• DenNamnbitne

Katt eller hund?

Vilket djur föredrar du? Jag har inget husdjur men tycker att både hundar och katter kan vara trevliga. Jag har dock väldigt stor respekt för hundar då jag ständigt får akta mig för arga sådana. En gång stötte jag på en lömsk katt, men det var några år sedan. Jag följde ett par andra diskussioner. I den ena ondgjorde sig några över hundbajs och i den andra över kattkiss och kattbajs. Jag tycker att det känns lite överdrivet på många sätt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Katt eller hund?
  • Tingstedt

Katter såklart! Jag tycker inte att det är något fel med hundar, men katter vinner alltid hos mig :)

• Lillsnufflan

Jag har haft både hund och katt men jag är nog lite mer förtjust i katter. Jag gillar att de är så självständiga, de är coolare helt enkelt. Men det är roligt att ha hund, man kan ju hitta på så mycket skojigt med dem.

• tamate
    Kinya skrev 2010-04-04 10:12:46 följande:
    Jag tycker ju att det är tvärtom. En katt tyr sig verkligen till människor den känner medan en hund älskar alla.
    det stämmer med vissa raser men man ser så gott som alltid vem som är favoriten när det gäller en hund. som här hemma så älskar taxen alla men hon har sedan hon var valp haft ett gott öga för min make, och då var det eg jag som köpte henne. njuffen vi har är min och det märks för när hela familjen är ute är det mig hon går och lägger sig hos fastän hon älskar hela familjen.
    hade en tax och en njuffe när jag var ung och när jag åkte till usa i 9 mån så berättade min mor att båda hundarna satt och tittade ut på vägen varje dag, och då var det ändå sociala hundar som älskade alla.
    så det beror helt på hundarna men dom flesta hundar har en som dom följer annorlunda än alla andra.
    jag har haft många katter men inte märkt någon markant skilnad på om dom föredragit någon framför någon annan. det har oftast varit den som gett dom mat är favoriten och ändras något så någon annan ger mat så är den favoriten helt plötsligt.
  • vackrastarflow

Läser lite om empati, djurens känslor och sådant i tråden och vill kommentera lite. Jag har haft hund i 14 år och katt i tre år.

JA hund är lättare att ta med sig. De lyder kommando och man kan mycket lättare ha dem under uppsikt. De finner sig lättare i olika situationer.

Min katt hänger med mig i de flesta situationer. Hon sitter på "hatthyllan" i bilen när vi kör längre turer, och bussen tycker hon bara är rolig. Cykeln är hon förvisso något tveksam till, men vi cyklar också ibland.
    Katten kan jag dock aldrig ha lös, så som jag kunde med hunden. I koppel går hon, men väääääldigt långsamt
    Hunden var helt lärd att lyda kommando, och vi kunde ha honom lös i de flesta lägen. Den andra hunden var inte lika lätt att lära, men när han är ute och jagar så är det en helt annan historia. Han har ett syfte som han följer totalt.

Den största skillnaden finner jag dock i känslor djuren förmedlar. En katt säger så otroligt mycket med sina ögon. Min katt kan komma fram till mig och verkligen säga att hon älskar mig (katter kisar något när de visar kärlek - de har ett tydligt språk). Hon visar integritet och självkänsla, hon är nyfiken och uppfinningsrik. Många hundar försöker på ett sätt (såvida de inte blir tillsagda något annat) medan katten tänker efter och jobbar sig fram till en lösning med olika taktiker. Det är helt fantastiskt att se.

Bland annat denna komplexitet gör att jag känner mer samhörighet med en katt.
    Visst förmedlar även hund kärlek och liknande, men på ett mer simpelt sätt, och då blir skillnaden mellan djur och människa större och det träffar mig inte på samma personliga plan.

Och ingen kan sova så gott som en katt, det är helt underbart att titta på en sovande katt

• vackrastarflow

Sen kan jag tycka att hundar är gosiga på sitt sätt, de är så kärvänliga och de kommer även när det inte passar (till skillnad från katt som bara kommer när det passar ).

Dock så är min katt extremt social och vill vara där matte är. Följer mig överallt och ska ligga bredvid alltid. Många katter gör inte så. Men även hunder skiljer sig åt på den punkten.

• Pernilla75
    Lathunden skrev 2010-04-04 13:04:37 följande:
    Jag skulle bli överimpad om jag råkade på nån med katt som siktar på LK1 på appellplan, eller som skulle vara med och träna spår med lilla kisen.Nej, okej, de kan säkert gå en mindre "agilitybana" i koppel om de bara vill själva, men jag tror knappast man kan jämställa dem rent funktionsmässigt med hundar när det kommer till träning. Tyvärr. Det sprack för mig
    Jag skulle också bli överimpad om jag träffade en sådan kattägare men nu var det ju inte direkt det jag syftade på vilket du hade förstått om du läst min inlägg ordentligt.

Mitt inlägg var mer en upplysning om att det faktiskt GÅR att lära katter saker ingenting om HUR duktiga de skulle bli jämfört med en hund på spår, lydnad, agility eller liknande.
  • Pernilla75
    sarah skrev 2010-04-04 10:13:15 följande:
    MYT??Så du kan alltså köra agility med din katt och åka på tävlingar, kämpa mot ett SM? valla boskap och uppleva det fantastiska samarbetet där djuret lyssnar och helt litar på dig och läser djuren? söka efter försvunna människor? Rädda folk ur ruiner? jaga i skogen? Gå ut på långpromenader med ett kompis gäng med andra katter? Åka tilll stranden och bada ihop?jaha okej förlåt, my bad.När jag är ledsen kommer mina hundar direkt och lägger sig bredvid mig med huvudet i mitt knä och kan ligga så i TIMMAR: katterna kommer om de har lust och om de inte sover skönt någon annanstans. Så Empati har de flersta hundar i massor och i princip alltid mer än egenkärlek vilket katter inte har...Jag har en devon rex som är extremt soocial och lättlärd, så nära en hund man kan komma. En helt underbart rolig och mysig katt men en hund är han inte och jag kan aldrig någonsin få samma relation till honom som mina hundar.  Han är med hela tiden men allt är ändå på hans villkor.  När vi går hemifrån lstannar katterna hemma. Mina hundar följer med i bilen, hem till kompisar, ut i skogen, stallet, klubben... de lever sida vid sida med mig på ett helt annat sätt än en katt någonsin kan...så är det bara...
    Ja, det är en myt att man inte kan lära katter saker. Inte sagt att det måste vara just vallning av boskap men du kan lära din katt massa saker om du har tid och tålamod.
  • Lathundarna
    Pernilla75 skrev 2010-04-05 13:31:54 följande:
    Jag skulle också bli överimpad om jag träffade en sådan kattägare men nu var det ju inte direkt det jag syftade på vilket du hade förstått om du läst min inlägg ordentligt. Mitt inlägg var mer en upplysning om att det faktiskt GÅR att lära katter saker ingenting om HUR duktiga de skulle bli jämfört med en hund på spår, lydnad, agility eller liknande.
    Jag läste inlägget. Och jag skriver även längre ner hur jag tänker.
  • sarah
    Pernilla75 skrev 2010-04-05 13:34:10 följande:
    Ja, det är en myt att man inte kan lära katter saker. Inte sagt att det måste vara just vallning av boskap men du kan lära din katt massa saker om du har tid och tålamod.
    Jo men så mkt tålamod har jag inte, det är helt enkelt inte värt att kämpa för att lära dem ett simpelt trix som de sen bara gör i fall de själva känner för det
    (¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Pontan7

Katter! Katter är lungare Än hundar och det är nog jobbigt att ha en hund.

Svar på tråden Katt eller hund?