Inlägg från: sarah |Visa alla inlägg
  • sarah

Katt eller hund?

Har både hundar och katter och även om jag naturligtvis älskar katterna så går det inte ens att mäta med hundarna tyvärr. Katter är mysiga husdjur, hundar är människans bästa och mest tillgivna vän.v Dessutom kan man göra så otroligt mkt med sina hundar (agility, vallning, långpromisar, bada, sök, spår, räddning, lekar, trix, lydnad, freestyle, drag m m m) medan man i princip bara kan gosa med katterna och leka lite grann... om de vill.

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • sarah
    tamate skrev 2010-04-03 18:00:25 följande:
    har samma syn som du =)
    ja men det går ju inte att komma ifrån att det är stor skillnad

Den relation och kärlek man utvecklar när man jobbar ihop med sin hund som ett team eller bara delar långa härliga promenader är helt unik.
  • sarah
    Pernilla75 skrev 2010-04-04 08:45:43 följande:
    En fortlevande myt dessvärre...Katter går att lära så otroligt mycket men folk i största allmänhet har ingen aning om detta och struntar därför helt enkelt i det. Vilket då också ger upphov till sådana här uppfattningar.
    MYT??
    Så du kan alltså köra agility med din katt och åka på tävlingar, kämpa mot ett SM? valla boskap och uppleva det fantastiska samarbetet där djuret lyssnar och helt litar på dig och läser djuren? söka efter försvunna människor? Rädda folk ur ruiner? jaga i skogen? Gå ut på långpromenader med ett kompis gäng med andra katter? Åka tilll stranden och bada ihop?

jaha okej förlåt, my bad.

När jag är ledsen kommer mina hundar direkt och lägger sig bredvid mig med huvudet i mitt knä och kan ligga så i TIMMAR: katterna kommer om de har lust och om de inte sover skönt någon annanstans. Så Empati har de flersta hundar i massor och i princip alltid mer än egenkärlek vilket katter inte har...
    Jag har en devon rex som är extremt soocial och lättlärd, så nära en hund man kan komma. En helt underbart rolig och mysig katt men en hund är han inte och jag kan aldrig någonsin få samma relation till honom som mina hundar.  Han är med hela tiden men allt är ändå på hans villkor.  När vi går hemifrån lstannar katterna hemma. Mina hundar följer med i bilen, hem till kompisar, ut i skogen, stallet, klubben... de lever sida vid sida med mig på ett helt annat sätt än en katt någonsin kan...
    så är det bara...
  • sarah
    Nelah skrev 2010-04-04 10:27:00 följande:
    Är uppväxt med hund och röstade självklart på det. Hade kunnat tänka mig att ha katt, då en innekatt (vill inte bidra till allt bajs i barnens sandlådor). Fast sen vill jag inte att katten ska äta upp mitt ansikte om jag skulle dö... så ingen katt för min del.
    Bläh usch...
    En parallell... hundar brukar ofta vaka sina avlidna ägare tills de själva dör...
  • sarah
    Lathunden skrev 2010-04-04 13:04:37 följande:
    Jag skulle bli överimpad om jag råkade på nån med katt som siktar på LK1 på appellplan, eller som skulle vara med och träna spår med lilla kisen.Nej, okej, de kan säkert gå en mindre "agilitybana" i koppel om de bara vill själva, men jag tror knappast man kan jämställa dem rent funktionsmässigt med hundar när det kommer till träning. Tyvärr. Det sprack för mig
    Nu kommer det komma massa inlägg om att det är för att katten är sååååå mycket intelligentare och inte låter sig styras.
    Jag tror inte det handlar om intelligens. Jag tvivlar inte en sekund på att katter är intelligenta. Min rex är så supersmart att det är jobbigt ibland. Han kan ligga och låtsas sova med ett halvöppet öga och se att jag tex packar in något i ett skåp, sekunden jag lämnat rummet är han där och ska kolla.

Men jag tycker det är intelligent att som hundar gör, lyda sin matte/husse och lyssna på instruktioner, det ger de ett så mer innehållsrikt liv och så mkt mer möjligheter för hunden att få göra och uppleva saker.
  • sarah
    Pernilla75 skrev 2010-04-05 13:34:10 följande:
    Ja, det är en myt att man inte kan lära katter saker. Inte sagt att det måste vara just vallning av boskap men du kan lära din katt massa saker om du har tid och tålamod.
    Jo men så mkt tålamod har jag inte, det är helt enkelt inte värt att kämpa för att lära dem ett simpelt trix som de sen bara gör i fall de själva känner för det
Svar på tråden Katt eller hund?