• Fia 74

Vi har besegrat molluskerna!!! Tips i tråden.

Jippi - molluskerna är borta! Min pojke har haft mollusker sedan i januari och dom började sprida sig på allvar i mars. Då fick jag nog och började surfa efter tips om hur man blir av med dom. Från sjukvårdens håll fick man enbart veta att det var bara att vänta ut denna virusinfektion som kan hålla i sig i 6 månader till ca 2 år!!!. Dom alternativa metoderna som finns berättade om i olika trådar från strävsamma föräldrar till små molluskbarn är tex: Teatreeolja, antiseptisk tvål, skrapning/klämning, olika dyra homeopatmediciner, bakteriedödande salva mm, listan är låååång. 

Jag hittade dock någon som tipsade om zinkplåster och alsolsprit, det lät enkelt (och billigt), så jag började med att klistra ett litet bit plåster på varje mollusk (typ 100 st) och lät dom sitta i några dagar. När jag tog bort plåstren så följde vissa av molluskernas "innanmäte" med, då gnuggade jag varje mollusk med alsolsprit på en bomullstuss. Tyvärr så kunde jag inte fortsätta med plåstren för min pojke har lite eksemhud och fick lite röda utslag runt plåstren. MEN molluskerna verkade ha fått en riktig knockout av plåstren för vissa av dom skrumpnade ihop och försvann. Så jag fortsatte med alsolsprit och bomull morgon och kväll - och nu är dom borta!!! Från att jag satte dit plåstren så tog det bara en månad - succé!!!
    Tekniken är enkel - jag gnuggade varje mollusk med alsolindränkt bomull. Ibland (om mollusken var "mogen") så pluppade den gulvita molluskpluppen ut bara genom att gnugga den. Vissa mollusker vara torkade ut och försvann. 
    Så till alla er som tampas med molluskerna - testa detta. Det är inte alls så jobbigt och funkade jättebra för oss. Det är möjligt att zinkplåstren är överflödiga - jag tyckte att enbart alsolspriten funkade jättebra.
    Lycka till!
  • Svar på tråden Vi har besegrat molluskerna!!! Tips i tråden.
  • syskonsförsök

Inget svar i tråden MEN om det finns någon annan förälder som googlar på hur man får bort mulligare så vill jag ändå bara berätta att här är alla sonens mollusker borta nu. Han tålde inte heller zinkplåster så jag körde med alsolspritsgnugg morgon och kväll och sen alsolsprit och zinkpasta på molluskerna på kvällen. Dom torkade ut direkt och huden är alldeles slät :) Ett mycket lyckat resultat!

• KÄ79

Lite nyfiken men vad hette det preparetet som läkaren skrev ut?! Tacksam för svar!

• MrsP79

Ska prova alsolsprit och zinkplåster. Mitt barn hade jättemånga och stora, en del blev infekterade och hen hade svårt att sitta. Ingen hjälp från sjukvården. Det tog ca 7-8 månader innan dom försvann. Nu har mitt andra barn fått, några i ansiktet, blev därför jätteglad när jag hittade den här tråden. Undrar också vad det där preparatet hette, och varför skriver inte läkarna ut det?

• syskonsförsök
    MrsP79 skrev 2013-12-25 23:17:04 följande:
    Ska prova alsolsprit och zinkplåster. Mitt barn hade jättemånga och stora, en del blev infekterade och hen hade svårt att sitta. Ingen hjälp från sjukvården. Det tog ca 7-8 månader innan dom försvann. Nu har mitt andra barn fått, några i ansiktet, blev därför jätteglad när jag hittade den här tråden. Undrar också vad det där preparatet hette, och varför skriver inte läkarna ut det?
    Prova alsolsprit.. Dra med en rejält blöt bomullstuss (med alsolsprit) över mollusken så det går sönder och det vita i den försvinner. Det blöder rejält då. Badda med alsolsprit tills blödningen minskar/upphör och se till att hålla god handhygien under tiden samt runt om mollusken. Zinkplåster använde jag ju i början men sen struntade jag i det då sonen var överkänslig på nåt sätt. Och det gick lika bra det. Dom försvann allihop.
  • MrsP79
    syskonsförsök skrev 2013-12-27 20:44:42 följande:
    Prova alsolsprit.. Dra med en rejält blöt bomullstuss (med alsolsprit) över mollusken så det går sönder och det vita i den försvinner. Det blöder rejält då. Badda med alsolsprit tills blödningen minskar/upphör och se till att hålla god handhygien under tiden samt runt om mollusken. Zinkplåster använde jag ju i början men sen struntade jag i det då sonen var överkänslig på nåt sätt. Och det gick lika bra det. Dom försvann allihop.

Tack så mycket! Mitt barn är rädd att det ska göra ont, köpte alsolsprit idag men har inte hunnit prova. Gjorde det ont på din son?
  • Scruffy

Dottern hade mollusker för några år sedas. Tror det var hör som jag läste om att stryka över dem med potatismjöl morgon och kväll. Det torkade ut dem och dem försvann ganska fort.

• syskonsförsök

MrsP79: det gjorde det garanterat inte. Han var 2 år och låg i soffan och kollade på film under tiden. Molluskerna satt på undersidan av armen och på sidan av bålen. Han höll upp sin arm och lät mig dra över molluskerna på kvällen. Tror säkert det var lite obehagligt på vissa ställen men inte smärtsamt. Värre att klämma dom då tänkte jag eftersom man nyper i huden. Nu räcker det att dra med bomullstussen ovanpå.

• Spana

kikar in i tråden. Har ett barn med eksem och läkaren sa att mollusker älskar eksem. Får jag undan dem så minskar molluskerna verkar det som. Smörjer lite med kortisonsalva då och då. Hon har inga mängder, men gör ibland ont, och jag tycker att det verkar lindra.

Ska dock lägga in denna tråd i mina favoriter. Bra med en massa tips och råd.

Svar på tråden Vi har besegrat molluskerna!!! Tips i tråden.