• villsågärna38

Vi som ska göra vårt första ÄD-försök 2010 - tråd 2

Här kommer en fortsättning på vår trevliga tråd

Trådbeskrivning:
    Finns det några tjejer där ute som precis som jag väntar på att få göra det första ÄD-försöket? Vi har ett par år i IVF-karusellen bakom oss, många minus och ett MA. Pga dålig äggstocksreserv går vi nu vidare med ÄD istället då vi gett upp ivf och att försöka på naturlig väg (chanserna är i princip obefintliga då vi även har manlig faktor). Har en äggdonator och kommer prel att göra första ÄD-behandlingen på Huddinge i mars nästa år. Ni som är färska på det här och vill prata med likasinnade - välkomna hit

Länk till första tråden:

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m49315201.html

Nån gång ska det väl ändå gå...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-11 15:48
    Den här tråden för oss som är nya på ÄD-fronten, här peppar vi och stöttar varandra. Här får vi berätta vad vi går igenom och vet att vi kan få stöd av andra som är i en liknande situation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 20:50
    Eftersom trådar har obegränsad livslängd numer på FL så lever den här tråden vidare för de som gör äggdonation även 2011 även om det står 2010 i rubriken. Välkommen alla nya!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-09 17:49
    I den här tråden stöttar vi som går igenom ÄD varandra oavsett om man försökt många gånger eller det är dags för första försöket!
  • Svar på tråden Vi som ska göra vårt första ÄD-försök 2010 - tråd 2
  • Mettebus

Vivela: kolla EGV-tråden först innan ni bestämmer er. Det verkar som om Sarmite, hon som håller i kontakten med patienterna, är borta och kundkontakten har försämrats rejält sedan i januari då hon försvann.  

• Nahoj23

Gråtfärdig, imorgon får vi besked om äggen räcker till oss.
    Jag har svullnat rejält efter medicinerna och humöret är gråt ena minuten och ilska andra.

Jag har i alla fall en fin slemhinna, 12 mm och treskiktig så jag svarar bra på hormonerna.
    Men urk för denna väntan för att se om det går bra, om det blir ägg, om de delar sig och om det blir insättning.
    BuuuGråter

• anna013
    Nahoj23 skrev 2012-03-26 16:17:01 följande:
    Gråtfärdig, imorgon får vi besked om äggen räcker till oss.
    Jag har svullnat rejält efter medicinerna och humöret är gråt ena minuten och ilska andra.

Jag har i alla fall en fin slemhinna, 12 mm och treskiktig så jag svarar bra på hormonerna.
    Men urk för denna väntan för att se om det går bra, om det blir ägg, om de delar sig och om det blir insättning.
    BuuuGråter

håll ut, oviss väntan tär på nerverna... vi får hoppas allt ärok,. skickar styrkekramar
  • villsågärna38
    Nahoj23 skrev 2012-03-26 16:17:01 följande:
    Gråtfärdig, imorgon får vi besked om äggen räcker till oss. Jag har svullnat rejält efter medicinerna och humöret är gråt ena minuten och ilska andra. Jag har i alla fall en fin slemhinna, 12 mm och treskiktig så jag svarar bra på hormonerna. Men urk för denna väntan för att se om det går bra, om det blir ägg, om de delar sig och om det blir insättning. Buuu

Usch va jobbigt! Hoppas att allt går väl. Håller tummarna! Kram
  • vinkan1

Hej, ska förhoppningsvis göra äd utomlands inom kort. Det är så många frågor obehag hoppas få lite hjälp av er... Hur har ni gjort med alla tester o undersökningar? Har er samarbetsgynekolog hjälpt er med allt kliniken vill ha eller har ni fått gå till olika ställen? Som jag förstått ska man göra cellprov o ultraljud av bröst, gjorde er gynekolog dessa undersökningar?tog det lång tid innan ni fick svar på alla prover o undersökningar.
    Tack på förhand!

• kvickrot

Ultraljud av bröst känner jag inte igen men det kanske är olika för olika kliniker. Det har främst varit UL för att mäta tjockleken på slemhinnan och medeciner. Just provtagningar har varit ett problem. Finns det någon som har tips om var man kan göra det snabbt privat?

• Nahoj23

Inga ägg till oss, jag är så ledsen.
    De kan inte börja om med oss förrän till hösten.
    Jag finner inte ord just nu.

• vinkan1

Tack kvickrot för svar! Ja provtagningarna är ett väldigt bekymmer. ja, alla kliniker vi kontaktat har lite variation på prover o undersökningar. Har någon tips på snabb o bra läkare/ mottagning för undersökningar i Sthlm är jag jättetacksam!

• villsågärna38
    Nahoj23 skrev 2012-03-27 09:50:44 följande:
    Inga ägg till oss, jag är så ledsen.
    De kan inte börja om med oss förrän till hösten.
    Jag finner inte ord just nu.
    Nej men gud va tråkigt!! Så ledsen för er skull. Var gör ni era behandlingar? Låter ju helt galet att ni inte ska få hjälp förrän till hösten igen. Kram
  • Attack

Hej tjejer!

Har en fråga till er:

Om man vill söka ersättning för att kunna göra en äggdonation utomlands, vart vänder man sig då??

Jag pratade med två olika avdelningar på försäkringskassan och ingen av dom visste....

Dom trodde kanske genom landstinget??

Tacksam för svar.)

• Mettebus

Attack: förutsatt att du gör ÄD inom EU finns en blankett på Försäkringskassans hemsida för ersättning för vård i utlandet. Originalkvitton skall bifogas. Lycka till!

• Attack
    Mettebus skrev 2012-03-27 22:11:01 följande:

Attack: förutsatt att du gör ÄD inom EU finns en blankett på Försäkringskassans hemsida för ersättning för vård i utlandet. Originalkvitton skall bifogas. Lycka till!

Mettebus: Tack för hjälpen!

Då ska jag kolla deras hemsida. Men vet du hur mycket man får tillbaka av det man lagt ut? Alltså behandlingens kostnad hela summan eller en viss del? Resor får man stå för själv antar jag.

Jag har bara lusläst hur mycket det kostar tex i Valencia, kan det stämma med ca 60000 tusen?

Blev lite fler frågor...
  • Attack

Jag hittar inte på försäkringskassans sida:( :( Vore tacksam om någon kunde hjälpa?? Jag behöver mer hjälp om hur man börjar gå tillväga....

Tacksam för lite mer kött på benen....

• Nahoj23
    villsågärna38 skrev 2012-03-27 15:59:37 följande:
    Nej men gud va tråkigt!! Så ledsen för er skull. Var gör ni era behandlingar? Låter ju helt galet att ni inte ska få hjälp förrän till hösten igen. Kram
    Vi går på Sahlgrenska.
    De har matchat alla donatorer och mottagare hela våren och försommaren så de tror inte att de kan sätta upp oss förrän till hösten, känns otroligt snopet måste jag säga.

De har också börjat med frysägg vilket jag inte kan så mycket om.
    Jag ser helst att vi gör färskförsök i och med att de precis startat upp detta.
  • Nahoj23
    Caspianne skrev 2012-03-28 09:18:14 följande:
    Nahoj, så ledsamt! Det är verkligen en berg-o-dal-bana att göra ÄD. Ta hand om er!
    Ja urk!
    Ena dagen ok, finfina slemhinnor och på topp i medicinering och sedan andra dagen ner platt som en pannkaka.
    Jag fattar inte hur ni orkar som håller på med detta, fy fan vad knäckande det är med nederlag.
  • kvickrot

Ja, det är knäckande. Nahoj. Jag förstår att du inte vill ha försökskanin när det gäller frysägg men tekniken verkar intressant. Jag antar att det är frysta ägg och inte embryon som används?

• Nahoj23
    kvickrot skrev 2012-03-29 17:36:02 följande:
    Ja, det är knäckande. Nahoj. Jag förstår att du inte vill ha försökskanin när det gäller frysägg men tekniken verkar intressant. Jag antar att det är frysta ägg och inte embryon som används?

Ja frysta ägg, det har inte gått innan.
    Samma teknik som används när man tar ut ägg ur tex kvinnor med cancer innan strålning.

Embryon är det inte, spermierna står min man förFlört
Svar på tråden Vi som ska göra vårt första ÄD-försök 2010 - tråd 2