Pernilla75 skrev 2010-04-04 08:45:43 följande:
En fortlevande myt dessvärre...Katter går att lära så otroligt mycket men folk i största allmänhet har ingen aning om detta och struntar därför helt enkelt i det. Vilket då också ger upphov till sådana här uppfattningar.
MYT??
Så du kan alltså köra agility med din katt och åka på tävlingar, kämpa mot ett SM? valla boskap och uppleva det fantastiska samarbetet där djuret lyssnar och helt litar på dig och läser djuren? söka efter försvunna människor? Rädda folk ur ruiner? jaga i skogen? Gå ut på långpromenader med ett kompis gäng med andra katter? Åka tilll stranden och bada ihop?
jaha okej förlåt, my bad.
När jag är ledsen kommer mina hundar direkt och lägger sig bredvid mig med huvudet i mitt knä och kan ligga så i TIMMAR: katterna kommer om de har lust och om de inte sover skönt någon annanstans. Så Empati har de flersta hundar i massor och i princip alltid mer än egenkärlek vilket katter inte har...
Jag har en devon rex som är extremt soocial och lättlärd, så nära en hund man kan komma. En helt underbart rolig och mysig katt men en hund är han inte och jag kan aldrig någonsin få samma relation till honom som mina hundar. Han är med hela tiden men allt är ändå på hans villkor. När vi går hemifrån lstannar katterna hemma. Mina hundar följer med i bilen, hem till kompisar, ut i skogen, stallet, klubben... de lever sida vid sida med mig på ett helt annat sätt än en katt någonsin kan...
så är det bara...