tills de var borta. Testade Teatreeolja, zink o alsolsprit. Det som funkade bäst var att hon badade riktigt länge så de blev mjuka, sen borsta lite på dem med handduken o sen skölja bort. Solen o allt badade i sommar gjorde också susen. De ser ut som mogna finnar när de är påväg bort. Jag klämde ut de vita var efter de mognat väldigt enkelt efter ett långt bad. De som jag klämde läkte finare än de jag lät vara. De som jag ej klämde gav en liten ärrbildning i form av en liten grop/hål i huden.

• Lilla Fjun

Sparar tråden. Zinkpasta lät intressant istället för plåster då vår enda mollusk sitter i ansiktet.

• Clanica

Jag baddade endast med alsolsprit. Varje kväll innan läggning och på helgerna även på morgonen. Behövde inte göra sönder molluskerna , de torkade ut och försvann ändå efter någon /några veckor!

• Lilla Fjun

På söndag har vi hållit på i tre veckor och inget verkar hända men mollusken är ju ganska "färsk" han har bara haft den Max 2 mån. Kanske inte går att behandla då??

• Malawi

För oss håller asolspriten molluskerna i "schack". Jag torkar rent i området med mollusker och glömmer jag det i några dagar så kommer det massa sm mollusker, men dem försvinner när jag kommer ihåg asolspriten igen.

Smörjer med kortison mot klådan, klias de sönder blir det också fler.

• Lilla Fjun
    syskonsförsök skrev 2014-03-20 21:23:42 följande:
    Det ska funka Lilla Fjun. Jag tog sonens nästan direkt jag såg dom..

Jag ger inte upp!! Tänker att även om mollusken kanske inte botas så kanske jag förhindrar smittspridning i alla fall. Vet inte om något är på gång men mollusken är mindre än tidigare
  • miqkaela

Min dotter hade mollusker i 1,5 år innan dom försvann. Baddade med alsolsprit morgon och kväll.

• Spana

Vi kör nu lite mildison på molluskerna.
    De blir bättre på bara några dagar.
    Vi har salvan pga eksem, men jag testade lite utan eksem, och det verkar lindra ändå!

• Palestrina

Puffar den här tråden lite eftersom mitt ena barn (eksembarn) har fått mollusker. Några skriver om "mogna" mollusker - hur ser de ut när de är mogna?

• MrsP79
    Palestrina skrev 2014-06-24 22:44:24 följande:

Puffar den här tråden lite eftersom mitt ena barn (eksembarn) har fått mollusker. Några skriver om "mogna" mollusker - hur ser de ut när de är mogna?

Jag skulle säga att de ser ut nästan som finnar, fast mer runda liksom och inte så gula.
  • ako75

Vi besegrade sonens kanske hundra mollusker med microcidsalva. Vi smorde varje kväll (sved inte alls, utan smärtfritt) i tre veckor utan att det hände så mycket o sen försvann de bara i ett nafs inom ytterligare en vecka. Microcid är receptfritt o egentligen avsett för svinkoppor hos barn.

Svar på tråden Vi har besegrat molluskerna!!! Tips i tråden.