15 år och gravid
Grattis till graviditeten!
Jag blev gravid när jag var 14 år och det var inte lätt. Det var även försent för abort, jag var i v.23. Så jag hade inte så många val än att behålla barnet eller att ev.adoptera bort det. Valet var ju ganska självklart, jag valde att behålla barnet. Hon är nu snart tre år och jag är 18 om två veckor. Det har varit en tuff resa, men jag är ändå så glad att jag fått uppleva detta. Min dotter är det bästa som hänt mig!
Jag har fått bo hemma hela tiden fram till nu. Min mamma, mormor, pappa och övrig familj har hjälpt mig ekonomiskt. Det har inte varit några problem med det, även fast det ibland varit påfrestande för mig att bo hemma hos min mamma med min dotter. Man känner sig lite ivägen och så, även fast det är mitt hem.
Jag har varit i kontakt med soc en gång för ca. två månader sen och då frågade jag om försörjningsstöd och hjälp till en lägenhet. Men jag fick ett blankt nej! Jag fick inget alls, eftersom att jag inte har giltliga skäl. Det var tråkigt och ett jobbigt besked, men jag kan inget göra. Jag tror att det är olika från kommun till kommun om dom hjälper till med försörjningsstöd eller ej.. Kolla upp med din kommun om dem är villiga att hjälpa dig/er.
Hoppas du kommer fram till ett beslut som är bra för dig och din familj! Det är inte lätt, det förstår jag. LYCKA TILL!