• Anonym

Varannan vecka, vilken veckodag är bäst...

Vi har varannan vecka umgänge / boende / ansvar med barnet 8 år, överlämningsdagen sker på skolan/fritids mitt i veckan, Onsdagar. Vilket vi tycker inte är en bra överlämningsdag eftersom det blir mitt i allt. 
    Vi har velat byta veckodag till en fredag eller en måndag, men mamman vägrar, hur ska man få mamman att inse förstå att det är inget bra för varken barnet eller oss?
    Överlämningen sker på skolan pga att det alltid uppstår konflikter när mamma och pappa träffas. Och det är inte pappan som orsakar konflikterna.

Vad eller hur skulle ni lösa problemet?

När det gäller alla sportlov, påsklov, halloween-höstlov, sommarlov så blir det ju jättetokigt med brutna veckor, mitt i semestern måste man överlämna barnet, det är ju helt galet, vi kan inte planera in någonting eftersom mamman ständigt nekar till att byta överlämningsdag!

Vad gäller varannan vecka? Vem får bestämma om överlämningsdagen, när två inte kan överens?

• Svar på tråden Varannan vecka, vilken veckodag är bäst...
  • allakantralla

Om det är så konfliktartat mellan biom och biop skulle jag inte byta bytesdag alls, även om det innebär att veckorna blir brutna.

Jag fattar att ni tycker att onsdagar är en helt värdelös dag att byta på, och själv tycker jag söndagar är bäst, så att biom och biop får en chans att träffas också, men det är ju i en situation där samarbetet funkar bra och det inte finns några konflikter. Så; i en redan infekterad situation skulle jag inte bräka.
  • Anonym
    allakantralla skrev 2010-03-31 11:21:08 följande:
    Om det är så konfliktartat mellan biom och biop skulle jag inte byta bytesdag alls, även om det innebär att veckorna blir brutna. Jag fattar att ni tycker att onsdagar är en helt värdelös dag att byta på, och själv tycker jag söndagar är bäst, så att biom och biop får en chans att träffas också, men det är ju i en situation där samarbetet funkar bra och det inte finns några konflikter. Så; i en redan infekterad situation skulle jag inte bräka.
    Vi vill inte bråka om det alls men det skulle vara det bästa för barnet att överlämningsdagen blev bytt från onsdag till fredagar eller onsdag till måndagar istället, då hinner man sätta sig in i hur veckans skol-övrig planering ser ut, läxor blir gjorda och inget missas. 
    När det gäller alla lov och semester så kan man vara bort en hel vecka utan att bryta, som nu när vi skulle ha åkt till fjällen en vecka, problemet var att stugan
    (billig hyra) gick bara att hyra lördag -lördag och det hade blivit 80 mil dit 80 mil-hem 80 mil-tillbaka och 80 mil dit igen och 80 mil hem, för att överlämna barnet mitt i sportlovsveckan, vilket gjorde att vi stannade hemma och barnet fick en jättetråkig sportlov!
  • allakantralla
    Anonym skrev 2010-03-31 11:30:37 följande:
    Vi vill inte bråka om det alls men det skulle vara det bästa för barnet att överlämningsdagen blev bytt från onsdag till fredagar eller onsdag till måndagar istället, då hinner man sätta sig in i hur veckans skol-övrig planering ser ut, läxor blir gjorda och inget missas.  När det gäller alla lov och semester så kan man vara bort en hel vecka utan att bryta, som nu när vi skulle ha åkt till fjällen en vecka, problemet var att stugan (billig hyra) gick bara att hyra lördag -lördag och det hade blivit 80 mil dit 80 mil-hem 80 mil-tillbaka och 80 mil dit igen och 80 mil hem, för att överlämna barnet mitt i sportlovsveckan, vilket gjorde att vi stannade hemma och barnet fick en jättetråkig sportlov!
    Jag förstår verkligen att det blir ett stort problem, och att det bästa för barnet vore att byta på en annan dag. Men jag tror att det kanske ligger lite längre i framtiden, då biom och biop inte ens kan vistas i samma rum som det ser ut nu. Då kanske ni har bättre chans att lyckas med att på något annat sätt få själva samarbetet kring barnet att fungera. 
    Hur sker kommunikationen mellan biom och biop? Kan de öht diskutera saker som rör barnet? 
  • Anonym
    allakantralla skrev 2010-03-31 11:38:45 följande:
    De har aldrig kunnat vistas i samma rum tillsammans, utan opartiska personer  med i rummet, därför gjordes ett samarbetsavtal med hjälp av och hos familjerätten. Men när biopappan ville få till ett nytt samarbetsavtal - träff på familjerätten så svarade mamman att hon var inte längre intresserad av att gå dit, vilket FR svarade på att det går inte att tvinga personen att komma dit så allt lades ner.
    Övrigt diskuteras via telefon, samtal, sms eller via e-post men då är det enbart om barnets kommande vecka, inget annat. Biopappan har försökt, ställt frågor och sagt att biomamman kan fundera i lugn och ro och återkomma med svar och då tar det oftast bara 5 min sen kommer ett sms från henne, NEJ Bra som det är!
    Så här har vi haft det i 3 år!
  • allakantralla

Om kommunikationen är helt körd, och biom (som verkar vara rätt aggressiv av sig) vägrar omförhandla eller diskutera saker med hjälp av familjerätten, så tycker jag ni ska vända er till familjerådgivningen i er kommun. Där kan ni, som familj, få hjälp med hur ni ska hantera konflikten med biom, och kanske hitta sätt att öppna upp kommunikationen med henne, så att ni så småningom kan få till stånd de förändringar i barnets vistelse som ni tycker är rimliga.

Jag provade det, och det fungerade alldeles utmärkt, under en period när jag och "min" biop inte alls kunde komma överens.
  • Anonym

tyvärr krävs det två att vilja byta dag, eftersom det inte är så i ert fall så får ni nog gilla läget.
    skulle jag haft vv skulle jag nog vilja få mina barn på fredagen. alltså har vi hela helgen att mysa på och planera en vecka. nu har jag bara varannan helg utan mina barn fredag-söndag.
    eftersom vi inte kommer överrens så har vi stående tid varje gång, då behöver man inte bråka om nåt. för att ändra krävs det att vi diskuterar tillsammans fram en lösning.
    familjerätten är ju som sagt frivilligt...

• alvias78

Jag tycker torsdag är bra.
    Absolut inte en fredag eller en måndag.

Dels så hinner barnen landa lite inför helgen och så känns inte veckan så lång varken för barnen el föräldrar. Att avsluta en barnvecka med en helg tycker inte jag i mitt fall har varit bra och absolut inte börja med helgen.

• Anonym
    alvias78 skrev 2010-03-31 14:18:21 följande:
    Jag tycker torsdag är bra. Absolut inte en fredag eller en måndag. Dels så hinner barnen landa lite inför helgen och så känns inte veckan så lång varken för barnen el föräldrar. Att avsluta en barnvecka med en helg tycker inte jag i mitt fall har varit bra och absolut inte börja med helgen.
    I vårt fall så tycker vi att det är bättre med en fredag, då barnet hinner med överlämningen utan att det påverkar barnets skolgång mm. Skulle bytet ske på måndagen så blir det lite jobbigt men vi tycker att det ändå är bättre med en fredag eller måndag eftersom onsdagar blir som en bruten vecka, då det är lite stressigt ändå med alla aktiviteter och annat.
  • Anonym

Jag tror nog att en onsdag är ganska bra ändå. Särskilt om skillnaden mellan hur det är hos mamma och pappa är ganska stor. 

Onsdagen är ju en dag mitt i och bytet kanske inte blir så stor grej. Byter man på fredag så är det trötta barn, förväntansfulla på helgen, helgen ger mer tid att tänka och antagligen ät behovet av både lugn ( för att komma till ro ) och stimulans ( för att det förstås kan vara jobbigt att åka emellan och massa tankar som tar över annars ) stort. Helgerna kan nog då bli lite för uppvarvade för att de ska hinna komma tillbaka ( inte så att det nödvändigtvis märks så mycket men det är ju en flytt varje vecka.
    Så jag tror att en flytt mitt i veckan kan bli mindre jobbig då ändå skolan och rutiner omkring det är kvar.. så barnen hinner landa innan helgen för att kunna varva ner och slappna av. MEN det kan ju störa skolgången också om barnen tycker att det är för jobbigt med bytena och det inte hjälper att ha skolans aktiviteter som simulering för att skingra tankar och oro.
    Måndagar blir det ju mycket tid att tänka på under helgen innan. så jag vet inte..
    Kanske är måndagar bäst..
    ( nu har jag inte tänkt å hur det är bra eller dåligt med tanke på fjällstugor ock liknande.. bara på hur barnen känslomässigt skulle uppfatta det och vad som skulle kunna vara bäst ) 
    Vet alltså inte riktigt vad jag tycker..
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-01 10:04:32 följande:
     Jag tror nog att en onsdag är ganska bra ändå. Särskilt om skillnaden mellan hur det är hos mamma och pappa är ganska stor.  Onsdagen är ju en dag mitt i och bytet kanske inte blir så stor grej. Byter man på fredag så är det trötta barn, förväntansfulla på helgen, helgen ger mer tid att tänka och antagligen ät behovet av både lugn ( för att komma till ro ) och stimulans ( för att det förstås kan vara jobbigt att åka emellan och massa tankar som tar över annars ) stort. Helgerna kan nog då bli lite för uppvarvade för att de ska hinna komma tillbaka ( inte så att det nödvändigtvis märks så mycket men det är ju en flytt varje vecka. Så jag tror att en flytt mitt i veckan kan bli mindre jobbig då ändå skolan och rutiner omkring det är kvar.. så barnen hinner landa innan helgen för att kunna varva ner och slappna av. MEN det kan ju störa skolgången också om barnen tycker att det är för jobbigt med bytena och det inte hjälper att ha skolans aktiviteter som simulering för att skingra tankar och oro. Måndagar blir det ju mycket tid att tänka på under helgen innan. så jag vet inte.. Kanske är måndagar bäst.. ( nu har jag inte tänkt å hur det är bra eller dåligt med tanke på fjällstugor ock liknande.. bara på hur barnen känslomässigt skulle uppfatta det och vad som skulle kunna vara bäst )  Vet alltså inte riktigt vad jag tycker..
    Barnet är ju i skolan även på fredagar såsom på onsdagar, så lika trötta och förväntasfull är det vilken veckodag än det är.
    Tycker ändå att helgen ger barnet mer lugn och ro om bytet sker på fredagar.
    Nu är det så att det här barnet har i o f s inga problem med att landa varken hos oss eller hos biom, men alla aktiviteter, läxor, idrottskläder mm som ska packas och det gäller att alla är informerade vad som gäller på onsdag -torsdag så att inget missas, därav tycker vi att fredagar är bästa dagen!!
Svar på tråden Varannan vecka, vilken veckodag är bäst...