• Anonym

Varannan vecka, vilken veckodag är bäst...

Vi har varannan vecka umgänge / boende / ansvar med barnet 8 år, överlämningsdagen sker på skolan/fritids mitt i veckan, Onsdagar. Vilket vi tycker inte är en bra överlämningsdag eftersom det blir mitt i allt. 
    Vi har velat byta veckodag till en fredag eller en måndag, men mamman vägrar, hur ska man få mamman att inse förstå att det är inget bra för varken barnet eller oss?
    Överlämningen sker på skolan pga att det alltid uppstår konflikter när mamma och pappa träffas. Och det är inte pappan som orsakar konflikterna.

Vad eller hur skulle ni lösa problemet?

När det gäller alla sportlov, påsklov, halloween-höstlov, sommarlov så blir det ju jättetokigt med brutna veckor, mitt i semestern måste man överlämna barnet, det är ju helt galet, vi kan inte planera in någonting eftersom mamman ständigt nekar till att byta överlämningsdag!

Vad gäller varannan vecka? Vem får bestämma om överlämningsdagen, när två inte kan överens?

• Svar på tråden Varannan vecka, vilken veckodag är bäst...
  • Anonym (malin)

Jag har en 8årig bonus som kommer till oss varje söndag förmidag. Och det funkar väldigt bra, då ser man över vad som händer i skolan den veckan man har framför sig. 

Förr bytte vi på fredagar och det funkar ju ungefär lika bra. Jag tror det kan va bra för barn som har lite svårt att "ställa om sig" från mamma till pappa vecka. Då är det nog bäst med fredag, då har man hela helgen att ta det lugnt och vara tillsammans och hitta varandra innan skolan början. 
  • Anonym (sugarfree)

Jag är exakt i samma sits som TS. Men mamma gör inte att komma överens om någåt alls så det är fredag efter skolan. I övriga dagar(skola stängt) det är fredag kl. 15. På sissta tiden mamma ställer problem igen så det ska bli familjerätten vilekn ska bestämma övriga tider oxå(semmester, hämtning på helger osv)

• regnbarn

Vi byter fredagar och detta funkar utmärkt. Har tidigare provat måndag, onsdag, torsdag och söndag. Fredag är bäst för oss, då hinner man umgås och "landa" innan dagis skola.

• Anonym

Tycker måndag efter skolan/dagis eller söndagkväll är bäst då man börjar med vardag och kanske lite osämja och tjat sedan till helgen har man mys och ingen stress och efter det åker de hem till den andra föräldern. Bra tycker jag!

• THS

Om den ena föräldern vill byta dag efter 1,5 år och den andre tycker bytesdagen är bra, vem bestämmer? 
    Finns det någon praxis för hur tex familjerätten brukar rådgöra?

• BioBonus

Kan ni föreslå för mamman att det fortsätter med byte onsdagar som nu, men för att tex kunna resa bort på loven att umgänget regleras annorlunda när det gäller lov? Ta hjälp av familjerätten bara med lovfördelningen och släpp vardagsumgänget. Vartannat lov, jul, nyår etc med obruten vecka.

Vi har alltid haft byte fredagar för att kunna landa hemma allihop innan vardagen tar vid och man hinner i lugn och ro planera veckan som kommer.

• Schnaa

Vi byter måndagar eftersom det klaffar våra liv bäst, men det skulle nog vara bättre för barnen att byta på söndagen i hemmiljö eller på fredagen inför en kul helg. Mitt i veckan skulle bara bli rörigt.

It takes a fool to remain sane
  • BioBonus
    THS skrev 2015-05-13 08:02:52 följande:

Om den ena föräldern vill byta dag efter 1,5 år och den andre tycker bytesdagen är bra, vem bestämmer? 

Ingen har bestämmanderätt så kan man inte komma överens genom tex samtal på familjerätten så får man vända sig till tingsrätten.

Fördelen med Familjerätten är att en tredje opartisk person är med i samtalet och som enbart fokuserar på barnets bästa. I det här fallet så är ju tex en sportlovsresan något väldigt roligt för barnet och då borde det ju vara viktigt även för mamman att det går att genomföra. Vägrar hon att byta dag trots att barnet tex missar en resa utan annat skäl än att hon inte vill så sätter hon sina egna behov före barnets och det kan ju hjälpa att någon utifrån ber henne förklara hur hon tänker.
  • ventilera mera

Vi byter via fritids på måndagar, och det funkar alldeles utmärkt. Då betar vi av veckan först och avslutar med en helg. Veckobrev via mail osv gör att jag har stenkoll på kommande vecka och det blir inga konstiga mitt-i-veckan-bryt, vilket också underlättar semester och liknande. 

• Anonym (Cilla)
    THS skrev 2015-05-13 08:02:52 följande:

Om man har ett muntligt avtal och har kört enligt det ett tag så krävs det att båda parterna är överens om en ändring. Om någon av parterna motsätter sig ändringen så blir det ingen ändring.

Familjerätten är ingen domstol. De är en avdelning inom kommunens socialtjänst. De kan hjälpa till med samarbetssamtal där de hjälper parterna att prata och komma fram till lösningar. De har däremot ingen som helst bestämmanderätt och kan inte tvinga någon att göra på något speciellt sätt. Det är alltså lönlöst att gå dit och tro att de ska stå på din sida i en konflikt eller tro att de ska övertala den andra parten att gå med på ditt förslag. Du kan däremot gå dit med öppet sinne och en vilja att kompromissa fram en lösning som passar er båda.
  • Anonym (måndagar)

Vi byter måndagar. Det funkar bra och det är bra att byta i början av veckan tycker jag, så hinner man stämma av barnens planer och planera roliga saker till helgen.

Helst skulle jag vilja byta söndag kväll för jag tror det vore lite enklare för barnen att ha hela skolveckan på ett ställe. Men då jag och exet helst vill slippa se varandra och den ena av oss dessutom inte kan passa tider så får det bli måndagar, via skolan.

Men jag tror inte det finns något allmänt "den här dagen är bäst" utan det skiftar nog mellan olika familjer och olika perioder i livet.

• Ess

Kan han inte stämma på ett förändrat umgängesavtal, som ger rätt till tex hela sportlovet ena året, nästa har mamman hela osv.
    Sedan att han har två hela veckor i följd under sommaren, sedan har mamman det, sedan pappan igen, och mamman efter det. Efter det så går det över som vanligt igen.

Jag tycker en sådan ändring solklart är för barnets bästa. Annars kan barnet aldrig åka med någon av familjerna på semester, utan får lämnas till barnvakt för att finnas på plats när överlämnandet ska ske.

• Anonym (Måndag)

Här kör vi byte på måndagar, ena lämnar, andra hämtar. Jag tycker det är perfekt. Föräldrarna är absolut inte osams. Men ändå ganska skönt att de inte behöver träffas, vet att de hade söndagar tidigare med att det inte fungerade så bra då.

Så har vi barnet måndag-måndag. Känns logiskt på nåt vis Lättare att hålla koll också på aktiviteter etc som händer under veckan. Man får ju veckoschema från skolan osv.

Varför vill hon inte byta dag? Har hon någon anledning? 

• Anonym (måndagar2)
    Anonym (måndagar) skrev 2015-05-14 17:18:24 följande:

Vi byter måndagar. Det funkar bra och det är bra att byta i början av veckan tycker jag, så hinner man stämma av barnens planer och planera roliga saker till helgen.

Helst skulle jag vilja byta söndag kväll för jag tror det vore lite enklare för barnen att ha hela skolveckan på ett ställe. Men då jag och exet helst vill slippa se varandra och den ena av oss dessutom inte kan passa tider så får det bli måndagar, via skolan.

Men jag tror inte det finns något allmänt "den här dagen är bäst" utan det skiftar nog mellan olika familjer och olika perioder i livet.

Haha, jag är troligen (måndagar)s ex

Funkar bra för oss även om det hade varit bättre om barnen fick se sina föräldrar på samma ställe en kort stund. 

Onsdagar har vi aldrig testat men en fördel är just det med skolan, att ingen av föräldrarna blir helt bortkopplad en hel vecka, man är mer delaktig varje vecka.
  • Påven Johanna

Vi är och har alltid varit flexibla. Men det är ju för att vi är goda vänner och måna om varandra och barnen. I er situation så hade jag hållit mig till byte på onsdagar. 

Svar på tråden Varannan vecka, vilken veckodag är bäst...