15 år och gravid
Förra söndagen gjorde jag ett graviditetstest då jag misstänkt att jag möjligtvis kunde vara gravid... testet vissade positivit och nu står jag inför ett av dom största besluten i mitt liv, och det beslutet ska jag ta som 15åring och det är ett beslut som inte bara påverkar mig själv och mitt liv utan även min pojkvän och hans familj + det isåfall ev. barnet.Jag fyllde 15 år i januari och går sista terminen i 8:an. Min pojkvän är lika gammal som mig och vi har varit tillsammans i snart 8 månader och har precis fått reda på att jag är gravid. Han säger att han stöttar mig oavsett vad men att han helst vill behålla det då han inte riktigt klarar av det här med en abort av något som kommer bli hans son/dotter och där håller jag med honom, helst av allt skulle jag vilja behålla det, men hur ska jag som 15 åring klara av det? När det gäller mogenhet och att ta hand om barnet; sena nätter, blöjbyttning, mat, o.s.v. så vet jag att vi skulle fixa det men ett barn innebär ju så mycket mer än det. Det är boende, skola och ekonomi och sen kommer jag missa så mycket i livet, inte kunna göra allt som mina jämnåriga kompisar kan. Dock ser jag inte det som ett problem då jag aldrig varit den som vill festa och hålla på så varje helg. Att välja mellan fest och att vara hemma med mitt barn är inget svårt val och som min pojkväns mamma sa när vi snackade om det (hon var själv under 20 när hon fick sitt första barn) så allt sånt kan jag göra, men det blir bara lite senare i livet.
Det egentligen största problemet just nu är min skola. Då jag går sista terminen i 8:an och inte skulle hinna gå ut hela nian innan barnet föds. Hur ska jag göra med det? Vad finns det egentligen för alternativ?
Sen är det ju allt med boende och ekonomi. Boende och så är redan fixat tack vare min pojkväns uderbara mamma. Men ekonomin..? Vad kan man egentlign få för stöd av soc?
Det är så många frågor just nu i mitt huvud och min pojkväns mamma har sagt att vi ska bestämma oss inom en vecka för annars kommer vi bara dra ut på det och då kanske det blir för sent för att göra abort om vi nu skulle välja det. Så nu har vi en vecka på oss att ta ett av våra största beslut... ett beslut som egentligen inte borde tas som 15 åring..